Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre moped uten førerkort. hvor mye risiko


Anbefalte innlegg

hva er risikoen for å bli tatt for å kjøre moped uten førerkort? jeg har fått 13 politisaker henlagt fordi det er tvil om jeg er tilregnelig. hvis politiet stopper meg, kan jeg bare si at jeg hører stemmer i hodet og at gud kommanderte meg til å kjøre moped? så vidt jeg forstår lovverket så kan ikke utilregnelige folk straffes, men kan få erstaningsansvar hvis man ødelegger noe. jeg bedømer det slik at en moped på 45km/t ikke har nokk kinetisk energi til å påføre skader sånn at jeg blir gjeldslave for resten av livet. ville dog ikke kjørt en vanlig bill på 1 tonn da den har mye mer kinetisk energi selv i lav hastighet. meg + mopeden vil ikke ha mer enn 15000 joule i kinetiskt energi på det meste. 15000 joule kan vell ikke forårsake så mye skade? alt under 100000 kr i erstatningsansvar vil jeg overleve selv om det er kjipt. jeg ønsker å føle på den friheten en moped gir. 40km/t høres jo sakte ut, til man faktiskt inser at det betyr hele 40km! en voldsom økning i bevegelsesfriheten når man er vandt til å bare gå

Endret av jegerlat123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jegerlat123 skrev (6 minutter siden):

hva er risikoen for å bli tatt for å kjøre moped uten førerkort? jeg har fått 13 politisaker henlagt fordi det er tvil om jeg er tilregnelig. hvis politiet stopper meg, kan jeg bare si at jeg hører stemmer i hodet og at gud kommanderte meg til å kjøre moped? så vidt jeg forstår lovverket så kan ikke utilregnelige folk straffes, men kan få erstaningsansvar hvis man ødelegger noe. jeg bedømer det slik at en moped på 45km/t ikke har nokk kinetisk energi til å påføre skader sånn at jeg blir gjeldslave for resten av livet. ville dog ikke kjørt en vanlig bill på 1 tonn da den har mye mer kinetisk energi selv i lav hastighet. meg + mopeden vil ikke ha mer enn 15000 joule i kinetiskt energi på det meste. 15000 joule kan vell ikke forårsake så mye skade? alt under 100000 kr i erstatningsansvar vil jeg overleve selv om det er kjipt. jeg ønsker å føle på den friheten en moped gir. 40km/t høres jo sakte ut, til man faktiskt inser at det betyr hele 40km! en voldsom økning i bevegelsesfriheten når man er vandt til å bare gå

Kanskje du kunne brukt samme energi og kunnskap til å bare ta lappen? Om du har mistet den, så er det jo gode grunner til dette. Det skal ikke mye til for å skade et menneskeliv for alltid, og du viser en utrolig ignorant holdning. Det skal f.eks ikke mer til enn et lite sammenstøt fra mopeden i 20km\t, så kan faktisk noen falle og slå hode og ende opp som invalid eller enda verre - døden. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

ja jeg skjønner at du tenker jeg er ignorant. jeg benekter ikke at en liten sammenstøt fra en moped selv 5km/t kan drepe ett menneske. jeg benekter heller ikke at jeg kan begå er uaksomt drap på meg selv ved å snuble i trappen. teoretiskt så finnes det nærmest uendelige måter ting kan ende veldig dårlig. forskere skriker om risikoen for esigaretter. masse snakk om hvor farlig alkohol er. selv om esigretter og alkohol øker risikoen for å dø med 100%, så vil jeg mest sannsynlig overleve i 20 år til. ja jeg kan kræsje mopeden slik at jeg får erstanings ansvar, men sannsynligheten for at det ikke skjer er nok minst 95% i løpet av de neste 20 årene. det finnes sikkert en teoretiskt mulighet for å begå folkemord ved et uhell også. vær gang jeg går forbi en liten unge, så er det en teoretiskt risiko for at jeg får en epilepsi kortslutning i hjernen slik at jeg kolapser og dreper ungen ved å falle på den.(selv om hjernen min er 100% friskt uten epilepsi) men det er selvfølgelig en ekstrem liten risiko, og man kan ikke gå og bekymre seg for slike risikoer. jeg har ikke mistet lappen, jeg holder på å ta førerkort for bil for første gang, men orker ikke å vente.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at du troller. Særlig når du skriver 

Sitat

jeg bedømer det slik at en moped på 45km/t ikke har nokk kinetisk energi til å påføre skader sånn at jeg blir gjeldslave for resten av livet

Men jeg skal svare.

