Randeboy Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august (endret) Hobby2000 skrev (1 time siden): Bortsett fra at en jackpad med så stor diameter som den du viser til, blir alt for stor og vil gå langt innover kanten av kanalen...og berøre de mer "følsomme" delene mot batteri og plastikk....den må være mye mindre! Null problem. Bare å tilpasse den og skjær ut. Evt bare skaff en helt rund å sloss et spor i den. De fleste jekker uten noe imellom. Det går også helt fint. Kan bøyes den kanten, men det er bare en kosmetisk skade under bilen. Endret 30. august av Randeboy Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Faren er at hvis lakken blir skadet så kan jekkepunktet etter noen år forvandle seg til noe som minner om potetgull med paprika. 1 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august sedsberg skrev (34 minutter siden): Faren er at hvis lakken blir skadet så kan jekkepunktet etter noen år forvandle seg til noe som minner om potetgull med paprika. Rust rundt jekkepunkt på gamle biler er ganske vanlig. Selv de med helt flate punkt også. Lakken blir skadet der når man legger mye vekt på liten flate. Og derfor er det selvfølgelig lurt med så stor flate eller flere flater samtidig når man løfter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august 27 minutes ago, Randeboy said: Rust rundt jekkepunkt på gamle biler er ganske vanlig. Selv de med helt flate punkt også. Lakken blir skadet der når man legger mye vekt på liten flate. Og derfor er det selvfølgelig lurt med så stor flate eller flere flater samtidig når man løfter. Da er det fint med de billigste jekkene med slik fin krone som virkelig graver seg inn i lakken og metallet. 😛 Spoiler Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august 1 hour ago, sedsberg said: Faren er at hvis lakken blir skadet så kan jekkepunktet etter noen år forvandle seg til noe som minner om potetgull med paprika. Hvilke bilprodusenter er det som lakkerer jekkepunktene? 🙄 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august 3 hours ago, nebrewfoz said: Hvilke bilprodusenter er det som lakkerer jekkepunktene? 🙄 Det er vel ingen som bruker rent, ubeskytta metall? Muligens bortsett fra Cybertruck? 1 Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Hobby2000 skrev (5 timer siden): Nei, på originaljekken er det et spor, tilpasset kanten i kanalen... Ja, men selve anleggsflaten er bare noen få cm nederst i sporet, resten oppover kanten er "styring". Anlegget på jekken din er nok dobbelt så bredt. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Hobby2000 skrev (8 timer siden): Men, kan det tolkes slikt at de anbefalte løftepunktene, ytterst i kanalene ikke er å anbefale som løftepunkter? Disse er jo så absolutt enklest å komme til, med vanlig, enkel jekk. Og dersom disse brukes... da ønsker jeg jo å redusere faren for feil mest mulig: Andre forslag til hvordan dette kan gjøres? Man kan fint jekke der også hvis det er angitt i brukermanualen, kan være lurt å kjøpe en gummikloss slik at jekken ikke lager riper. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september (endret) Denne fra Biltema er vel grei om man velger å bruke jekkpunktene? Forutsatt at den tåler belastningen, 1500 kilo. Endret 2. september av ^fmj Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Jula har nå salg på deres lavprofiljekk som løfter 2,5T https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/hoytloftende-lavprofiljekk-012148/ Som andre skriver så er det samme praksis som en ICE bil, plasser jekken på løftepunktene og ingen andre steder. Ta deg tid, gå ned på alle fire og se at jekkeflaten treffer jekkepunktet og ikke noe annet, begynn å jekke opp bilen med den ene armen mens du observerer under at jekken ikke sklir eller treffer andre punkter på bilen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Har du garasjejekk så sørg for at den kan rulle fritt når du jekker opp. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september (endret) For garasjejekk kan en legge en jack-pad av gummi mellom jekk og bil. Noen biler krever kanskje spesial pad med f.eks spor. Endret 2. september av Svein M Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september nebrewfoz skrev (På 30.8.2024 den 12:09 PM): Her er et bilde fra håndboken til en ID4 2020-modell: Den røde pilen peker på toppen av jekken (- her er det vist en saksejekk -) som har et spor som skal plasseres slik at det forsterkede løftepunktet (som er blått i figuren) passer nedi sporet. En vanlig garasjejekk har vel ikke et slikt spor, men en slags 'tallerken' som har kontakt med løftepunktet. Står bilen flatt så skal dette være stødig nok, men du kan jo velge å bruke en 'jackpad' (av gummi, eller stålforsterket gummi) mellom tallerkenen og løftepunket. Slike 'jackpads' kan ha et spor som du plasserer løftepunktet nedi, og så holder du pad'en fast mens du kjører opp jekken. Det var det samme på min Ioniq 5, og det var ikke noe problem å bytte dekk med den medfølgende jekken. Selvfølgelig kjappere med en bedre jekk, men det funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå