Gå til innhold

Hvordan løfte "tung" elbil (ID4) for dekkskifte - SIKKERT?


Anbefalte innlegg

Har i alle år selv skiftet dekk på fossilbilene jeg har hatt...og det tenker jeg å fortsette med, når jeg nå blir eier av en ID4. 

Leser samtidig skremmehistorier om hvordan feil plassering av jekk har skapt store skader på bil og batteri. Vet at det finnes egne Jackpads/pucks for Tesla 3/Y for å unngå dette.

Sliter litt med å finne samme utstyr til ID4/ID5 - men det er kanskje noen har gode svar på spørsmålet:


Hvor(dan) løfter jeg sikrest mulig min ID4 med vanlig garasjejekk?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som klarer å jekke hull i batteriet på en el-bil er de samme som hadde laget hull eller bulker i drivstofftank eller gulvet i en hvilke som helst annen bil. Feil plassering av jekk er ikke bra uansett.

ID4 har jekkepunkter i endene av kanalene, på samme måte som de fleste andre biler. Sjekk manualen. Disse punktene er nødvendig for å kunne løfte bilen på en garasjelift, så de vil alltid være løftepunkter i det området på alle biler.

I tillegg så gjelder det samme som ellers. Om man har en god garasjejekk kan man plassere den under bærende deler av chassis, som f.eks under bærearmer, innfestnling til traverser og hengerfeste. Disse punktene er stort sett vanskelig å komme til på nyere biler siden undersiden på alle biltyper er pakket inn i plastdeksler.

 

 

Endret av MailMan13
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjører først bilen opp på to bjelkebiter, minst ca 5 cm tykke, plassert under to hjul, diagonalt. De to motsatte hjørnene krever da lite kraft for å jekkes opp. Flytter bil og klosser for å ta de to siste. Føles mye tryggere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (24 minutter siden):

Jeg kjører først bilen opp på to bjelkebiter, minst ca 5 cm tykke, plassert under to hjul, diagonalt. De to motsatte hjørnene krever da lite kraft for å jekkes opp. Flytter bil og klosser for å ta de to siste. Føles mye tryggere. 

Det var jo lurt...det skal jeg også forsøke! 

Er det noen som bruker eller har funnet "jackpads" til sin ID4. Som er tilpasset løftepunktene (og bredden inn mot batteripakke, plastdeksler osv).

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (8 minutter siden):

Man må være ekstra forsiktig når man jekker opp en elbil det kan det ikke være noen tvil om, på generelt grunnlag så pleier hengerfeste og traversen foran å være et trygt sted å jekke opp biler. 

Men, kan det tolkes slikt at de anbefalte løftepunktene, ytterst i kanalene ikke er å anbefale som løftepunkter? Disse er jo så absolutt enklest å komme til, med vanlig, enkel jekk. Og dersom disse brukes... da ønsker jeg jo å redusere faren for feil mest mulig: Andre forslag til hvordan dette kan gjøres?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hobby2000 said:

Har i alle år selv skiftet dekk på fossilbilene jeg har hatt...og det tenker jeg å fortsette med, når jeg nå blir eier av en ID4. 

Leser samtidig skremmehistorier om hvordan feil plassering av jekk har skapt store skader på bil og batteri. Vet at det finnes egne Jackpads/pucks for Tesla 3/Y for å unngå dette.

Sliter litt med å finne samme utstyr til ID4/ID5 - men det er kanskje noen har gode svar på spørsmålet:


Hvor(dan) løfter jeg sikrest mulig min ID4 med vanlig garasjejekk?  

Her er et bilde fra håndboken til en ID4 2020-modell:
image.thumb.png.96f34f0218732f499d936d4a46d751b0.pngDen røde pilen peker på toppen av jekken (- her er det vist en saksejekk -) som har et spor som skal plasseres slik at det forsterkede løftepunktet (som er blått i figuren) passer nedi sporet.

En vanlig garasjejekk har vel ikke et slikt spor, men en slags 'tallerken' som har kontakt med løftepunktet. Står bilen flatt så skal dette være stødig nok, men du kan jo velge å bruke en 'jackpad' (av gummi, eller stålforsterket gummi) mellom tallerkenen og løftepunket. Slike 'jackpads' kan ha et spor som du plasserer løftepunktet nedi, og så holder du pad'en fast mens du kjører opp jekken.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, nebrewfoz said:

Her er et bilde fra håndboken til en ID4 2020-modell:
image.thumb.png.96f34f0218732f499d936d4a46d751b0.pngDen røde pilen peker på toppen av jekken (- her er det vist en saksejekk -) som har et spor som skal plasseres slik at det forsterkede løftepunktet (som er blått i figuren) passer nedi sporet.

