Gå til innhold

Svarer på Dustborn-kritikken: – Nulltoleranse for trakassering og trusler


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Toxilo said:

Sannheten er merkelig for sanne som deg skjønner jeg. Som ikke skjønner hvordan verdenen henger sammen. Du ble jo også overasket over at Star Wars The Acolyte ble kansellert. 🤦‍♂️

Jeg ble skuffet, ikke overasket, og jeg registrerer at du henfaller til ad-hominem-angrep når du ikke har argumenter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Toxilo skrev (1 minutt siden):

Står jo i bildet hva ferdigheten gjør og man trykker på X for å aktivere de.

Og hva skjer da? Hvordan passer ferdighetene inn i settingen spillet er satt til? Hva er målet til karakterene? Og hvordan kommer antifa inn i bildet? 

I No Russian-oppdraget i Modern Warfare 2 spiller du som en terrorist som skyter sivile. Eller...?

I By the Book-oppdraget i GTA5 torturerer du en fyr på grusomt vis. Men hvorfor, og hva er poenget og konteksten sett i lys av spillet (synes for øvrig poenget her er litt platt, men det fungerer som et eksempel)?

I Baldur's Gate 3 kan du påvirke enkelte fiender til å drepe seg selv. Ganske dystert. Men hvordan fungerer det i spillet, og i kontekst av alt det andre du kan gjøre?

Poenget mitt er at det å spissfokusere på detaljer på denne måten uten å ta med konteksten ikke sier så veldig mye.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Toxilo said:

  

 

Aha! Ja du vet jo selvsagt bedre enn meg hva jeg har ment. Jeg skal huske det til neste gang. 🤦‍♂️

Lær deg norsk. "Jeg blir overrasket om det ikke kommer ny sesong"  er ikke ensbetydende med at jeg ble overrasket over at spillet ble kansellert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Arodem said:

Og hva skjer da? Hvordan passer ferdighetene inn i settingen spillet er satt til? Hva er målet til karakterene? Og hvordan kommer antifa inn i bildet? 

I No Russian-oppdraget i Modern Warfare 2 spiller du som en terrorist som skyter sivile. Eller...?

I By the Book-oppdraget i GTA5 torturerer du en fyr på grusomt vis. Men hvorfor, og hva er poenget og konteksten sett i lys av spillet (synes for øvrig poenget her er litt platt, men det fungerer som et eksempel)?

I Baldur's Gate 3 kan du påvirke enkelte fiender til å drepe seg selv. Ganske dystert. Men hvordan fungerer det i spillet, og i kontekst av alt det andre du kan gjøre?

Poenget mitt er at det å spissfokusere på detaljer på denne måten uten å ta med konteksten ikke sier så veldig mye.

Så er ikke de spillene lagd for politiske aktivister heller da slik Dustborn ser ut til å være. Hvis du bryr deg så mye spill driten selv.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Toxilo skrev (12 minutter siden):

Så er ikke de spillene lagd for politiske aktivister heller da slik Dustborn ser ut til å være. Hvis du bryr deg så mye spill driten selv.

"ser ut til å være"

Så du aner ikke om det du påstår om Dustborn er riktig, med andre ord. Du kunne like godt lagt ut et skjermbilde av en shootout i et GTA-spill og hevdet at det er en antifa-simulator som oppfordrer til vold mot politiet. 

Det jeg bryr meg om her er at det spres masse rare udokumenterte og unyanserte argumenter og kommentarer om dette spillet på Diskusjon.no og i kommentarfeltene til Gamer.no – ofte kopiert fra andre steder på nettet. Det synes jeg er et problem, og vitner om et dårlig diskusjonsklima. 

Endret av Arodem
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Arodem said:

Så du aner ikke om det du påstår om Dustborn er riktig, med andre ord. Du kunne like godt lagt ut et skjermbilde av en shootout i et GTA-spill og hevdet at det er en antifa-simulator som oppfordrer til vold mot politiet. 

