Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

For liten bolig for varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Woff skrev (1 time siden):

Mine Daikin'er: "Utedelen har et lydnivå på kun 35* dBA fra 5 meter, som tilsvarer et lavere lydnivå enn et kjøleskap. Ved bruk av «Stille-drift utedel» -knappen på fjernkontrollen senker du lyden på utedelen med 3 dBA. Det vil si ca. 50 % lydreduksjon."

Siden jeg tror jeg er en lyd-freak så er det VIKTIG med utstyr som ikke støyer! 🤪

50% lydreduksjon høres så mye ut, men det er målt etter lydtrykk som ikke er særlig relevant for hvordan det høres ut. 3dB er veldig liten forskjell. Påstanden om lavere enn lyden fra et kjøleskap høres ut som en øvelse i ordkløyveri. For det første går påstanden på at utedelen på 5 meters avstand skal støye mindre enn et kjøleskap på ukjent avstand, sannsynligvis er det 1m de sammenligner med for å få det til å høres flott ut. Videre så sier de ingenting om hvilket kjøleskap de sammenligner med. Du kan ta påstanden for å være meningsløst unøyaktig.

Rune_says skrev (1 time siden):

Derfor mener jeg at utedel bør ned på innedel nivå.

Vel, nå er støy et direkte resultat av luft-støy når lufta passerer varmeveksleren. Jo mer luft og større varmeveksleren er desto mer støy. Dette er et design-kompromiss mellom størrelse, virkningsgrad, støy og ikke minst regulering av viftene (på inne og utedel) når varmebehov og temperatur endrer seg. Det er altså mange ting å balansere for produsenten. Mye av dette reguleres via firmware. Noe de kaller "nordisk versjon" av varmepumpene. Det betyr at de er tilpasset vårt behov og behag.

Heldigvis er det sånn at viftene automatisk girer ned når det ikke er behov for maks effekt. På den andre siden er folk mer tolerant for støy jo mer de fryser om vinteren eller smelter om sommeren. Størstedelen av året støyer de langt mindre.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Du kan ta påstanden for å være meningsløst unøyaktig.

Jeg siterte bare hva Daikin skrev her: https://daikin.no/moskus/
Og da så jeg at jeg har linket til feil modell, skal endre det NUH!

Men jeg tar ingen reklame for å være meningsløst unøyaktig uansett. Jeg HAR varmepumpa og kan skrive under på at den er BRA OG STILLE! 😊
De fleste gjennomskuer vel sammenligningen uansett vil jeg tro, derfor presiserer jeg at den er stillegående og bra!

Lenke til kommentar
Woff skrev (14 minutter siden):

Jeg HAR varmepumpa og kan skrive under på at den er BRA OG STILLE! 😊

Javisst, det har jeg ingen problemer med å tro. Jeg VET det er en bra varmepumpe selv om jeg ikke har den selv. Poenget var mer at Daikin dessverre er like håpløse som de andre produsentene når det kommer til markedsførings-ordkløyving. Jeg liker det mer objektive og konkrete og Daikin er definitivt bra. Personlig holder jeg en knapp på 40-varianten av Synergi når jeg skal oppgradere fra den Panasonicen jeg har nå.

Lenke til kommentar

For å svare på det konkrete spørsmålet stilte jeg spørsmålet til en tidligere kollega som nå jobber med å montere varmepumper. Han sier at det absolutt er tilfelle hvor rom er for små til at en varmepumpe er egnet, dette har med temperatur regulering og at det fort kan bli veldig jo-jo regulering da området rett og slett når temperatur for fort til at termostat klarer å regulere det skikkelig. 

Men han nevner og at det finnes små varmepumper som ofte egner seg bedre til mindre rom, han er Toshiba forhandler og anbefalte her Toshiba Seiya Nordic modellene for mindre boliger, 40 kvm leilighet montert i en 20 kvm stue mente han ikke skulle være noe problem :) 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Poenget var mer at Daikin dessverre er like håpløse som de andre produsentene når det kommer til markedsførings-ordkløyving.

