Gå til innhold

Sikkerhetskopiere Android?

Anbefalte innlegg

Hei

(Har aldri eid en Android tlf og det merkes, får ikke til noe som helst med disse telefonen og irriterer meg bare) JA ER IOS BRUKER! 😛

Men ihvertfall tilbake til poenget, skal returnere en tlf grunnet defekter til operatør. Trenger da og sikkerhetskopiere telefonen (slikt jeg kan sette den tilbake til stand der den var "ala iCloud"). Telefonen tilhører ikke meg, så derfor jeg tok på meg oppgaven hjelpe med dette. 

- Har Android noe ala iCloud, og hvordan lager jeg kopi av dette?

TLF: Google Pixel 8a, med nyeste system.

Er forundret Android kan være så komplisert ...

Takk

Endret av afixy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jahnkare skrev (23 minutter siden):

Innstillinger -> System -> Sikkerhetskopiering.

Enkelt, og da kan jeg gjenopprette fra dette tidspunktet når telefonen kommer tilbake fra service, med bilder kontakter app og slikt?

Lenke til kommentar

afixy skrev (1 time siden):

Enkelt, og da kan jeg gjenopprette fra dette tidspunktet når telefonen kommer tilbake fra service, med bilder kontakter app og slikt?

Nei, det er langt mer usikkert hva du faktisk tar sikkerhetskopi av, og hva du får tilbake. Det fungerer langt dårligere enn på IOS. Synes det er ren bingo hver gang. Anbefaler å gjøre det manuelt i tillegg, ta en dump av det meste å lagre det på pc.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (12 minutter siden):

Nei, det er langt mer usikkert hva du faktisk tar sikkerhetskopi av, og hva du får tilbake. Det fungerer langt dårligere enn på IOS. Synes det er ren bingo hver gang. Anbefaler å gjøre det manuelt i tillegg, ta en dump av det meste å lagre det på pc.

Det hørtes rart ut. Huket av for bildet, app og kontater/sms og slikt - da regner jeg med dette kopieres. Trenger ikke misvisende informasjon her som skaper usikkerheter.

Lenke til kommentar
afixy skrev (25 minutter siden):

Det hørtes rart ut. Huket av for bildet, app og kontater/sms og slikt - da regner jeg med dette kopieres. Trenger ikke misvisende informasjon her som skaper usikkerheter.

Som sagt, helt bingo! Apper får man tilbake, men uten innhold, altså nyinstallert. Bilder tja, synkroniser de mot Google Drive hjelper nok. Kontakter synkroniseres, jeg er da litt usikker på om de sikkerhetskopieres i tillegg. SMS lyktes jeg sjelden med å få tilbake men avhenger nok litt av hvilken app man bruker. Innstillinger og slikt blir ofte ikke sikkerhetskopiert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (30 minutter siden):

Som sagt, helt bingo! Apper får man tilbake, men uten innhold, altså nyinstallert. Bilder tja, synkroniser de mot Google Drive hjelper nok. Kontakter synkroniseres, jeg er da litt usikker på om de sikkerhetskopieres i tillegg. SMS lyktes jeg sjelden med å få tilbake men avhenger nok litt av hvilken app man bruker. Innstillinger og slikt blir ofte ikke sikkerhetskopiert.

Da jeg satt opp tlf til denne brukeren kopierte jeg gjennom "Google" og fikk en identisk ny-tlf ut i fra gammle tlf som blei speilet. Satser på denne kopien også gir brukeren en kopi, uansett er tlf kopiert nå og fabrikkinnstilt. 

Må bare si Apple er så mye mer brukervennlig og har mye enklere løsninger og design. Bare synd batteriene blir så fort slitte. Hatt iPhone siden 4-gen.

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag så vil eg anbefale å også ta manuell sikkerheitskopi av ting som er spesielt viktig å sikkerheitskopiere. Særleg bilder, men også SMS og telefonlogg om det er viktig for deg.
Slik Backup er stort sett enklast ved å kople telefonen til ein PC og så kopierer over dei filene du vil ta backup av.

Det som gjer at vanleg sikkerheitskopi og gjenoppretting på ein ny telefon ikkje alltid fungerer 100% er at på Android så kan det være litt forskjell på dei ulike telefonmodellane, så det er ikkje nødvendigvis slik at den appen du har på gamletelefonen er fullt ut kompatibel på den nye telefonen som har litt anna software og hardware.

Merk også at enkelte appar kan ha sin eigen funksjon for å sikkerheitskopiere data. Det er til dømes ikkje alle chatte-appar som gir Google, Samsung, Sony, osv til å kopiere ut full meldingslogg. På enkelte av disse appane så vil sikkerheitskopien berre ta kopi av at du har installert appen, og deretter må du gjenopprette meldingsloggar og liknande frå den aktuelle appen.

Dei fleste telefonprodusentane som Samsung og Huawei har eigen programvare for å ta sikkerheitskopi. Disse fungerer stort sett veldig bra men dei kan lugge litt dersom du går frå ein Huawei telefon til ein Samsung telefon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...