Gå til innhold

Svarer på Dustborn-kritikken: – Nulltoleranse for trakassering og trusler


Anbefalte innlegg

Reg2000 skrev (11 minutter siden):

Motbør og diskusjon har de nok forventet å få. De har nok ønsket å provosere litt. Men dessverre er online diskusjon i stor grad en søppelplass der ekstreme meninger tar stor plass. Mange tror de må bruke ekstreme ord for å bli hørt, og skjønner ikke at folk flest ikke orker lese slikt. Innen gaming er dette problemet enda større, der finnes knapt en eneste diskusjon uten at noen påstår at "himmelen faller" og xyz er grådige djevler ute etter å ødelegge et eller annet. Det virker som endel som poster på nett rett og slett ikke har erfaring med å snakke med mennesker i det virkelige liv, og ikke klarer å kommunisere på en noenlunde normal måte slik at budskapet kan mottas. 

Dette vet sikkert Red Thread games godt, men de har nok ikke opplevd å få den type hets rettet mot seg selv tidligere.

Forøvrig er det rart å se hvor mange mennesker som virker sykelig opptatt av et spill de ikke har spilt og tilsynelatende aldri vil spille. 

Internett er nok en arena der de som skriker høyest tar uforholdsmessig stor plass ja, men jeg tror fortsatt det aller, aller meste av kritikk er nettopp det og ikke ekstreme meninger. Derfor skulle jeg ønske spillselskapene i større grad ‘eide’ valgene sine og faktisk tok den påfølgende diskusjonen fremfor å avfeie den gjennom å trekke frem det verste fra det som virker å være en liten minoritet. Kanskje særlig fordi Dustborn virker å være ganske uinteressant som spill, og primært interessant på grunn av sitt politiske budskap og historie. 
 

Ellers er jeg enig i at det er påfallende hvor mye det provoserer. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

bubba477 skrev (4 timer siden):

Spillet er bokstavelig talt så venstrevridd som det er mulig å lage det. Jeg trodde klipp og screenshots fra spillet var forfalsket da jeg først så dem, men nei de er ekte. Det blir så mye av det gode at det hele virker som en parodi på det verste fra Twitter og Tumblr de siste 10 årene. For å gjøre det hele enda verre er dette sponset av den norske staten. Ser heller ikke ut som det selger noe særlig.

Hva var mest venstrevridd med spillet?
Pek gjerne på et høydepunkt.

Etter å ha valgt 50 forskjellige punkter i videoen, så var det mest venstrevridde at de ikke bruker skytevåpen i motstanden mot fascisme.
Men at de bruker manipulasjon, i stedet for våpen, bli da kritisert.

Folk misforstår også tonen i spillet. Det er ikke spesielt seriøst, men "over the top" og i tegneseriestil.


---

Hvis noen liker spillet, og legger ut en video på youtube eller sier det i et sosialt medie, hva skjer med dem tror dere..?

Videoen over stemmes ned av folk som ikke ser den.

Folk som liker spillet vil blir forsøkt 'kansellert' -- og folk som spiller spillet blir presset til å si det var dårlig, for ellers blir de kritisert av folk som aldri har spilt det, i det uendelige.

Det ser ut som et temmelig konvensjonelt historiedrevet eventyrspill.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 8
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Så du rettferdiggjør / bagatelliserer drapstrusler til utviklerne av eneste grunn at de utrykker sin kunsteriske frihet? For det er dette som diskuteres, ikke din personlige mening om politikk eller annet. 

Okei, nei jeg påpeker hvorfor det skjer. Spesielt under de omstendighetene som pågår i LOTR, Warhammer, Star Wars, Marvel Watcher etc. Som sagt hadde dette vært et tiår siden så hadde dette vært en notis, tviler på at spillet ville gjort det særlig mye bedre. Da det er meget spesielt i story, gameplay.

Endret av Lush
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
EnGlemtMech skrev (3 timer siden):

det er faktisk peak ironi at de har nulltoleranse for hate speech, trakkasering og trusler når spillet har mechanics hvor du mobber, kansellerer og gaslighter fienden din til underkastelse.

Ganske sikker på at Rockstar ikke støtter skyting og påkjøring av tilfeldige mennesker i den virkelige verden.

Lush skrev (1 time siden):

De ber jo om dette når de går balls to the walls med politikken sin.. I tider hvor folk er lei og har nådd grensen for denne typen budskap...

Er folk som er lei av f.eks Fox News og den propagandaen de ustoppelig pumper ut, hadde du sagt at de ba om det hvis ansatte der fikk tilsendt drapstrusler?

Litt ujevn sammelikning, I know. Fordi i motsetning til Dustborn, gjør Fox News reele skader på demokratier og menneskeliv. Men om man opprettholder samme standard er likevel verdt å spørre.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 8
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (Akkurat nå):

Ganske sikker på at Rockstar ikke støtter skyting og påkjøring av tilfeldige mennesker i den virkelige verden.

Er folk som er lei av f.eks Fox News og den propagandaen de ustoppelig pumper ut, hadde du sagt at de ba om det hvis folk sendte drapstrusler til de ansatte der?

Litt ujevn sammelikning, I know. Fordi i motsetning til Dustborn, gjør Fox News reele skader på demokratier og menneskeliv. Men om man opprettholder samme standard er likevel verdt å spørre.

Det er jo folk som gjør det på motsatt side og, og det er en del av realiteten. Det vil alltid være folk som går for langt, og i verste fall gå til handling. Selvsagt ikke greit, men det er realiteten. 

Nå var en del av poenget mitt, at Dustborn og dets utviklere ikke ville opplevd dette for et tiår eller to siden. Men i dag, hvor DEI og dets politikk/agenda er i så mange internasjonale medium og såpass skrudd på maks. Så vil frontene bli steile og ekstreme meninger til tider. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (8 minutter siden):

Ganske sikker på at Rockstar ikke støtter skyting og påkjøring av tilfeldige mennesker i den virkelige verden.

Det håper jeg ihvertfall Rockstar eller RTG ikke støtter, men det var mer ment som en ironisk spøk enn noe annet 😉. La til kritikken min under.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Lush said:

Okei, nei jeg påpeker hvorfor det skjer. Spesielt under de omstendighetene som pågår i LOTR, Warhammer, Star Wars, Marvel Watcher etc. Som sagt hadde dette vært et tiår siden så hadde dette vært en notis, tviler på at spillet ville gjort det særlig mye bedre. Da det er meget spesielt i story, gameplay.

Oppfølgingsspørsmålet blir da: skal vi godta det? At mennesker trues på livet fordi de lager et kunstnerisk verk? Begynner jo å nærme oss at man legitimerer vold og drap mot de vi er uenige i, ikke så langt fra regimer fra historien vi ikke ønsker å assosiere oss med. 

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (18 minutter siden):

Nå var en del av poenget mitt, at Dustborn og dets utviklere ikke ville opplevd dette for et tiår eller to siden. Men i dag, hvor DEI og dets politikk/agenda er i så mange internasjonale medium og såpass skrudd på maks. Så vil frontene bli steile og ekstreme meninger til tider. 

Folk sier "DEI" når de rett og slett mener "ikke-hvite folk". Det er som den gamle regla sier om kulturkrigen:

"Du er enten hvit, eller så er du politisk!

Du er enten hankjønn, eller så er du politisk!

Du er enten heterofil og/eller lojal mot det heteronormative samfunn, eller så er du politisk!

De eneste som "skrur DEI på maks" i mediebildet, er kulturkrig-høyres mediemaskineri, som vil tjene gryn på dine klikk og misplasserte sinne. Du delvis beviser og innrømmer det selv når du nevner at dette ikke ville skjedd for minst et tiår siden. For nøyaktig på denne tiden, sen august, tidlig september, er det nemlig 10 år siden Gamergate. Som egentlig ikke tok slutt, men skiftet ham flere ganger og har utviklet seg tverrpolitisk. Den første kulimineringen så vi i via trumpismen i 2016. Men Gamergate foregår fremdeles i høyeste grad i den popkulturelle sfæren. Denne artikkelen og dets kommentarfelt er et perfekt bevis for det.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Oppfølgingsspørsmålet blir da: skal vi godta det? At mennesker trues på livet fordi de lager et kunstnerisk verk? Begynner jo å nærme oss at man legitimerer vold og drap mot de vi er uenige i, ikke så langt fra regimer fra historien vi ikke ønsker å assosiere oss med. 

Nei, men ikke særlig mye du kan gjøre når det gjelder WWW. Oppdra og inspirer de rundt deg til å være saklig om temaet. Og ikke ta personen. Men Dustborn ba om kritikk, når spillet er som det er, det mener jeg fortsatt. Og det har blitt vist i salgstall, som er måten det skal gjøres på når man leverer et produkt svært få vil ha eller er inntressert i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Eeh, what? 

