Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne rot. Tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (52 minutter siden):

Hvordan gjøres det, ble jeg litt nysgjerrig på. Er der noe man kan bruke som får den til å råtne fort?

Det er hovudsakleg to teknikkar som blir brukt. Den fyrste er naturlig råtning. Den metoden tek litt tid, og vanlege måtar å akselerere forråtnelsen på er å grave opp mest mogleg av jorda rundt og erstatte den med kompost og planteavfall som råtner fort, og deretter pakke både rota og komposten inn i plast slik at fuktigheit og temperatur gir raskare forråtning.

Den andre måten er å bruke kjemiske hjelpemiddel som får stubben til å rotne. Eg er likevel usikker på om slik kjemisk stubbefjerner er noko som vanlege folk får kjøpt lengre.

 

@Delvis

Denne stubben er så liten at eg ville vurdert å berre ofre eit motorsagkjede og bruke motorsaga som ein manuell stubbefjernar.
Det du då gjer er at du sager vekk mest mogleg av det som stikker opp. Deretter er det lurt å grave litt rundt og fjerne det meste av stein og slikt. Deretter så stikk du berre motorsagsverdet ned i stubben mange gangar og på den måten freser vekk stubben og røttene. Du kjem til å øydelegge sagbladet men det gjer ikkje noko, berre prøv å sage minst mogleg i stein og andre harde materialer som slit meir på kjedet enn nødvendig.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Er der noen som vet om en enkel måte å fjerne en sånn rot som er på bildet her, uten at man behøver noen større maskiner eller noe sånt? 

rot.jpg.f6780ab4714370614030a1271cb3db78.jpg
 

Mye bra info her, men kanskje mer rettet mot store stubber o.l. Må si jeg synes den ser såpass liten ut at du kan grave den opp og slite den av.

Hvis du ikke får røsket den opp med håndmakt kan du ta et tau rundt den og binde i hengerfeste på bil – kjør så forsiktig framover. Har til og med røsket opp røtter med en liten tilhenger når jeg ikke hadde bil tilgjengelig (300 kg dyttet med håndmakt har nokså mye momentum å overføre til tauet).

Hvis den er så liten som den ser ut som, så burde dette være uproblematisk, men litt vanskelig å anslå størrelse. Større røtter får man ikke tatt med bil, siden de naturlig nok sitter langt bedre og dypere i jorda.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Delvis said:

Interessant. Det må jeg prøve, har hengerfeste og en god stropp. 👍

Hvis du gjør noe slikt, så sørg for at det IKKE er en krok/sjakkel/lignende med vekt festet til noe annet enn direkte til hengerfestet: Hvis en krok/sjakkel/lignende f.eks. løsner fra roten, vil strekken i stroppen gjøre at den LETT "kommer som en kule" inn i bakdelen/bakruta' på bilen!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (43 minutter siden):

Interessant. Det må jeg prøve, har hengerfeste og en god stropp. 👍

Anbefaler å bruke et hjul eller lignende for å trekke rota opp og ikke sidelengs, vær forsiktig for en stropp som ryker er farlig.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, El burro said:

Anbefaler å bruke et hjul eller lignende for å trekke rota opp og ikke sidelengs, vær forsiktig for en stropp som ryker er farlig.

 

Det der var J@VLIG smart for å få kraft fra tauingen hovedsaklig oppover, og ikke stort sett bortover 🤩

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (8 timer siden):

Det der var J@VLIG smart for å få kraft fra tauingen hovedsaklig oppover, og ikke stort sett bortover 🤩

Enig i at det var smart og antakelig vil gjøre at færre av røttene ryker på veien ut. Blir nok betydelig mindre skade på området foran (hvor fyren på videoen har plen). Og tryggere i tilfelle noe ryker. Prøv å ikke legge dekket oppå en stor rot for da ryker den i stedet for å bli med opp :)

Et minus kan være på store røtter, der du såvidt har nok kraft til å ta de, siden jeg har opplevd at det er en fordel å ta de sidelengs, så én og én rot belastes og rykkes opp/ryker om gangen. Et rykk rett opp vil vel i teorien belaste alle røttene likt, så de jobber sammen mot deg – det skal nok litt mer kraft til for å få opp alt på en gang.


 

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (20 timer siden):

Hvordan gjøres det, ble jeg litt nysgjerrig på. Er der noe man kan bruke som får den til å råtne fort?

Pakke den inn i gjennomsiktig plast og lage et perfekt miljø for sopp. Det tar noen år, så du må ha god tid på deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...