Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

For liten bolig for varmepumpe?


Anbefalte innlegg

Hei.

Leier en liten bolig på rundt 40kvm hvor stue er ca 20kvm. Jeg har spurt om det er muligheter for å få montert varmepumpe da det blir ulidelig varmt her sommerstid (30+) og det er vanskelig å få ned temperatur selv natterstid. Mistenker at varmen fortsetter å stråle inn gjennom tak pga dårlig isolasjon.

Fikk til svar: Jeg har snakket med leverandør av varmepumpe. Det er ikke å anbefale å ha varmepumpe i en liten stue.

For meg høres det veldig rart ut at en stue kan være for liten? Er det noe sannheter her, eller er det bare at huseier ikke vil ta på seg kostnaden med en varmepumpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makan til hestemøkk! (Skyt mannen som sa det!) 🤪

I mitt anneks, min frittstående mannehule er arealet 25 kvadratmeter eller deromkring med vanlig takhøyde. Her har jeg akkurat skiftet ut en varmepumpe med en ny, riktignok samme merke da jeg er så godt fornøyd med den. Dette er en DAIKIN EMURA og som forgjengeren så fungerer dette aldeles perfekt!
Og jeg har brukt forgjengeren og nå den nye siden 2008 og det fungerer aldeles perfekt både til totaloppvarming og også selvsagt nedkjøling. Jeg har egen utedel (beregnet for stort hus) som er den samme som hovedhuset her.

Bør vel ta med at varmepumpa stort sett benyttes til kjøling (unntatt midtvinters) da det er endel elektronikk som varmer opp her, pc og tv-skjerm samt lydanlegget er de som varmer mest i tillegg til lys da. IKKE uvanlig at jeg må ty til nedkjøling selv med minusgrader utafor..

https://daikin.no/moskus/
( Feil link, beklager:  https://daikin.no/emura/)

 

Endret av Woff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
TheKims skrev (36 minutter siden):

Jeg har nok mer bruk for varmepumpe sommerstid, men kan jeg spare litt strøm på vinteren også så er det et pluss.

Mye likt mitt bruk da. Klarer du å vise huseier de svarene du har fått? Gjerne mitt hvor jeg ber deg skyte fyren? 😝
Eller du kan be han kontakte meg? Klarer neppe å skyte noen selv da. 
Men det som bør være viktig er at strømforbruket vil gå ned (netto) tipper jeg, de er veldig effektive til å varme opp. Jeg har montert en egen strøm-måler på mine to varmepumper for å sjekke, og de varmer opp hele huset på forsvinnende lite strøm.
Det vil jo også gjøre boligen langt mer attraktiv for senere utleie, må da være et stort pluss det? 

Lenke til kommentar

Om det viser seg å være vanskelig å få utleier til å gå med på å installere varmepumpe har jeg lagt meg i merke at det har kommet ACer med separate inne og utedeler på det norske markedet i år, som kan jo være verdt å holde ett øye med nå som "sesongen" er over og mange ofte vil tømme lagerne for slikt. Og disse er langt mer effektive og mindre bråkete enn de store enhetene med ett stort rør som går ut. 

Ett eksempel

Best pris på Qlima MS-AC 5002 Air Conditioners - Sammenlign priser hos Prisjakt

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Om det viser seg å være vanskelig å få utleier til å gå med på å installere varmepumpe har jeg lagt meg i merke at det har kommet ACer med separate inne og utedeler på det norske markedet i år, som kan jo være verdt å holde ett øye med nå som "sesongen" er over og mange ofte vil tømme lagerne for slikt. Og disse er langt mer effektive og mindre bråkete enn de store enhetene med ett stort rør som går ut. 

Ett eksempel

Best pris på Qlima MS-AC 5002 Air Conditioners - Sammenlign priser hos Prisjakt

Jeg har faktisk kjøpt en sånn, men den kan kun brukes til nedkjøling. Varmepumpe kan brukes til oppvarming også. Vi har billig strøm akkurat nå, men det er ingen garanti utover vinteren.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Hvordan burde jeg formulere dette videre til huseier? Jeg er enig i at det høres rart ut at stue er for liten for varmepumpe. Jeg har nok mer bruk for varmepumpe sommerstid, men kan jeg spare litt strøm på vinteren også så er det et pluss.

Vi har varmepumpe på soverommet, funker fjell.

Funker like fint til oppvarming som nedkjøling selv om det er på et såpass lite rom.