Det har du absolutt helt rett i. Jeg for min del spurte montøren om spesifikt strøm-trekk under bruk, noe hverken han eller produsenten har peiling på i følge tekniske data som gjerne er viktig for oss som holder på med teknikk. De ANBEFALER sterkt at varmepumpa har en dedikert 16 Amp. kurs men å oppgi MAKS forbruk, snitt forbruk eller noe sånn klarer de ikke. Heller ingen av konkurentetne er tydelige på dette. 
Daikin kommer med effektforbruk ved oppvarming på innedelen(!) selv om det kun er utedelen som er tilkoblet nettet her. Jeg satte på en måler før kontakta sånn at jeg selv kan se eksakt forbruk og jeg nekter å tro at den noen gang kommer til å trekke 16 ampere uansett om den går på maks med 50 minusgrader ute.. Jeg orket ikke å legge egen kurs til den da den forrige har stått på samme kontakt uten problemer i 15 år og denne SKAL jo være rimeligere i drift! (Har en 11,5A kurs her som forsyner den.)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

dette har med temperatur regulering og at det fort kan bli veldig jo-jo regulering da området rett og slett når temperatur for fort til at termostat klarer å regulere det skikkelig. 

Og det er ikke vanskelig å forstå, selv om dagens elektroniske termostater er veldig bra til å holde en konstant temperatur uansett belastning. Har som sagt to pumper, en som forsyner et normalt hus (stue, spisestue, kjøkken, soverom og gang) og en som tar seg av et lite rom. Begge to gjør dette problemfritt selv om jeg nok merker at grunnet volum så er nok den som står på det lille rommet nesten for rask til å få temperaturen opp eller ned. Den andre bruker gjerne lang tid på samme jobben.. Men jo-jo effekten oppleves ikke hvis jeg aksepterer noen få tiendel graders avvik.. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (29 minutter siden):

Det har du absolutt helt rett i. Jeg for min del spurte montøren om spesifikt strøm-trekk under bruk, noe hverken han eller produsenten har peiling på i følge tekniske data som gjerne er viktig for oss som holder på med teknikk. De ANBEFALER sterkt at varmepumpa har en dedikert 16 Amp. kurs men å oppgi MAKS forbruk, snitt forbruk eller noe sånn klarer de ikke. Heller ingen av konkurentetne er tydelige på dette. 
Daikin kommer med effektforbruk ved oppvarming på innedelen(!) selv om det kun er utedelen som er tilkoblet nettet her. Jeg satte på en måler før kontakta sånn at jeg selv kan se eksakt forbruk og jeg nekter å tro at den noen gang kommer til å trekke 16 ampere uansett om den går på maks med 50 minusgrader ute.. Jeg orket ikke å legge egen kurs til den da den forrige har stått på samme kontakt uten problemer i 15 år og denne SKAL jo være rimeligere i drift! (Har en 11,5A kurs her som forsyner den.)

Jeg ser det er like dårlig oppgitt på både Emura og Moskus. "Nominelt" effektforbruk, hva i all verden er det? Innedelen er i praksis bare en vifte som jeg tror er utstyrt med en motor på rundt 100 watt, så det kan umulig være den som skal bruke 640 watt nominelt. Regner med det er hele systemet som rates til 640 watt nominelt og at de bare ikke hadde noen eget kapittel for hele systemet i spesifikasjonene. Utedelene har kraftigere viftemotor, jeg tipper 200 watt. Det er kompressoren som er det største strømtrekket i en varmepumpe. Skulle hatt en som meldte seg frivillig til å åpne dekslet og sjekke klistremerket på kompressoren..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Skulle hatt en som meldte seg frivillig til å åpne dekslet og sjekke klistremerket på kompressoren..

Dumt jeg ikke tenkte det på de to de tok ned, de skulle uansett skrapes. Å oppgi forbruk som 'nominelt' er jo bare idioti, de verdiene tror jeg du kan lese direkte ut fra appen som styrer pumpene. Det jeg var en smule bekymret for var topp-forbruket og det lurer jeg fortsatt på.. Men at ett system skal bruke 3,5 kWh kontinuerlig er jo bare idioti da. Innedelen bruker nok langt mindre enn 100 watt tipper jeg, ved avfukting som min står på nå bruker den hele 220 watt totalt akkurat nå.
Bruker avfukting for å få ned temperaturen litt langsommere enn ved direkte kjøling.. 🙂

Lenke til kommentar
TheKims skrev (2 timer siden):

Det var ikke akkurat det jeg spurte om, men kjekt at dere har et avkjølt soverom.