Det jeg bryr meg om her er at det spres masse rare udokumenterte og unyanserte argumenter og kommentarer om dette spillet på Diskusjon.no og i kommentarfeltene til Gamer.no – ofte kopiert fra andre steder på nettet. Det synes jeg er et problem, og vitner om et dårlig diskusjonsklima.

Det er to skjermbilder fra Dustborn. Nå er det du som ikke aner men påstår at jeg ikke aner. Jeg har sett videoklipp fra folk som har spilt spillet og har sett nok til at jeg kan gjøre min vurdering av det.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Toxilo skrev (1 minutt siden):

Det er to skjermbilder fra Dustborn. Nå er det du som ikke aner men påstår at jeg ikke aner. Jeg har sett videoklipp fra folk som har spilt spillet og har sett nok til at jeg kan gjøre min vurdering av det.

Så hvorfor ikke svare meg på det jeg spør om? Du ser jo godt ut til å vite hva som er så problematisk med disse to ferdighetene som skjermbildene viser? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tragisk hvordan folk klager uten å ha spilt spillet. En mobb mot et av få norskeutvilkede spill. Det her er nærmest oppskriften på janteloven. Lite patriotisme å spore her.

Trist hvor mange her vil innskrenke ytringsfriheten. Klarer man ikke se at dette er et spill som er berikende og bidrar til mangfold i en verden av voldelige Call of Duty og Dark Souls-kloner? Et spill som faktisk står for noe positivt politisk og prioriterer idealisme foran profitt?

Også synes jeg synd på utviklerne når spillet man har jobbet hardt drukner i review bombing, usannheter og blir en del av en hatkampanje. Håper virkelig Streisand-effekten slår til her. Jeg kjøper hvertfall 2 kopier bare på trass.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Arodem skrev (8 minutter siden):

"ser ut til å være"

Så du aner ikke om det du påstår om Dustborn er riktig, med andre ord. Du kunne like godt lagt ut et skjermbilde av en shootout i et GTA-spill og hevdet at det er en antifa-simulator som oppfordrer til vold mot politiet. 

Det jeg bryr meg om her er at det spres masse rare udokumenterte og unyanserte argumenter og kommentarer om dette spillet på Diskusjon.no og i kommentarfeltene til Gamer.no – ofte kopiert fra andre steder på nettet. Det synes jeg er et problem, og vitner om et dårlig diskusjonsklima. 

Det er jo ikke så vanskelig å skille mellom kontekstene her. Nå har jo utviklerne selv sagt at budskap er viktig for dem i Dustborn, som et produkt som tar sikte på å være en politisk kommentar blir jo selvsagt mindre demokratiske midler som skills mer forstyrrende enn GTA plaffing hvor settingen er en tydelig krim-sim.

Hvis en har et problem med dårlig diskusjonsklima bør en heller ta en prat med de som kategorisk troller og slenger ut absurde stråmenn mot folk som våger å være kritiske mot woke.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke så vanskelig å skille mellom kontekstene her. Nå har jo utviklerne selv sagt at budskap er viktig for dem i Dustborn, som et produkt som tar sikte på å være en politisk kommentar blir jo selvsagt mindre demokratiske midler som skills mer forstyrrende enn GTA plaffing hvor settingen er en tydelig krim-sim.

Hvis en har et problem med dårlig diskusjonsklima bør en heller ta en prat med de som kategorisk troller og slenger ut absurde stråmenn mot folk som våger å være kritiske mot woke.

Men hva er det med greia som er så forstyrrende? Jeg føler ikke jeg har fått noe konkret som skiller det fra de andre eksemplene. En kontekst for bildene mangler.