Først: En moped som f.eks. kjører på noen kan påføre vedkommende skader for resten av livet. Hypotetisk kan en mopedfører ilegges erstatning på flere millioner. Videre kan en moped påføre store materielle skader, for eksempel ved sammenstøt med dyre biler.

jegerlat123 skrev (34 minutter siden):

hvis politiet stopper meg, kan jeg bare si at jeg hører stemmer i hodet og at gud kommanderte meg til å kjøre moped?

Du må skille mellom straff og sperrefrist.

Utilregnelige kan ikke straffes. Men utilregnelighet skal i utgangspunktet avklares ved utredning av en sakkyndig. For øvrig tviler jeg på at politiet ville godtatt din forklaring uten noe sykehistorikk eller diagnoser. Kanskje har det skjedd tidligere at mindre saker er blitt henlagt fordi det ikke har vært ansett forholdsmessig å utrede deg, men så snart du beveger deg i trafikken utgjør du en fare for andre.

Som utgangspunkt vil en person som kjører uten førerett bli ilagt et forelegg. Ved gjentatte overtredelser vil det fort bli fengselsstraff.

Hva gjelder sperrefrist, vil en person som kjører uten førerkort  en periode ikke ha lov å få slikt førerkort. Dette fremkommer av vegtrafikkloven § 24 a. Sperrefrist får du uavhengig av om du er tilregnelig eller ikke. Videre vil du ii fremtiden kunne nektes førerkort i forvaltningssporet ved at du er ansett uskikket til å ha førerett.

Kort fortalt: Slutt å lete etter loopholes i lovverket og oppfør deg lovlydig.

Endret av Donkey Kong
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Donkey Kong said:

Jeg mistenker at du troller. Særlig når du skriver 

Men jeg skal svare.

Først: En moped som f.eks. kjører på noen kan påføre vedkommende skader for resten av livet. Hypotetisk kan en mopedfører ilegges erstatning på flere millioner. Videre kan en moped påføre store materielle skader, for eksempel ved sammenstøt med dyre biler.

Du må skille mellom straff og sperrefrist.

Utilregnelige kan ikke straffes. Men utilregnelighet skal i utgangspunktet avklares ved utredning av en sakkyndig. For øvrig tviler jeg på at politiet ville godtatt din forklaring uten noe sykehistorikk eller diagnoser.

Som utgangspunkt vil en person som kjører uten førerett bli ilagt et forelegg. Ved gjentatte overtredelser vil det fort bli fengselsstraff.

Hva gjelder sperrefrist, vil en person som kjører uten førerkort  en periode ikke ha lov å få slikt førerkort. Dette fremkommer av vegtrafikkloven § 24 a. Sperrefrist får du uavhengig av om du er tilregnelig eller ikke. 

jeg har blitt tvangsinlagt på psykiatrien 2 ganger, politiet hentet meg i leiligheten og kjørte meg til psykiatrien. jeg blev kalt inn til en psykiatrisk undersøkelse i forbindelse med straffesakene. hun konkluderte med at de ikke kunne utelukke schizophrenia, men at det er sannsynlig autisme som er årsaken til min oppførsel. jeg har jo da en sykehistorie og dokumentert at det er mulig jeg har schizophrenia.  det lager jo nokk tvil

Endret av jegerlat123
Lenke til kommentar

En diagnose i seg selv medfører ikke at du er generelt utilregnelig for ethvert lovbrudd. 

Etter straffeloven § 20 er man utilregnelig hvis man på handlingstidspunktet lider av en sterkt avvikende sinnstilstand. Det foretas en helhetsvurdering hvor virkelighetsforståelsen inngår som moment.

Du forstår åpenbart at du ikke bør kjøre uten førerett, ellers ville du ikke laget denne tråden. Og du søker etter muligheter å utnytte en diffus medisinsk tilstand til å begå kriminalitet. Dette tilsier i mine ører at du ikke er utilregnelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...