Endret av Huyang
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 minutter siden):

har jeg lagt meg i merke at det har kommet ACer med separate inne og utedeler på det norske markedet i år

Hva er nytt med det da? Jeg trodde stort sett alle AC enheter hadde separate ute og innedeler og har hatt det siden tidenes morgen. De som har begge deler i samme enhet er ikke særlig brukbare, sier seg vel selv.. 🤪 Kan jo like gjerne bare ha kjøleskapdøra oppe for å få det kaldere da... (spøk ja..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (13 minutter siden):

Hva er nytt med det da? Jeg trodde stort sett alle AC enheter hadde separate ute og innedeler og har hatt det siden tidenes morgen. De som har begge deler i samme enhet er ikke særlig brukbare, sier seg vel selv.. 🤪 Kan jo like gjerne bare ha kjøleskapdøra oppe for å få det kaldere da... (spøk ja..)

jeg var selv på jakt etter en portabel AC enhet med separat ute og innedel for noen år siden, men det var ingenting tilgjengelig på det norske marked, det var kun de som hadde kompressor og alt innebygd i en og samme enhet som sto inne. De kjøler godt de og, men bråker mye og er mindre energieffektive av selvforklarende grunner. Det var en del alternativer fra utlandet men her var det enten 110 volt eller frakt som ble så dyrt at det ble uløselig. Så i det minste på ett spenn over de siste 2-3 årene som jeg aktivt lette etter akkurat noe slikt for leiligheten er det relativt nytt i det norske marked med slike enheter 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (27 minutter siden):

Så da har jeg kanskje for liten stue til å ha varmepumpe?

Som sagt over her, du har ikke noe som er for lite for ei varmepumpe. Digresjonen med @Evil-Duck gjelder vel en sånn 'gjør det selv' løsning tror jeg. Men altså: jeg fikk montert to stk Daikin i vår som erstatning for to like, men 15 år gamle enheter og det minste arealet her er hula mi på 25 kvadrat. Den er frittstående og har vær og vind på alle kantene og der kan jeg ikke tenke meg andre former for oppvarming og kjøling!
Selve investeringen koster jo litt for størrelsen, men jeg tjener det inn igjen ganske fort utfra tidligere erfaringer. Det jeg brukte før var elektrisk stråleovn samt en vifteovn i kuldeperioder og som kjøling en sånn stor takvifte (110 cm i diameter) som kun sirkulerer lufta. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Teknisk sett ingenting i veien for varmepumpe på 40 kvm. Panasonic, etc kommer jo fra Japan hvor leiligheter er små. 

I sameier/borettslag er det mer betraktninger rundt støy fra utedelen. Her er det ennå slik at de støyer litt vel mye med 50+/- dB. Stort potensiale for innovasjon for å få disse ned på inndel-nivå på 18 dB +/-.  Har man enebolig med distanse til naboen så er dagens utedeler greie nok.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Her er det ennå slik at de støyer litt vel mye med 50+/- dB.

Mine Daikin'er: "Utedelen har et lydnivå på kun 35* dBA fra 5 meter, som tilsvarer et lavere lydnivå enn et kjøleskap. Ved bruk av «Stille-drift utedel» -knappen på fjernkontrollen senker du lyden på utedelen med 3 dBA. Det vil si ca. 50 % lydreduksjon."
Dette var tatt fra feil link over her, det korrekte finner du her: https://daikin.no/moskus/

Siden jeg tror jeg er en lyd-freak så er det VIKTIG med utstyr som ikke støyer! 🤪

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Varmepumpe i 20m2 stue i bolig på 40 kvadrat vil fungere perfekt. Den kan gå på mindre effekt enn i et vanlig hus, det er bare en fordel, det gir høyere virkningsgrad og viftene vil lage mindre lyd. De har jo tross alt termostat og regulerer ned effekten, pluss slutter å varme/ kjøle ved riktig temperatur. 

Vi har vært i mange leiligheter i syden met to varmepumper på mindre areal.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (5 minutter siden):

Mine Daikin'er: "Utedelen har et lydnivå på kun 35* dBA fra 5 meter, som tilsvarer et lavere lydnivå enn et kjøleskap. Ved bruk av «Stille-drift utedel» -knappen på fjernkontrollen senker du lyden på utedelen med 3 dBA. Det vil si ca. 50 % lydreduksjon."

Det er bra at det er utvikling på det.  Støy er veldig subjektivt og kan akkumuleres/ reflekteres av f.eks. utforming på terrasse og glass. Derfor mener jeg at utedel bør ned på innedel nivå. For det er det som brukerne selv aksepterer av støy. 

Endret av Rune_says
Korrektur
Lenke til kommentar
TheKims skrev (4 timer siden):

og det er vanskelig å få ned temperatur selv natterstid

Da måtte jeg starte varmepumpa her, gradestokken viste 26,8 grader og det er for varmt. Men som nevnt, en god varmepumpe KJØLER også bra! Og uten å forstyrre filmen vi ser på her! 
 

Lenke til kommentar
oddeh skrev (4 timer siden):

At et rom er for lite er nok bare tøv. Har sett serverrom på 2kvm med varmepumpe.

Helt enig. Det er ikke gulvarealet som sier noe om varmepumpe er egnet eller ei. Det er varmebehov og kjølebehovet som sier noe om egnethet. Jeg anbefalte nylig en kompis å installere varmepumpe i et hybelrom på 9 kvadrat, et rom det er store problemer med for mye varme om sommeren.

Når selgere og produsenter oppgir maks kvadratmeter for en varmepumpe så er det like hestemøkk. Det er fortsatt varmebehovet og kjølebehovet som bestemmer. En pumpe som egner seg i et dårlig isolert hus/hytte på 40 m2 kan godt egne seg like godt i et godt isolert hus/hytte med 3-4 ganger så stort areal.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...