Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det umoralsk å bli kjæreste med en som er 20 år eldre?


Anbefalte innlegg

Ingen forhold er garantert å vare i mange tiår, men i et slikt forhold utvikles det trolig ulike interesser. Hvordan vil det gå når de er 60 år og 80 år? Vil den yngre få et tyngende pleieansvar for den eldre? Eller har den yngre forventet dette for å sitte igjen med arven? Er det barn i forholdet kan de på sikt ende opp med pleieansvar for den skilte og gamle forelderen. Det kan gå bra, men blir det utrivelig er det lett å tenke "Du skulle ha tenkt på dette før, at vi kunne ende opp slik". 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som har noe å si på det er blant samfunnets tapere. Typisk "Hvorfor får andre partner og ikke jeg?"

1200px-The_mad_woman-Theodore_Gericault-

Ta vare på den kjærligheten som er. Det kan gå mange år før det kommer en ny. Som mange vet dør mennesker i årenes løp, det kan altså bli for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ei venninne som er sammen med en som er i slutten av femtiårene, hun er i slutten av tjueårene. De ble sammen da hun var 16 år. De har vært lykkelig sammen i flere år :) Noen vil nok rynke på nesen ved stor aldersforskjell, men man må jo leve livet sitt med de som gjør man lykkelig, og drite litt i hva andre mener. Om det er 20 eller 40 år aldersforskjell har ingenting å si, så lenge begge parter er fornøyde :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 30.8.2024 den 2:36 PM):

Jeg må jo si jeg lurer litt på hvilken 40-åring som har så mye til felles med en 18-åring at det er interessant å inngå et forhold. 

Tja. hva skal man si.
Foreldrene til min første kjærlighet hadde alderforskjeld på 20 år (hun var 19 når dem ble sammen)
Dem hadde et fint samliv sammen og var lykkelig helt til han døde av alderdom.

Folk er så flinke til dømme på overfladiske ting

Lenke til kommentar
taino skrev (1 time siden):

Sikkert uakseptabelt med seksuelt forhold, men hva med et dypere forhold som følge av langvarig vennskap - eh, er ikke det lov?

 

Jeg tenker at hva folk frivillig gjør når de er over den seksuelle lavalderen, får være deres sak, også får folk mene at det er uakseptabelt. Det er ingenting de kan gjøre med det, og de får finne noe annet å furte over. Vi bor i Norge og ikke Iran. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (23 timer siden):

Okey takk for mange gode svar, men her er et sidespørsmål: Hva med en på 22-24 med en på 40? 

Hvem av det skulle det være umoralsk for? Jeg er tilhenger av at voksne mennesker må få bestemme over seg selv og ta egne valg i sine liv. Hvis det er to voksne mennesker som ser hverandre som likeverdige partnere, kan andre synse det de vil, men vil ikke være noe de har noe med. Man vet vanligvis hva man gjør når man nærmer seg midten av 20-årene.

Det er selvsagt unntak, men disse er stor sett lovregulert, og da snakker man ikke om to voksne som likeverdige partnere, eventuelt søker man å beskytte institusjoner som er viktige i samfunnet, som pasient-lege, student/elev-lærer, klient-advokat.

Lenke til kommentar

"Er det umoralsk å bli kjæreste med en som er 20 år eldre?"

Mange gode svar i denne tråden. Jeg vil supplere med at man bør drite i hva andre mener, men det er sjelden feil å søke råd hos en annen person som kjenner deg.

Men man bør definitivt reflektere over om man er umoralsk mot seg selv. Selv om hele livet koker ned til serotonin og dopamin, så må man ha respekt for andres hormoner.

Som nevnt i tråden, er man som 18-åring ikke fysiologisk nok utviklet til å kunne gi et informert samtykke til å kunne forstå de langsiktige konsekvensene ved å etablere et romantisk forhold med en person som er 38 år.

Dette bør man som 38-åring ha forståelse for. I de aller fleste tilfeller, er 38 år gamle personer på en helt annen plass i livet enn en 18-åring.

Endret av Skandinav
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...