Gå til innhold

Tanker om at Simen Velle ikke møter opp til betalt arbeid, men krever at navklienter skal møte opp på tiltak?


Anbefalte innlegg

Hamglock skrev (10 timer siden):

Det er en ripe i lakken, men i motsetning til drøssevis av politikere på stortinget har han ikke brutt loven - pendlersak svindel, innsidehandel, juks med etterlønn osv osv osv.

For min del er dette eit større tillitsbrot sjølv om det ikkje er ulovleg. 

At ein politiker er kriminell og grabber til seg økonomiske fordelar som ein ikkje har rett på går i veldig liten grad utover meg som velger. 

Men når representanten som eg har stemt fram for å fronte min meining i politiske forum ikkje ein gong møter opp så går det direkte utover meg ettersom eg då like gjerne kunne stemt blankt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (14 timer siden):

Kravene til politisk aktivitet er ikke de samme som kravene til NAV-klienter. NAV-klienter kan ikke sende inn en vara. Har du flere spørsmål?

Ja - dersom man ikke klarer å få varslet om sitt eget fravær - hva da?

 

image.png.8db555cb6e1f01777f22d0a76fb48abd.png

Kilde :

Simen Velle: - 100 prosent fravær (dagbladet.no)

Simen burde jo bli straffet for dette - men hva ble straffen? Ingenting - og for alt vi vet kan mannen ha vært liggende i narkorus uten evne til å varsle om behov for vara.

Dette er ikke bra - ingen som søker politisk makt bør oppføre seg slik. Det gjør skam på de av oss som ALDRI har hatt et ugyldig fravær - og det er faktisk en del av oss også her i landet - og søker man politisk makt så burde man stille krav til ryddighet og ærlighet. Dessverre kan det jo se ut som akkurat dette har gått ut på dato og følgelig bor vi ett samfunn der politikerforrakt bare øker og øker.......Selv hos KRF finnes det løker som stjeler offentlige penger. Arbeiderpartiet har gjort det til mantra og forsøke å skape ett samfunn der de som er mest effektive og bidrar mest til produktiviteten i samfunnet skal presses vekk slik at man isteden velger å gå ned i stilling for ikke bli straffet. Og SV bare hyler ryk og reis og vil ha alle som kan bidra vekk fra landet. Og på høyresiden drar man opp kommende narkomane.......Nei - fy skam til alle sammen sier nå jeg. Skulle ønske det dukket opp noen dønn ærlige mennesker i politikken som oppførte seg som folk.

Endret av FriskLuft
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Til Velle sitt forsvar så synes eg at Dagbladet her koker meir suppe enn det er grunnlag for. Så vidt eg forstod så har Velle sørga for at representasjonen er i orden ved å sende ein vara til å ta hans plass i møtet. Unntaket var eit møte der han kom 45 min forseint til og som var fyrste møtet han ikkje hadde meldt forfall til, det tyder jo på at han hadde intensjon om å møte opp. 

At han ikkje deltok på studieturen og heller ikkje meldte fråfall er klønete handtert sjølv om det er eit frivillig arrangement. Særleg om det alt var bestilt og betalt billettar og hotell for han. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Til Velle sitt forsvar så synes eg at Dagbladet her koker meir suppe enn det er grunnlag for. Så vidt eg forstod så har Velle sørga for at representasjonen er i orden ved å sende ein vara til å ta hans plass i møtet. Unntaket var eit møte der han kom 45 min forseint til og som var fyrste møtet han ikkje hadde meldt forfall til, det tyder jo på at han hadde intensjon om å møte opp. 

At han ikkje deltok på studieturen og heller ikkje meldte fråfall er klønete handtert sjølv om det er eit frivillig arrangement. Særleg om det alt var bestilt og betalt billettar og hotell for han. 

Vel - da setter du ikke høye krav til deg selv heller forstår jeg. Jeg har aldri i hele mitt liv hatt ett eneste ugyldig fravær - aldri forsovet meg og aldri fått en bot eller vært på kanten med loven. Jeg forventer jo at våre politikere i det minste klarer å oppføre seg og holde seg godt innenfor lovens rammer og ikke minst-  IKKE kaster bort felleskapets midler fordi man rett og slett er sløv!

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Til Velle sitt forsvar så synes eg at Dagbladet her koker meir suppe enn det er grunnlag for. Så vidt eg forstod så har Velle sørga for at representasjonen er i orden ved å sende ein vara til å ta hans plass i møtet. Unntaket var eit møte der han kom 45 min forseint til og som var fyrste møtet han ikkje hadde meldt forfall til, det tyder jo på at han hadde intensjon om å møte opp. 

At han ikkje deltok på studieturen og heller ikkje meldte fråfall er klønete handtert sjølv om det er eit frivillig arrangement. Særleg om det alt var bestilt og betalt billettar og hotell for han. 

Kanskje varaen burde overta da, siden Simen åpenbart ikke er interessert i å gjøre jobben.

Jeg synes ikke Dagbladet koker suppe i det hele tatt. Det er hårreisende at en slesk fyr som dette blir valgt inn og så driter han bare i å gjøre jobben sin. Hva gjør han som folkevalgt da?

Typisk FrP-holdning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (48 minutter siden):

Det er ikkje bra med sløve politikarar heller, men eg kan trygt seie at eg identifiserer meg langt meir med folk som er sløve enn eg identifiserer meg med lovbrytarar. 

Vil ikke ha noen av dem i politikken. Vi trenger flinke folk i politikken - og vi bør lønne dem godt - gjerne særs,særs godt, men samtidig må fallet være veldig høyt dersom man misbruker tillit.  Vi trenger de beste folkene til politikere - ikke døgeniktere,alkoholikere,kriminelle osv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Markiii said:

 

Typisk FrP-holdning.