Fra det jeg har sett virker det som om spillet nettopp er med på å problematisere om det er greit å bruke slike "ferdigheter". Her er et sitat fra Tørnquist i et PR-intervju med Epic: 

Sitat

Not all Anomals are like this. Sai can create a shield in a wonderfully literal demonstration of positive self-talk. Pax’s sister Ziggy can hype herself up to impossible speeds. And Pax’s ex-partner Noam’s power is best described as gaslighting.

“When you say gaslighting that's immediately negative, right?" says Tørnquist. "Of course it is. But Noam uses it to calm things down, to make people escape conflict. And I think that's an interesting question. Is that ok? Or is that a violation? Those conversations are had in the game.”

Unlike Noam, Tørnquist won’t tell others what to think. “We leave it up to the player to make that call for themselves.”

Red Thread Games wants players to see that what they say matters in Pax’s journey across America. “It's not subtle, let's put it that way,” admits Tørnquist.

[Words have power in Dustborn, so use them wisely - Epic Games Store]

Er det problemet – at de har laget et konsept der ord har kraft, og utforsker noen uttrykk som "cancel" og "gasslight" i spillet? Eller er det noe mer her som jeg ikke ser? 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (8 timer siden):

Bare et tilfeldig utvalg spill som jeg kommer på i farten: Warframe, Baldurs gate 3, Apex legends, Helldivers 2, Hades, Horizon forbidden west, The last of us serien, Life is strange serien.   

Kjempe, bra du tok deg tiden til å faktisk begrunne hva du sikter til :)

Nå ser jeg at vi ikke har samme oppfatning av hva gjør et spill/film, tv serie til DEI tror jeg. 

Warframe og Helldivers er to originale spill, og de er live service spill(alltid i endring) så det er helt enkelt en historie/verden som utviklerne ville fortelle. Hvor hovedpersonen er en kvinne, eller du kan spille som en kvinne om du vil.

Spesielt for Helldivers, så har utviklerne også uttalt at de ikke vil la seg presse av noen side. De vil bare lage det spillet, som de ønsker å lage.

 

Det samme er The last of us, Life is Strange, samt Horizon, originale historier som har en kvinne som hovedperson. For at disse skulle blitt DEI, så måtte det vært å endre historien/verden til å at jeg kunne spilt en mann, for å sette det på spissen.(Kan nevne at litt DEI har sneket seg inn i Horizon med en mer "normal" skjønnet fra hovedfiguren Aloy. Som igjen skulle vært modellen Hannah Hoekstra, og hvis du sammenligner modellen med Horizon 1 og 2, så er det ikke til å unngå å se litt av Star Wars Outlaw kritikken her og.. :) Men gameplay, historien og spillet er BRA!

Tomb Raider, vært her siden 1996 elsket av mange siden tidenes morgen. Ingen som forlanger at de må spille en mannlig karakter.. eller 😛 Eneste kritikk her, er jo noe oppstyr over at hun har fått mindre bryst med tiden. Som har vel med kroppspress woke å gjøre. Så får vi se om neste Tomb Raider spill eller film, vil svi for denne endringen. Har ikke selv noe spesielt syn her.

At et spill eller film, har en kvinnelig hovedkarakter eller har afrikanske, asiatisk f.eks gjør ikke det automatisk til DEI. Det er slik de har valgt å skape den verden, den historien.

Det er ikke en aktiv endring av noe etablert som i f.eks rings of power, Homeworld 3, The acolyte osv.

Og det er heller ikke som agendaen med Dustborn, Concord, rings of power for disse har gått aktivt ut sagt at de lager et DEI produkt som skal inkludere alt og alle i trygge omgivelser. Eller som Dustborn har satt handlingen og agendaen med spillet å kommentere USA i et "trump" framtid.

 

Så har ingen DEI problem med disse titlene, kjenner ikke til Hades og Baldurs Gate så kan ikke si noe her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kilik said:

Tragisk hvordan folk klager uten å ha spilt spillet. En mobb mot et av få norskeutvilkede spill. Det her er nærmest oppskriften på janteloven. Lite patriotisme å spore her.