Hvis du ikke er klar over det, så er det lore forandringen med Female Adeptus Custodes som GamesWorkshop har gjort. Som ikke har falt i god jord, hos fans. Og med Henry Cavil Warhammer tv serie som trolig ikke skjer. Så er det spekulasjoner at dette skjedde pga at Amazon ba om mer kvinnelig representasjon i Warhammer. Som er en del av policien til Amazon sine serie produksjoner. Og når de såg fans sin reaksjon til denne endringen, så var de ikke så giret på å gå lenger med en Warhammer tv serie. Basert på anonyme kilder i amazon og GW. 

 

Uansett, det er en splittelse mellom fans og GW, på forandringen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Lush said:

Nei, men ikke særlig mye du kan gjøre når det gjelder WWW. Oppdra og inspirer de rundt deg til å være saklig om temaet. Og ikke ta personen. Men Dustborn ba om kritikk, når spillet er som det er, det mener jeg fortsatt. Og det har blitt vist i salgstall, som er måten det skal gjøres på når man leverer et produkt svært få vil ha eller er inntressert i.

Tenker det er helt innafor å uttrykke misnøye med et spill eller være uenige i budskapet, men tenker på samme tid det vil være bra for alle om vi tar et skikkelig oppgjør med skit folk foretar seg på nett. Det blir for enkelt - synes jeg - å si at internett er internett. Ser da paralleller til «gutter er gutter» i Amerika, hvor man bagatelliserer en voldtektskultur på universitetene. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Lush skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke er klar over det, så er det lore forandringen med Female Adeptus Custodes som GamesWorkshop har gjort. Som ikke har falt i god jord, hos fans. Og med Henry Cavil Warhammer tv serie som trolig ikke skjer. Så er det spekulasjoner at dette skjedde pga at Amazon ba om mer kvinnelig representasjon i Warhammer. Som er en del av policien til Amazon sine serie produksjoner. Og når de såg fans sin reaksjon til denne endringen, så var de ikke så giret på å gå lenger med en Warhammer tv serie. Basert på anonyme kilder i amazon og GW. 

 

Uansett, det er en splittelse mellom fans og GW, på forandringen.

Hørte att det var noe styr i kulissene, men ikke nøyaktig hva. Takk for opplysningen.👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (29 minutter siden):

 At mennesker trues på livet fordi de lager et kunstnerisk verk? 

Av nysgjerrighet; har det hendt her?
 

Utviklerene sier de ikke aksepterer bla. trusler, men jeg kan ikke se deapstrusler eller noen anmeldelse av slike nevnt. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (7 minutter siden):

Folk sier "DEI" når de rett og slett mener "ikke-hvite folk". Det er som den gamle regla sier om kulturkrigen:

"Du er enten hvit, eller så er du politisk!

Du er enten hankjønn, eller så er du politisk!

Du er enten heterofil og/eller lojal mot det heteronormative samfunn, eller så er du politisk!

De eneste som "skrur DEI på maks" i mediebildet, er kulturkrig-høyres mediemaskineri, som vil tjene gryn på dine klikk og misplasserte sinne. Du delvis beviser og innrømmer det selv når du nevner at dette ikke ville skjedd for minst et tiår siden. For nøyaktig på denne tiden, sen august, tidlig september, er det nemlig 10 år siden Gamergate. Som egentlig ikke tok slutt, men skiftet ham flere ganger og har utviklet seg tverrpolitisk. Den første kulimineringen så vi i via trumpismen i 2016. Men Gamergate fåregår fremdeles i høyeste grad i den popkulturelle sfæren. Denne artikkelen og dets kommentarfelt er et perfekt bevis for det.

Du kan mene jeg innrømmer og beviser det selv. Greit det :) Selv om jeg ikke helt forstår hvor du vil hen.. ? At jeg ikke vil ha andre etnisiteter.... vel, nei.

Lag nye historier, i spill, filmer, tv serier, bøker, manga... hva en det måtte være. Kommersiell suksess vil vise seg, om det er en kundegruppe for dette. Men i dag, så er DEI tvunget inn i så mye, og det har gått utover kvaliteten, at folk har gått lei. Og nye titler vil påpekt for dette, spesielt når de går så langt som Dustborn.

De kan godt tjene gryn og klikk, hvis jeg er enig med dem. Hva er problemet, at du mener problemet er oppdiktet? Ikke etter min mening, når DEI går foran etablert historie og god underholdning i så mange etablerte franchiser, fandoms så er det "skrudd på maks". 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (20 minutter siden):

Du er virkelig den organiske manifestasjon av "see-no-evil" om du mener spillet ikke er shoehorned og påtrengende med politikken i seg

Beskriv gjerne med eksempler hva med spillets historie og innhold som er shoehorned til politikk i et alternativt univers, i en original historie.

Demonstrer at du har innsikt, og ikke er en ufrivillig sock puppet som gjentar talking points.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...