Gå til innhold

AMD med grafikk problemer

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Asus Mini PC (PN51-E1 - Ryzen 5500U med Radeon-grafikk) for generell hjemmebruk.  Fungerer helt strålende, rask og tar ingen plass. Men et problem har den. Ved avspilling av video krasjer den av og til, helt vilkårlig, går i svart og booter. Har innstallert Windows 11 på nytt. Avinnstallert/innstallert AMD Adrenalin, siste  versjon. Siste BIOS. Ingenting hjelper.
Det er ikke relatert til avspiller programmet, Har prøvd flere og alle krasjer før eller siden

Loggen sier:(siste feilmelding før reboot)

Oppstarten av registrering av SCEP-sertifikat for WORKGROUP\DESKTOP-LE0C0RU$ gjennom https://AMD-KeyId-52fb59e29aa83a962fb9eef0fe5b4811de6b751e.microsoftaik.azure.net/templates/Aik/scep mislyktes:

GetCACaps
GetCACaps: Not Found
{"Message":"The authority \"amd-keyid-52fb59e29aa83a962fb9eef0fe5b4811de6b751e.microsoftaik.azure.net\" does not exist."}
HTTP/1.1 404 Not Found
Date: Fri, 30 Aug 2024 17:34:39 GMT
Content-Length: 121
Content-Type: application/json; charset=utf-8
X-Content-Type-Options: nosniff
Strict-Transport-Security: max-age=31536000;includeSubDomains
x-ms-request-id: 1f5f8742-ccc6-4963-8ba9-d4c5170717a1

Metode: GET(204ms)
Trinn: GetCACaps
Ikke funnet (404). 0x80190194 (-2145844844 HTTP_E_STATUS_NOT_FOUND)

Etter litt googling på nett viser det seg at en drøss AMD brukere opplever samme problem uten og finne noen løsninger.

Er det noen her som har vært borti dette?

Endret av Martin54
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå prøvd en del AMD driver, gamle og nye. Tror ikke jeg gidder og kaste bort timesvis på dette siden så mange har denne feilen uten og finne noen løsning. Maskinen hadde null problemer når den ble levert med Windows 10. Det var etter at jeg oppgraderte til Win 11 at problemene kom. Men gjort er gjort.. å returnere til Win 10 er ikke så enkelt.
Men jeg gamer ikke så jeg avinstallerer AMD og bruker rett og slett MS Basic Display Adapter. Stabilt. Problemet løst.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Asus har drivere for både "AMD Chipset Driver", "AMD Graphics Driver" og diverse andre drivere. Men jeg lurer egentlig på om det ikke er bedre at Windows kan finne nødvendige drivere selv. Dessuten Graphics driver kan en også laste ned direkte fra AMD.

Asus har også ofte noe tilleggs software som ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...