Trist hvor mange her vil innskrenke ytringsfriheten. Klarer man ikke se at dette er et spill som er berikende og bidrar til mangfold i en verden av voldelige Call of Duty og Dark Souls-kloner? Et spill som faktisk står for noe positivt politisk og prioriterer idealisme foran profitt?

Også synes jeg synd på utviklerne når spillet man har jobbet hardt drukner i review bombing, usannheter og blir en del av en hatkampanje. Håper virkelig Streisand-effekten slår til her. Jeg kjøper hvertfall 2 kopier bare på trass.

Ingen som vil innskrenke ytringsfriheten ved å kalle innholdet i ett spill for møkk, hvis man synes det. Det er nettopp det som er en del av ytringsfriheten. Ja, det er negativt, men negativ vs positiv er ytringsfrihet hvis du lurte.

Så kan man være uenig med at det er berikende, for meg så er Dustborn ett produkt av en politisk ideologi som veldig mange ikke er enige i, og som har fått grobunn i alt for mange titler som har gått nedenom og hjem. Titler som folk kunne kost seg med istedet for å få venstrevridd propaganda tredd nedover halsen.

De kan lage så mange Dustborn de vil, men utviklerne må også være forberedt på dårlig mottagelse og negativ omtale.

Slik er verden satt sammen, med mindre du vil ha kommunistisk styre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Arodem skrev (2 minutter siden):

Men hva er det med greia som er så forstyrrende? Jeg føler ikke jeg har fått noe konkret som skiller det fra de andre eksemplene. En kontekst for bildene mangler.

Fra det jeg har sett virker det som om spillet nettopp er med på å problematisere om det er greit å bruke slike "ferdigheter". Her er et sitat fra Tørnquist i et PR-intervju med Epic: 

Er det problemet – at de har laget et konsept der ord har kraft, og utforsker noen uttrykk som "cancel" og "gasslight" i spillet? Eller er det noe mer her som jeg ikke ser? 

Problemet er at enkelte kan sitte igjen med inntrykket av at kansellering og mobbing er greit for å fremme sin sak. La oss si at spillet var mer høyreorientert og en kunne få skills ala 'stand your ground and shoot any potential threat', 'use racist slur to shut up people' eller 'storm the building' for å interaktere med omverden. Ettersom slike ting skjer i virkelighetens verden blir det fort uhyggelige konnotasjoner.

Terrorangrepet i COD er også uhyggelig realistisk, men det er også fremstilt som en grotesk handling.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kilik said:

Tragisk hvordan folk klager uten å ha spilt spillet. En mobb mot et av få norskeutvilkede spill. Det her er nærmest oppskriften på janteloven. Lite patriotisme å spore her.

Trist hvor mange her vil innskrenke ytringsfriheten. Klarer man ikke se at dette er et spill som er berikende og bidrar til mangfold i en verden av voldelige Call of Duty og Dark Souls-kloner? Et spill som faktisk står for noe positivt politisk og prioriterer idealisme foran profitt?

Også synes jeg synd på utviklerne når spillet man har jobbet hardt drukner i review bombing, usannheter og blir en del av en hatkampanje. Håper virkelig Streisand-effekten slår til her. Jeg kjøper hvertfall 2 kopier bare på trass.

Haha! Hvordan virker janteloven inn her? De har mottat penger fra myndighetene for å lage dette dritt-spillet. De har ikke engang jobbet hardt med det, de har brukt assets som kan bli kjøpt for 30-80 USD. Som for eksempel leiligheten som er i spillet, de har ikke lagd noe av den selv. 😂

Spillet har fått navnet Dustbin på nettet nå. 🤣

Gammel billig asset som er så gammel at den har tvillingtårnene i seg.

maxresdefault.jpg

https://www.smashjt.com/post/dustborn-is-the-laziest-asset-flip-game-ever-made

Endret av Toxilo
  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...