Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nysgjerrighet og bruk av "hvorfor"

Gjest 6acab...3fc

Anbefalte innlegg

Gjest 6acab...3fc

Er det bare jeg som syntes at nysgjerrige spørsmål som har "hvorfor" i seg kommer i pakker av spørsmål som gjør at du tenker litt ekstra / syntes det er ubehagelig å svare?

Typiske eksempler:

" Hvorfor var du ikke på trening? "

" Hvorfor kan du ikke? " 

" Hvorfor skal du det? "

Sier ikke at dette er gode eksempler, var mer "on the spot" her.

Og det er ikke snakk om irriterende nysgjerrighet. Nysgjerrige spørsmål blir jo fort litt irriterende, men alt er subjektivt der.
men akkurat den der med " hvorfor " når folk blander inn den, så føler jeg liksom at det setter presedens til at de fortjener å få et svar.
Når veldig ofte så burde jo svar være valgfritt og noe man deler dersom man ønsker det.

Andre som føler det samme? 

Har bare begynt å legge merke til at flesteparten av spørsmålene jeg møter i hverdagen er av typen " hvorfor". Når det finnes så utrolig enkle og alternative måter  å være nysgjerrig på. Bare måten man formulerer seg på er liksom alfa omega, selv om spørsmålet i seg selv er helt legitimt og "rett frem" 

Anonymous poster hash: 6acab...3fc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6acab...3fc skrev (3 timer siden):

Er det bare jeg som syntes at nysgjerrige spørsmål som har "hvorfor" i seg kommer i pakker av spørsmål som gjør at du tenker litt ekstra / syntes det er ubehagelig å svare?

Typiske eksempler:

" Hvorfor var du ikke på trening? "

Du må ha en utrolig dårlig unnskyldning for ikke å ha vært på trening dersom du synes at dette er ubehagelig å svare på 🙂

Og "hvorfor" er jo det mest naturlige ordet å begynne et slikt spørsmål med.

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Gjest 6acab...3fc
Frank Olsen skrev (På 30.8.2024 den 7:00 PM):

Du må ha en utrolig dårlig unnskyldning for ikke å ha vært på trening dersom du synes at dette er ubehagelig å svare på 🙂

Og "hvorfor" er jo det mest naturlige ordet å begynne et slikt spørsmål med.

" dårlig unnskyldning" er også en greie jeg ikke skjønner hvorfor man slenger rundt seg ved private ting.

Folk er jo redd for å være ærlige om dagen, ingen som tar seg selv i det eller merker det rundt seg her altså?
Ikke misforstå, det må være fantastisk å leve i en sånn verden hvis man ikke oppfatter det.

Et raskt eksempel
"Hvorfor kom du ikke på trening? "  kontra, "vi savnet deg på trening, kommer du neste gang?"
"Hvorfor kan du ikke? " vs  "Er det noe som gjør at det ikke passer for deg? 

Nå ble det veldig på sparket disse eksemplene, er ikke noe jeg går rundt å tenker på konstant da jeg personlig aldri graver i hvorfor og hva folk gjør som de gjør. 
En ting er å bruke "hvorfor" i private anliggende, noe annet er å bruke hvorfor i situasjoner der videre forklaring er en selvfølge og "hvorfor" er helt perfekt å bruke.

Feks, det er helt innafor å spørre hvorfor man skal bruke Rød, kontra blå penn på en eksamensinnlevering.
Ikke så innafor ( i følge meg altså ) å spørre hvorfor når du lurer på hvorfor naboen kjøpte hvit bil.

Uskyldige eksempler, men likevel en relativ forskjell i hvor "graverende" spørsmålet er når man først bruker "hvorfor".
Det er ikke farlig å verken svare eller stille spørsmålet om hvorfor naboen kjøpte hvit bil, men det er likevel noe som tilsier at vedkommende som spør forventer svar.

Man kan alltids være den " cheeky" personen og si " hvorfor ikke" eller " hvorfor skal jeg" osv osv.  Men nå er det mer om hvorfor vi bruker akkurat ordet "hvorfor" i slike tilfeller kontra å bare ordlegge seg smått annerledes så skiftes hele samtalen over til noe som vil for "alle" føles mer frivillig hvis man kan si det sånn.

Ya feel me?

Og nei, dette er ikke noe som plager mennesker spesielt mye, det er IKKE poenget med tråden :)

Lenke til kommentar
Gjest 6acab...3fc
Skandinav skrev (På 30.8.2024 den 5:55 PM):

Hvorfor lurer du på om andre føler det samme?

"Be curious" ironisk nok i denne settingen, er noe jeg streber etter når det kommer til hvorfor vi mennesker sier og gjør som vi gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...