Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det umoralsk å bli kjæreste med en som er 20 år eldre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 5132a...a97

Ja, det er lov, og det er helt innafor moralens grenser også. Dette har vært naturlig i hele menneskets historie, og de eneste som har et problem med det er damer på 40+ som er bitre fordi de ikke lenger får like mye oppmerksomhet fra gutta som da de var 20. 

Anonymous poster hash: 5132a...a97

Lenke til kommentar

Det er i alle fall ikkje ulovleg, særleg når den yngste er myndig.
Dersom den yngste er under 18 år så kan det være nokre særrelgar som slår inn. Som dersom det er snakk om utnytting av ein mindreårig som er i sårbar livssituasjon, og openbart dersom det er snakk om eit kjæresteforhold der den yngste er under seksuell lavalder.

Når det gjeld moralen så er jo den alltid subjektiv, men å påstå at det er umoralsk med 20 års aldersforskjell blir nok å strekke det svært langt.
Kan her legge til at på 1600 talet når vi i Norge var så moralske at det var straffbart å ikkje gå i kyrkja på søndagar så var det heilt normalt unge menn rundt 18 års alderen gifta seg med gamle enker for å kunne ta over garden.

20 års aldersforskjell er meir enn det som er normalt, så ein må nok rekne med å få blikk og kommentarar, særleg når den eine er veldig ung. Men det betyr ikkje at det er feil eller umoralsk. Om 10 år når kjæresteparet er 28 og 48 år så er det nok knappast nokon som registrerer aldersforskjellen ein gong.

 

Det einaste som kan bli vurdert som umoralskt i ein slik situasjon er dersom det er grunn til å tru at det ligg noko anna enn kjærlegheit bak forholdet. Dersom det til dømes er snakk om ei 38 år gamal dame som plutseleg er gift med ei 18 år gamal afrikansk mann som verken kan engelsk eller fransk så er det nok mange som kan stille seg spørsmålet om dette er kjærlegheit eller om denne dama har kjøpt seg ein 'boy toy' eller sexslave, eller dersom den som er 18 år er openbart er lite moden og kanskje også har andre utfordringar slik at tankane går til spørsmålet om dette kan være ei form for utnytting/manipulering. Å utnytte folk er sjølvsagt ikkje ei moralsk handling, men så igjen så kan jo også unyttinga like gjerne gå andre vegen ved at 18 åringen utnyttar at 38 åringen har pengar og i tillegg er desperat etter eit forhold. Då kan ein plutseleg lure på om det ikkje er 18 åringen som er den manipulerande parten i forholdet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gavekort said:

Ja. Det er hverken tvilsom moral her eller noe kontroversielt. På ett tidspunkt må vi kunne beslutte at en person er i en alder der man er kompetent til å ta egne valg, og 18 er godt innenfor det.

Det er derimot ukonvensjonelt.

Jeg ville foreslått dette tidspunktet til 25, da det er når man sier hjernen er ferdig utviklet, altså er utviklingsfasen for det mentale overstått, altså har man alle de mentale forutsetningene for å ta reflekterte valg, åpenbart ikke nødvendigvis med all erfaring som kreves for å ta kloke valg, men det er ikke like lett å sette opp parametere for.

Jeg påstår at en 18-åring fremdeles er så ung, og mentalt ikke-ferdig, at det å inngå et forhold med noen som er mye eldre og mentalt ferdigutviklet, innebærer en så ujevn dynamikk at den yngste lett kan havne i situasjoner de senere vil angre på, at de er mer sårbare for utnyttelse.

Uten at det dermed er sagt at utnyttelse automatisk vil forekomme.
Jeg bare tror mange tar for lett på hvor ungt 18 egentlig ér, særlig sammenlignet med en 40-åring som er eksempelet.
Jeg sier ikke det være umoralsk, men at man bør være veldig bevisst problematikken i det, noe disse som hevder at det kun er bitre damer på 40+ som problematiserer temaet, og at det utvilsomt må være greit, siden vi har drevet med det før -ikke ser ut til å være i den graden jeg ville ønsket meg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (7 minutter siden):

Jeg ville foreslått dette tidspunktet til 25

Mental utvikling er både individuelt og gradvis. Nå har vi nå satt myndighetsalderen til 18 år, så da tenker jeg det skal litt til for å lage unntak.

Det er også en vesentlig forskjell på å gjøre valg du senere vil se annerledes på (og kanskje angre på), og det å være lett påvirkelig og lett å utnytte. Det er derfor den seksuelle lavalderen er enda lavere igjen.

Om alle seksuelle forhold må være rotet i din maksimale kognitive vurderingsevne så må vi også flytte den seksuelle lavalderen til 25 og innføre promillekontroll under samleie, for å ta en litt humoristisk vri på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Det er hverken tvilsom moral her eller noe kontroversielt.

Definer gjerne kontroversielt eller tvilsom moral. Selv vil jeg umiddelbart sett negativt på en 40-åring som ble sammen med en 18-åring, og tenkt at vedkommende burde finne seg en jevnaldrende. Jeg ville også trukket 40-åringens moral i tvil. Basert på alder og livserfaring alene, er det klart at 40-åringen som regel vil være den overlegne part i forholdet.

Endret av Donkey Kong
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Mental utvikling er både individuelt og gradvis. Nå har vi nå satt myndighetsalderen til 18 år, så da tenker jeg det skal litt til for å lage unntak.

Det er også en vesentlig forskjell på å gjøre valg du senere vil se annerledes på (og kanskje angre på), og det å være lett påvirkelig og lett å utnytte. Det er derfor den seksuelle lavalderen er enda lavere igjen.

Om alle seksuelle forhold må være rotet i din maksimale kognitive vurderingsevne så må vi også flytte den seksuelle lavalderen til 25 og innføre promillekontroll under samleie, for å ta en litt humoristisk vri på det.

Jeg ser logikken i forslaget, og hvordan det kan virke litt hysterisk å foreslå å legge til ytterligere syv år, for min del virker det bare naturlig da det er forankret i noe konkret fysiologisk fremfor grensen på 18 som synes mer kulturell, altså arbitrær.

Mennesker er jo alle forskjellige med alt hva det innebærer av ulike forutsetninger, kapasiteter og utviklinger, få av disse grensen eller reglene vi setter lykkes i å ta forbehold til disse og vil alltid bomme på individet som sådan, men det er jo også grunnen til at jeg tenker det er naturlig å sette grensen til når man målbart er voksen (dersom det innebærer at man er kognitivt ferdigutviklet).

Det kan være forslaget  mitt innebærer en naturlig logisk slutning om å også flytte seksuell lavalder dit, jeg har ikke tenkt så nøye på hva det har å si for dagens lovverk, bare at det føles som det mest naturlige stedet å plassere en grense.
Særlig i slike saker der mye eldre folk ønsker å inlede forhold med noen som er mye yngre, tenker jeg det er viktig å fremheve dette med utvikling, hvordan personer som er 18 fremdeles er underutviklet, og at dette bør være viktig å annerkjenne å vektlegge når det kommer til problemstillingen.

Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (5 timer siden):

Kontroversiell spørsmål, men kan en 18 åring hvis hun/han blir forelsket i en som er 40 år, er det lov? 

Det er lov, men enkelte kan heve øyebrynene sine fordi hun er såpass ung som 18. Hadde det vært snakk om 30 og 52 hadde antageligvis ingen reagert. Selv er jeg 15 år eldre enn kjøresten min og det går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Ja. Det er hverken tvilsom moral her eller noe kontroversielt. På ett tidspunkt må vi kunne beslutte at en person er i en alder der man er kompetent til å ta egne valg, og 18 er godt innenfor det.

Det er derimot ukonvensjonelt.

nuvel, er vel opp til hver enkelt om det skal bli dømt med tvilsom moral og kontroversielt.

Har til gode å se og oppleve på nært hold et forhold med slike store aldersgap hvor det ikke er en form for "grooming" som lusker i skyggene.
Riktignok ikke mange av de forholdene. Er bekjent med 4 stk hvor aldersspenn er fra 14-26 år mellom parene.
Alle er riktignok menn som dater yngre kvinner. Alle i lignende posisjon, det samme gjelder kvinnene.
Alle rundt vet veldig godt hvorfor hvert enkelt par er sammen.

Er det noe galt rundt det? Får være opp til hver enkelt menneske sitt eget moralske pass å bedømme.
Til syvende og sist har vi ikke så mye med hva og hvem andre mennesker velger å bruke tiden sin med og godt er det.

Lenke til kommentar
Gjest 9b571...668
Brother Ursus skrev (19 minutter siden):

Juridisk uproblematisk.
Historisk og biologisk normalt.
Sosialt kontroversielt kun kanskje de siste 50 årene.
De andre 299.950 årene av menneskehetens eksistens har dette vært normalt.

Er vel ganske mye som har vært vanlig de siste 299.950 årene før oss som var helt normalt da, men som overhodet ikke burde vært normalt i dag.

 

Anonymous poster hash: 9b571...668

Lenke til kommentar
:utakt skrev (31 minutter siden):

Jeg må jo si jeg lurer litt på hvilken 40-åring som har så mye til felles med en 18-åring at det er interessant å inngå et forhold. 

Det er mange modne 18 åringar og umodne 40 åringar, så det er ikkje utenkeleg at eit slikt par kan være omtrent på same stadiet mentalt sett.
Det er heller ikkje slik at ein treng å ha så mykje felles, mange har erfaring med at det er nettopp ulikheitene som tiltrekker. Mykje handlar jo også om at ein trives i kvarandres selskap, har lik humor, osv. Ein treng ikkje nødvendigvis å ha same hobby og interessefelt for å bli eit bra par.

 

Atib Azzad skrev (15 minutter siden):

Det kan være forslaget  mitt innebærer en naturlig logisk slutning om å også flytte seksuell lavalder dit, jeg har ikke tenkt så nøye på hva det har å si for dagens lovverk, bare at det føles som det mest naturlige stedet å plassere en grense.

Lova prøver å finne ein grense mellom å på den eine sida gi unge eit vern mot seksuelle tilnærmingar frå vokse, og på den andre sida unngå å gjere vanlege og naturlege handlingar straffbare. Skulle vi heva den seksuelle lavalderen til 25 år så hadde nok ikkje retts- og fengselsvesen fått gjort så mykje anna enn å følgje opp seksuallovbrot.

Så er det jo også eit spørsmål om det i det heile tatt er samfunnet som skal ta ansvar for at folk tek smarte valg. Den seksuelle lavalderen er satt dels utifrå biologi og dels utifrå eit premiss om at ein så tidleg som råd bør få lov til å bestemme over eigen kropp og sitt eige liv. Det å bli foreldre i ein alder av 17 år er etter min meining for ungt, men samtidig så synes eg ikkje det er ei samfunnsoppgåve å passe på at ein er minst fyllt 25 år før ein får barn.

Skal ein innføre eit slikt overformynderi så er det nesten som at eg vil foreslå at ein ikkje berre aukar den seksuelle lavalderen til 25 år, men at ein også sett ein seksuell høgalder til 45 år. På den måten sikrar vi at flest mogleg har mest mogleg sex i denne 20 års perioden, som igjen fører til flest mogleg sunne barn som kan bli gode skattebetalarar.
Skal vi hindre dei vi synes er for unge frå å bli foreldre, så bør vi likeins hindre dei vi synes er for gamle til å bli foreldre.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (22 minutter siden):

Juridisk uproblematisk.
Historisk og biologisk normalt.
Sosialt kontroversielt kun kanskje de siste 50 årene.
De andre 299.950 årene av menneskehetens eksistens har dette vært normalt.

Ikke at jeg er uenig med deg, men jeg må nesten bare påpeke at argumentet at det at noe har vært normalt de siste 300k årene av menneskehetens historie og kontroversielt de siste 50 er elendig - du kan si det samme om å eie mennesker som slaver/treller, ha dødsstraff for lovbrudd, diskriminere basert på religion og hudfarge +++

Det er mye som har vært helt normalt i 99.9% av vår historie men som i nyere tid er blitt kontroversielt/ulovlig eller tabu uten at det gir "det normale" noen som helst tyngde for hva som er "riktig".. sånn etisk sett.

TS - vi er alle unike individer med egne preferanser, modenhet og følelser. Er det innenfor lovverket som er laget for å beskytte oss fra å bli utnyttet så er det bare å kjøre på. At noen rynker på nesen må bare få være deres eget mentale problem. Fordommer er noe vi trolig aldri vil bli kvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at samfunnsmessige normer stadig er i endring og ikke alltid er basert på noen form for fornuft eller noe som er målbart.

For samtidig med at særlig kvinner fordømmer eldre menn som er sammen med yngre kvinner, så konsumerer de store mengder underholdning som går ut på nettopp det. Brad Pitt er altså 60. Og kvinners favorittunderholdning er av menn som er hundrevis eller tusenvis av år gamle (vampyrer f.eks) som er sammen med highschool-jenter.

Mye av fordømmelsen kommer også fra folk som gladlig omfavner religioner og kulturer hvor det å gifte seg med barn fremdeles er normalt.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Jeg må jo si jeg lurer litt på hvilken 40-åring som har så mye til felles med en 18-åring at det er interessant å inngå et forhold. 

Nå er jo slike forhold uhyre sjeldent, men det er hverken en forutsetning om at en må tilhøre sin alder eller sin generasjon, det er heller ikke en forutsetning om at forhold må ha full resonans i verdier og tankesett. Det finnes parforhold der den ene parten er totalt apatisk til alle beslutninger som tas, og bare vil leve sine glade dager med en farsfigur/morsfigur som passer på.

Jeg tror det største hinderet for å få slike forhold til å funke er at de fleste av oss vi rynke litt på nesen når vi tenker på aldersforskjellen.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke 20 års aldersforskjell nødvendigvis er noe problem i seg selv, men det blir det likevel når den ene er så ung at man knapt har rukket å bli kjent med hvem man er. En på 18 og en på 40 er på vidt forskjellige stadier i livet, og det er 18-åringen som må tilpasse seg, og på sett og vis gi avkall på ungdomstiden sin. 

Eventuelt... 

meme-how-do-you-do-fellow-kids.gif

 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...