En vanlig garasjejekk har vel ikke et slikt spor, men en slags 'tallerken' som har kontakt med løftepunktet. Står bilen flatt så skal dette være stødig nok, men du kan jo velge å bruke en 'jackpad' (av gummi, eller stålforsterket gummi) mellom tallerkenen og løftepunket. Slike 'jackpads' kan ha et spor som du plasserer løftepunktet nedi, og så holder du pad'en fast mens du kjører opp jekken.

Slik jeg gjør det på min ID.4. Har brukt den enkle 1.5Tonns jekken jeg hadde fra før og jackpad, til høsten skal jeg kjøpe ny jekk som tar mer vekt og løfter høyere. Anbefaler forresten hjulskifte-spyd.

Lenke til kommentar

Her er et bilde som kom opp da jeg googlet 'jack pad':

image.thumb.png.a9d8b17f941776ad00bbdd58de9ee4a2.png

Men pass på at sporet ikke er for dypt - det skal ikke være dypere enn sporet i jekken som (kanskje?) følger med bilen. Det er bunnen av sporet som skal ligge an mot løftepunktet, ref. slitasjen på jackpad'en i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
V8Climber skrev (6 minutter siden):

Slik jeg gjør det på min ID.4. Har brukt den enkle 1.5Tonns jekken jeg hadde fra før og jackpad, til høsten skal jeg kjøpe ny jekk som tar mer vekt og løfter høyere. Anbefaler forresten hjulskifte-spyd.

Slike spyd har jeg også tidligere hørt positivit om! Hvilken modell spyd bruker du? Og jackpad? 

Lenke til kommentar

Første du burde gjøre er å lese instruksen i håndboka, der står alt. Løftepunkt er som oftest markert. 
Trenger ikke å kjøre oppå planker og whatever som han over her skriver. Helt unødvendig. 

Skaff deg en god jekk og kjøp en slik gummikloss med spor. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jack-pad-o-160-mm-2000017051

Og et et hjulspyd er fint å ha med store og tunge hjul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 minutt siden):

Første du burde gjøre er å lese instruksen i håndboka, der står alt. Løftepunkt er som oftest markert. 
Trenger ikke å kjøre oppå planker og whatever som han over her skriver. Helt unødvendig. 

Skaff deg en god jekk og kjøp en slik gummikloss med spor. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jack-pad-o-160-mm-2000017051

Og et et hjulspyd er fint å ha med store og tunge hjul.

Bortsett fra at en jackpad med så stor diameter som den du viser til, blir alt for stor og vil gå langt innover kanten av kanalen...og berøre de mer "følsomme" delene mot batteri og  plastikk....den må være mye mindre!

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hobby2000 said:

Slike spyd har jeg også tidligere hørt positivit om! Hvilken modell spyd bruker du? Og jackpad? 

På VAG-bilene jeg har hatt har det fulgt med i det orginale verktøysettet. Hvis de fortsatt leverer med mappen med hjulnøkkel og litt annet småverktøy så er det gode muligheter for at ligger det en der.

Lenke til kommentar

Har Enyaq, som deler plattform med ID4, og der fant jeg ut at det var best å droppe jackpad siden den ble klemt ut såpass mye at den kom borti plastdekselet på innsiden av jekkpunktet. Med andre ord, bedre å bruke jekken som den er uten jackpad. 

Lenke til kommentar
skrekk skrev (23 minutter siden):

Har Enyaq, som deler plattform med ID4, og der fant jeg ut at det var best å droppe jackpad siden den ble klemt ut såpass mye at den kom borti plastdekselet på innsiden av jekkpunktet. Med andre ord, bedre å bruke jekken som den er uten jackpad. 

Men....dersom du løfter en Enyaq/ID4 med jekk uten spor tilpasset kanten i kanalen....så vil kanten i kanalen vel deformeres, bøyes oppover. All belastning/vekt blir vel da overført til den skarpe/smale kanten i sporet...

Lenke til kommentar
skrekk skrev (Akkurat nå):

Tenker at den er designet for akkurat den belastningen. Se på originaljekken, den får jo enda mindre anlegg. 

Nei, på originaljekken er det et spor, tilpasset kanten i kanalen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...