Du har vel fått svar? eller hva er det du lurer på?

Nei, du har ikke for liten plass for en varmepumpe.

Endret av Huyang
Lenke til kommentar

Har montert varmepumper i 16 år og aldri hørt at et rom kan være for lite. Har montert masse i små soverom, leiligheter etc. Aldri vært problem. Dagens inverter kompressorer er såpass effektive at det er ikke noe problem. Jeg mener det er positivt siden du da ikke trenger å ha viftehastigheten på noe særlig høy hastighet for å varme opp rommet(mindre støy).

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Papirkurven Det egentlige problemet er kostnad. Dagens pumper er i all hovedsak luft/luft minisplit som vil si at man trenger en autorisert person på kjølegass for å montere og da koster montasjen alene 5-6000 kr. Pumpene er også dimensjonert for hele leiligheter og hus så de er egentlig mye større enn de trenger å være.

De få monoblock variantene som jeg har sett tilgjengelig i Norge, altså de som ikke krever gass-sertifisert montør til 5-6000 kr, har elendig kvalitet. Monoblock har liten markedsandel fordi selskaper som selger varmepumper gir de null oppmerksomhet siden kunden kan montere de selv eller en mye billigere snekker kan gjøre jobben.

Også finnes det noen "campingvogn-modeller" som jeg leste en test på i fjor, men de virker også elendig for sin pris og lite egnet for permanent installasjon f.eks på et soverom eller loftstue der man plages med varme om sommeren.

Jeg synes det mangler noe i markedet. Pumper jeg kunne hatt én av per rom og som kan installeres lovlig av hvem som helst og som koster det samme som et lite kjøleskap (som er en "varmepumpe" med isolert kasse og dør). Noe som kan erstatte panelovner 1:1 i hvert rom og levere f.eks 200-800 watt varme per stk. Støpsel inne, kompressor ute.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 30.8.2024 den 7:24 PM):

...

Vel, nå er støy et direkte resultat av luft-støy når lufta passerer varmeveksleren. Jo mer luft og større varmeveksleren er desto mer støy. Dette er et design-kompromiss mellom størrelse, virkningsgrad, støy og ikke minst regulering av viftene (på inne og utedel) når varmebehov og temperatur endrer seg. Det er altså mange ting å balansere for produsenten. Mye av dette reguleres via firmware. Noe de kaller "nordisk versjon" av varmepumpene. Det betyr at de er tilpasset vårt behov og behag.

Heldigvis er det sånn at viftene automatisk girer ned når det ikke er behov for maks effekt. På den andre siden er folk mer tolerant for støy jo mer de fryser om vinteren eller smelter om sommeren. Størstedelen av året støyer de langt mindre.

Ja, godt at de girer ned, samtidig er det faktum at i f.eks. blokk så vil både dB (målt i 0,5 eller 1m avstand - å måle det i 5m avstand grenser til useriøst) og vibrasjoner spille en rolle.  Lavfrekvente vibrasjoner og høyfrekvente (skjærende/ulende/hylende) lyder fanges også svært dårlig opp av dB-målere.

Samtidig ønsker de fleste å bruke varmepumper til både oppvarming og kjøling - m.a.o. vil de dure året rundt og sannsynligvis være til sjenanse, spesielt i sommerhalvåret når de fleste har soveromsvindu og andre vindu åpne for lufting om lyden forplanter seg godt.  Her kommer også byggenes utforming og terreng inn i bildet.  Bor f.eks. nå i et sameie der to bygg har en vei i mellom og en fjellvegg bak byggene.  Lyd bak kan høres ut som foran og motsatt fordi den forplanter seg ekstremt godt - og når en ser på hvordan Transmission Line høyttalere er designet så kan det ligne dette og gir en mulig forklaring på fenomenet.

Mange av dagens varmepumper ligger på 40-55 dB (A) i støy fra utedelen, det er den samme lydstyrken jeg måler med dB-meter på mobilen (så alle mulige forbehold for dårlig mikrofon) når jeg lytter til musikk i stua.   Jeg ønsker altså ikke lyd inn soveromsvinduet mitt fra naboens varmepumpe, det er så enkelt.

Snakker vi om 18 dB som endel nyere inne-enheter ligger på så er det en margin opp til bakgrunnsstøy som gjør at disse ikke merkes.  

Det er heller ikke utenkelig at det kan designes passive enheter for ute-delen (dvs uten vifte) på sikt.  Trengs bare et "breaktrhrough" på teknologi, evt inspirert av naturen (termitt-tuer etc).  Men hvis folk aksepterer støy og during så er det heller ikke noe incentiv for å finne opp noe bedre.

Sitat

Termite mound construction promotes natural air circulation, which has inspired architects and engineers to design buildings that keep their cool in high temperatures without installing mechanical air conditioning. Natural solutions like this make buildings more energy-efficient and reduce energy-related emissions.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (12 timer siden):

Men hvis folk aksepterer støy og during

Folk flest aksepterer et minimum av støy, blir det for mye støy blir det veldig fort et problem. Men som nevnt over her, Daikin sin serie støyer veldig lite, så lite at jeg ikke har noe i mot støyen? fra TO utedeler, den som er utafor hula her og den som hører hovedhuset til. Den første sitter på ytterveggen som blir mellom mine lydkanaler (høyttalere) høyre-front og høyre-bred og rett bak den ene subwooferen. Den andre har jeg 4-5 meter luftavstand til, på eget bygg og den er som sådan montert bak mine høyttalere venstre-bak, høyde-venstre og nok en subwoofer. 🔊😊
Skal være helt ærlig, jeg hører de ikke overhode! Hører heller ikke noe lyd fra hybelkjøleskapet mitt til sammenligning.
Så lenge lyden fra de er så lav vil det nok ikke være noe problem å bruke de i en betong-blokk heller. 
Glemte å si det, mine utedeler er montert på murvegger, innedelene på trevegger.
Og som nevnt over her, mine varmepumper brukes døgnet rundt alle dager hele året..  🤩

Lenke til kommentar

Støy henger sammen med hvor hardt pumpa jobber. Når temperaturen kryper ned mot -30°C eller over +30°C så øker toleransen for støy, for det er mye viktigere å holde temperaturen i sjakk. I vanlige temperaturer, som gjelder størsteparten av året, så er det veldig lite støy nesten uansett merke og modell.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (15 timer siden):

Ja, godt at de girer ned, samtidig er det faktum at i f.eks. blokk så vil både dB (målt i 0,5 eller 1m avstand - å måle det i 5m avstand grenser til useriøst) og vibrasjoner spille en rolle.  Lavfrekvente vibrasjoner og høyfrekvente (skjærende/ulende/hylende) lyder fanges også svært dårlig opp av dB-målere.

Samtidig ønsker de fleste å bruke varmepumper til både oppvarming og kjøling - m.a.o. vil de dure året rundt og sannsynligvis være til sjenanse, spesielt i sommerhalvåret når de fleste har soveromsvindu og andre vindu åpne for lufting om lyden forplanter seg godt.  Her kommer også byggenes utforming og terreng inn i bildet.  Bor f.eks. nå i et sameie der to bygg har en vei i mellom og en fjellvegg bak byggene.  Lyd bak kan høres ut som foran og motsatt fordi den forplanter seg ekstremt godt - og når en ser på hvordan Transmission Line høyttalere er designet så kan det ligne dette og gir en mulig forklaring på fenomenet.

Mange av dagens varmepumper ligger på 40-55 dB (A) i støy fra utedelen, det er den samme lydstyrken jeg måler med dB-meter på mobilen (så alle mulige forbehold for dårlig mikrofon) når jeg lytter til musikk i stua.   Jeg ønsker altså ikke lyd inn soveromsvinduet mitt fra naboens varmepumpe, det er så enkelt.

Snakker vi om 18 dB som endel nyere inne-enheter ligger på så er det en margin opp til bakgrunnsstøy som gjør at disse ikke merkes.  

Det er heller ikke utenkelig at det kan designes passive enheter for ute-delen (dvs uten vifte) på sikt.  Trengs bare et "breaktrhrough" på teknologi, evt inspirert av naturen (termitt-tuer etc).  Men hvis folk aksepterer støy og during så er det heller ikke noe incentiv for å finne opp noe bedre.

Vi har utedelen våres rett utenfor soveromsvinduet, vi hører verken noe lyd eller during/vibrasjon fra den. Den er montert på grunnmur.

Står jeg foran den når den går kan jeg knapt høre noen ting.

Skjønner ikke hva slags pumper folk kjøper om støy er et så stort problem? Er det snakk om eldre pumper, eller hva er det?

Endret av Huyang
Lenke til kommentar

Rune_says skrev (16 timer siden):

Samtidig ønsker de fleste å bruke varmepumper til både oppvarming og kjøling - m.a.o. vil de dure året rundt og sannsynligvis være til sjenanse, spesielt i sommerhalvåret når de fleste har soveromsvindu og andre vindu åpne for lufting om lyden forplanter seg godt. 

Dagens modeller støyer svært lite. Når jeg slår på min (en Mitsubishi installert i fjor), så kan man høre vifta og en svak during fra kompressoren et sted i bakgrunnen. Etter kort tid, er utedelen nær lydløs og jeg kan fint sitte en halvmeter fra den om sommeren og ikke tenke på at den går (den står på verandaen).

Om sommeren jobber heller ikke varmepumpen like hardt som om vinteren. Forskjellen i utetemperatur og ønsket innetemperatur om sommeren er kanskje 10 grader om dagen, mindre enn 0 grader om natten. Om vinteren kan vi se en forskjell mellom utetemperatur og ønsket innetemperatur på 40 grader, enkelte ganger mer. Da jobber den selvsagt hardere. Men da har også de fleste vinduene sine lukket. Når det er sagt har jeg åpnet verandadøren om vinteren noen ganger av ulike grunner, og hører fortsatt bare litt susing fra vifta.

Rune_says skrev (16 timer siden):

Jeg bor også i et sameie (en blokk) og spurte styret om tillatelse da det ikke sto noe i vedtektene. Jeg fikk det mot at de fikk høre på støyen fra den når den var installert, som grunnlag for å vite om de skulle tillate andre å installere. Og hvis jeg fikk naboklager, måtte jeg gjøre tiltak. Men ingen naboer har klaget... når jeg ikke hører den, hører i hvertfall ikke naboene det (de har vinduer lenger unna enn når jeg sitter på verandaen). Styret reagerte heller ikke negativt på lyden fra den, selv i oppstartsfasen.

Styret i eldre sameier har muligens et forbud på grunnlag av støy fra eldre varmepumper, så man må sjekke det før man installerer. Men hvis man har det, bør man  be om en ny vurdering med tanke på at dagens modeller støyer svært mye mindre enn eldre modeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (9 minutter siden):

Styret i eldre sameier har muligens et forbud på grunnlag av støy fra eldre varmepumper

Det er nok sikkert en grunn ja, jeg kan fortsatt nevne mine to, de to første montert for 15 år siden og nå to nye. Og ja, det er faktisk stor forskjell på støyen fra de, selvsagt spesielt utedelene! De gamle hørte jeg fint både ute og inne mens de nye hører jeg ikke! De har gjort MANGE positive endringer på 15 år!    
Og det er jo absolutt et pluss at du kan lese ut strømforbruket i appen sånn at du kan følge med på at de jobber.. 🙂

Lenke til kommentar

@Nukleosid @Woff @Huyang  Hadde jo vært interessant å vite hva det står i produktarket på støy fra respektive utedel.

Vi fikk en forespørsel ifjor i sameiet om en som ville installere varmepumpe de hadde fått tilbud på (vet ikke merke) og det ble da referert til 49 dB på utedel som vi synes var i meste laget utifra at Elkjøp anbefaler ikke over 35 dB.  

Sitat

En hovedregel er at en varmepumpe ikke bør lage mer støy enn 35 dB når den er plassert utenfor en leilighet eller ved siden av et nabohus.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

og det ble da referert til 49 dB på utedel som vi synes var i meste laget utifra at Elkjøp anbefaler ikke over 35 dB.  

Som nevnt over her, sitat: "Utedelen har et lydnivå på kun 35* dBA fra 5 meter, som tilsvarer et lavere lydnivå enn et kjøleskap."
Det er det jeg fant først i linken, et borettslag vil vel gjerne ha en ferdig montert enhet de selv kan lytte til og måle?
Jeg vet jo at støyen oppleves forskjellig ut fra hvor den er montert og hva slags materiale den er montert på.

Begge mine utedeler er montert på betongvegg og som sagt hører jeg de ikke rett på innsiden av der de står. Jeg hører vifta når de går og jeg står ved siden av! Men betrakter ikke dette som støy nei.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...