En kriminell innvandrer (til Oslo) hvor eneste intensjon er å leve på overføringer fra staten.. Her bør Oslo FrP stå på politikken sin og sende han tilbake til Asker (der han kommer i fra) :p

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Til Velle sitt forsvar så synes eg at Dagbladet her koker meir suppe enn det er grunnlag for. Så vidt eg forstod så har Velle sørga for at representasjonen er i orden ved å sende ein vara til å ta hans plass i møtet.

Forsåvidt riktig. Men når han ikke møter på et eneste møte, og første vara i praksis er blitt fast møtende, så burde strengt tatt den faste godtgjørelsen tilfalt den øverste vararepresentanten; egentlig burde Velle søkt fritak (men ikke sikkert han hadde fått det innvilget, det krever faktisk en lovlig grunn...) slik at nestemann på lista overtok permanent. Men det er vel ikke brudd på kommunens reglement, og det har antakelig ikke kostet kommunen noe ekstra heller, utenom billetter og hotell til studieturen... (derimot har den fast møtende varaen gått glipp av den faste godtgjørelsen som i rettferdighetens navn burde tilfalt ham i stedet for Velle.)

Og når vara kommer 45 minutter for sent pga han ikke har fått beskjed; vel, med den forhistorien ville ikke jeg trodd på at Velle for en gangs skyld hadde hatt til hensikt å møte selv, jeg hadde nok heller tenkt han var en surrekopp som glemte å melde fra at han "som vanlig" hadde forfall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Går det i arv?

Hagen tjente titusener på ikke å møte i Oslo bystyre
https://www.dagbladet.no/nyheter/hagen-tjente-titusener-pa-ikke-a-mote-i-oslo-bystyre/63586092

Uansett, jeg synes vi bør respektere at det faktisk tar mye tid å lage TikTok-videoer.

Tenker det er bedre enn AP politikere som blir dømt for grovt bedrageri

Som deretter peker finger på skatteflyktninger

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/svindeldomt-ap-politiker-med-frekkhetens-nadegave/o/5-95-1378761

Ingen hjemme i toppetasjen der i gården iallefall.

Endret av Huyang
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes så mange eksempler på "uheldig oppførsel" fra folk i alle partier, så å bruke sånt som ammunisjon mot hele partiet faller på sin egen urimelighet. Med mindre man gjør det samme også når det skjer i "eget" parti. Det gjør man selvfølgelig ikke. 

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (30 minutter siden):

Det finnes så mange eksempler på "uheldig oppførsel" fra folk i alle partier, så å bruke sånt som ammunisjon mot hele partiet faller på sin egen urimelighet. Med mindre man gjør det samme også når det skjer i "eget" parti. Det gjør man selvfølgelig ikke. 

Velle er dog leder i FpU, og løftet frem av partilederen i moderpartiet som en kommende stjerne. Dette resonnerer ganske dårlig med «klipp deg og få deg en jobb»-retorikken derfra. Velle har også snakket om nettopp lignende problematikk tidligere, og temaet offentlig sløsing. Derfor er det å ikke følge opp sitt verv som folkevalgt kanskje litt mer oppsiktsvekkende i dette tilfellet enn i andre. Godtgjørelsen burde han ikke tatt selv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Dette resonnerer ganske dårlig med «klipp deg og få deg en jobb»-retorikken derfra.

Både AP og SP vil kjøre løpet ut på samme linje. Tipper det er brei enighet på Stortinget i dag.

https://www.vg.no/nyheter/i/q14Anw/flere-maa-faktisk-ut-i-jobb

https://www.forskerforum.no/vedum-vil-ha-flere-i-jobb-men-ved-universiteter-og-hogskoler-kuttes-det/

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Noenlunde samme linje, ikke på langt nær samme retorikk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Kanskje varaen burde overta da, siden Simen åpenbart ikke er interessert i å gjøre jobben.

Hva skal vi gjøre de som ikke KAN jobben sin som politiker? Er nok en hele haug der, både i kommuner og Fylkeskommuner. Ja, man bytter dem ut, det samme kan gjøres her, i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Noenlunde samme linje, ikke på langt nær samme retorikk.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum vil at folk skal stå opp om morgenen og dra på jobb. Arbeid skal lønne seg, trygd skal ikke lønne seg. Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna støtter ham i det.

Enkelte her vil lese det man liker selv å forstå. Budskapet er det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (58 minutter siden):

Velle er dog leder i FpU, og løftet frem av partilederen i moderpartiet som en kommende stjerne. Dette resonnerer ganske dårlig med «klipp deg og få deg en jobb»-retorikken derfra. Velle har også snakket om nettopp lignende problematikk tidligere, og temaet offentlig sløsing. Derfor er det å ikke følge opp sitt verv som folkevalgt kanskje litt mer oppsiktsvekkende i dette tilfellet enn i andre. Godtgjørelsen burde han ikke tatt selv.

Jeg er ikke uenig med kritikken av Velle her, det er en misforståelse av hva jeg prøvde å si. Det finnes masse eksempler på hendelser med personer fra andre siden av politikken som resonnerer vel så dårlig med retorikken derfra. Er det typisk AP å svindle til seg penger? Eller typisk SV å drive med nepotisme? Eller typisk Rødt å stjele?

Har noen sett på statistikk over fravær på møter i kommunestyrer eller på stortinget for den saks skyld, og på den måten kan konkludere med at dette er typisk FRP?

https://www.nrk.no/norge/arbeiderpartiet-har-langt-mer-fravaer-enn-hoyre-1.13111529

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...