Gå til innhold

Svarer på Dustborn-kritikken: – Nulltoleranse for trakassering og trusler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venstrevridd spill eller ikke, det er faktisk peak ironi at de har nulltoleranse for hate speech, trakkasering og trusler når spillet har mechanics hvor du mobber, kansellerer og gaslighter fienden din til underkastelse. De bruker sin "gaslight™" mechanic fra spillet i den posten der  😂.

Men i all seriøshet, så er spillet veldig mediocre på nesten alle punkter. Stemmeskuespillerne har like mye entusiasme som en planke, cell-shadingen er ok (smak og behag), combaten er uinspirert (hvorfor må de ha en slow-mo mechanic etter hvert tredje slag og etter hvert balltre kast), musikken er utrolig kjedelig (jeg forventet ingen Uematsu, men forventet at det skulle være litt bedre). Storyen har jeg mest problemer med.

Det blir vanskelig å sympatisere med RTG når det gjelder å "bygge en verden hvor alle kan føle seg trygge, om kjærlighet, vennskap [...]" når hovedpersonen gjør nøyaktig motsatte. Hvorfor har de da valgt story beats i spillet der du må manipulere vennene dine for å fortsette? Det er nesten ingen karakterer man møter hvor man ikke påvirker dem negativt. Hvis spillets sluttkonklusjon er empati, hvorfor i alle dager skal man opphetse karakterer til drepe hverandre?

 

 

 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
EnGlemtMech skrev:
RyanGraves skrev (3 minutter siden):

Er det så farlig at de lager ett venstreraddis spill?

Hvorfor ikke bare ignorere spill/serier man ikke liker? Funker fjell for meg hvertfall, så kan de som elsker sånt ha nisjesjangeren sin i fred.

Alt hatet og klagingen gir bare spillet gratis reklame.

Jeg er fullstendig enig med at det ikke er farlig å lage en "venstrevridd" spill. Derimot, er det litt mer problematisk her da dette spillet ble finansiert av staten via NFI og av EU. Med andre ord har det blitt brukt skattepenger. Å engasjere seg i hva staten setter pengene sine inn i er viktig for samfunnet - det bare hender at denne gangen er kritikken rettet mot et spill som er statlig finansiert. En dråpe i havet, men allikevel en dråpe.

Ellers synes jeg det er helt greit å bare ignorere spill som er laget med privat kapital. 

Men blir det ikke mer riktig å gå etter de som har innvilget skattepenger til prosjektet?
Lenke til kommentar
RyanGraves skrev (16 minutter siden):

Men blir det ikke mer riktig å gå etter de som har innvilget skattepenger til prosjektet?

Det kan du si, men spillutviklerne burde allikevel få kritikk på produktet som blir laget. At de får innvilget skattepenger frigjør dem ikke fra kritikk.

Dette er mer spekulasjon fra min side, men jeg vil tro at NFI gav dem støtte også lot RTG gjøre sitt da de sikkert vet best. Er det inkompetanse at NFI ikke gav dem veiledning i spillutviklingen når utviklerne vet best hvordan man lager et spill. Dette er ikke for å spille "hvem har skylden", men det er kritikk å finne i produktet RTG lagde og NFIs vurdering som innvilget dem støtte. Jeg lener forøvrig mer på produktet RTG lagde i første omgang.

Endret av EnGlemtMech
La til en åpen tanke. Formulering
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Zedarius said:

 

Hva ville et høyreorientert narrativ vært?

 

Husk at alt man ikke liker er xx-side-ekstremt. Ofte koker det ned til at det man ikke liker havner i nevnte kategori. Bonuspoeng når folk bruker ord som propaganda og at egen subjektive oppfattelse er fakta.

For all del, spillet er sikkert dritt, men hovedpoenget er at det er noen idioter som driver å sender trusler til andre mennesker, noe folk her i tråden og andre steder tydeligvis ikke er så opptatt av. Viktigste av alt er å finne ut av merkelappen vi kan gi på forskjellige ting og mennesker. 

Endret av The Very End
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Yopaz skrev (10 minutter siden):

Om jeg husker rett så ble det innvilget 65 millioner kroner i offentlige midler til norsk spillindustri i 2023. Dette er jo småpenger i statsbudsjettet.

Som jeg sa i mine tidligere kommentarer: en dråpe er fortsatt en dråpe i havet. Gjør meg ikke mindre interessert i hva staten bruker penger på. Jeg er selvfølgelig mer interessert i spill, så dette engasjerer meg veldig mye mer enn andre temaer. Hva de får til med pengene de får innvilget er fortsatt viktig, og burde ikke bli børstet under teppet fordi "andre sektorer får mye mer penger i støtte".

 

Yopaz skrev (11 minutter siden):

Det å få midler til å lage film eller spill krever at skaperne oppfyller visse kriterier i hva spillet handler om og utdyper dette i søknaden. Om dette er oppfylt kan de få midler. Skal staten da nekte spill eller film basert på meningene som skaperne har? (Les ytringsfrihet)

[...] Jeg støtter likevel utviklerne 100%. De lagde et spill basert på sim visjon. Jeg er glad jeg bor i et land der dette er mulig.

Staten skal selvfølgelig ikke nekte å legge inn penger i innsats, og jeg håper virkelig ikke kommentarene mine reflekterte dette budskapet(!). Som du selv sier er det fint at vi lever i et samfunn der vi har kunstnerisk frihet til å lage og produsere ting, men de fortjener likevel kritikk på aspekter som er middelmådig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RyanGraves skrev (1 time siden):

Er det så farlig at de lager ett venstreraddis spill?

Hvorfor ikke bare ignorere spill/serier man ikke liker? Funker fjell for meg hvertfall, så kan de som elsker sånt ha nisjesjangeren sin i fred.

Alt hatet og klagingen gir bare spillet gratis reklame.

Fordi det er sponset med våre skattepenger. Da kan vi faktisk klage og pirke så mye vi vill. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Lush said:

De ber jo om dette når de går balls to the walls med politikken sin.. I tider hvor folk er lei og har nådd grensen for denne typen budskap..

Dette ser vi i salgstall, omtale og debatten. I beste lys kunne jeg sagt at Dustborn er maks uheldig, når de planla utgivelsen. Hadde dette vært et tiår eller to siden, ville det nok ikke blitt bredt omtalt internasjonalt. Og vært en kuriositet blant alt annet.

Ikke i dag. Folk er lei, og har blitt presset til et punkt hvor mange har nå en nulltoleranse. Og media som Dustborn vil bli høylytt omtalt og pekt ut for hva det prøver på.

Btw rart å se gamer bruke "såkalt kulturkrig" når Dustborn failer og Wukong slår salgsrekorder...

Så du rettferdiggjør / bagatelliserer drapstrusler til utviklerne av eneste grunn at de utrykker sin kunsteriske frihet? For det er dette som diskuteres, ikke din personlige mening om politikk eller annet. 

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...