Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

For liten bolig for varmepumpe?


Anbefalte innlegg

Woff skrev (6 minutter siden):

Som nevnt over her, sitat: "Utedelen har et lydnivå på kun 35* dBA fra 5 meter, som tilsvarer et lavere lydnivå enn et kjøleskap."
Det er det jeg fant først i linken, et borettslag vil vel gjerne ha en ferdig montert enhet de selv kan lytte til og måle?
Jeg vet jo at støyen oppleves forskjellig ut fra hvor den er montert og hva slags materiale den er montert på.

Begge mine utedeler er montert på betongvegg og som sagt hører jeg de ikke rett på innsiden av der de står. Jeg hører vifta når de går og jeg står ved siden av! Men betrakter ikke dette som støy nei.. 

Ja, OK, fant en online kalkulator. 35 dB i 5 meters avstand betyr at enheten avgir 49 dB i 1m avstand som er det vanlige å måle hvis en skal kunne sammenligne forskjellige produkter.

Jeg har et 14 år gml kjøleskap som ligger på 32dB om jeg tar måling noen cm fra det.  Så vil hevde at markedsføringen er useriøs og det er heller ikke riktig ift å være sammenlignbart med kjøleskap.  I samme 5m avstand vil kjøleskapet være på mindre enn 18 dBA.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (På 2.9.2024 den 15.18):

Ja, OK, fant en online kalkulator. 35 dB i 5 meters avstand betyr at enheten avgir 49 dB i 1m avstand som er det vanlige å måle hvis en skal kunne sammenligne forskjellige produkter.

Jeg har et 14 år gml kjøleskap som ligger på 32dB om jeg tar måling noen cm fra det.  Så vil hevde at markedsføringen er useriøs og det er heller ikke riktig ift å være sammenlignbart med kjøleskap.  I samme 5m avstand vil kjøleskapet være på mindre enn 18 dBA.

Nå vil jo støy utendørs oppfattes annerledes enn støy innendørs. Så å sammenligne med kjøleskap direkte med dB vil også være unøyaktig. Det er flere støykilder utendørs, luften beveger seg, det er større avstander man normalt beveger seg på, lyden kapsles ikke inne av vegger... Så 49dB utendørs kan godt være sammenlignbart med 32dB innendørs og at det i så måte blir riktigere å ha forskjellig avstand fra støykilden ved måling. Mine naboers vinduer er mye lengre fra min utedel, enn avstanden mellom min sofa og kjøleskapet mitt, som et eksempel.

Her jeg bor, har vi en motorvei et stykke unna som avgir en jevn "sus" hele døgnet. Den er ikke så høy at den er plagsom, og er bare der i bakgrunnen. Denne støyen drukner viftestøyen fra min utedel fullstendig bare jeg går 2-3 meter unna den. Men hadde utedelen stått inne, hadde den kanskje vært slitsom da man normalt har mye mindre lyd inne. Her inne hører man kun ventilasjonsanlegget, og kjøleskapet når det går. Personlig synes jeg kjøleskapet mitt er mer støyende enn utedelen, selv om ren dB er mye lavere.

Lenke til kommentar

@Nukleosid Altså, enten har man objektive målekriterier som gjør sammenligning mellom forskjellige produsenter mulig eller ikke.   Om man bor inntil f.eks. E18 eller lignende har da null med det å gjøre.  Her jeg bor er det helt stille.  Om jeg da får en akkumulert støy av uteenheter fra andre leiligheter blir ganske viktig.  

Uansett er sammenlignbare dB-tall viktige for å kunne både sammenligne produkter og få produsentene til å gjøre utvikling, ellers får vi bare "Same shit, new wrapping".   At noen produsenter er så useriøse at de oppgir i 5m avstand istedenfor 1m avstand viser jo at med all tydelighet at her trengs det mer utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...