Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startsperre på Toyota Yaris diesel 2012...


Anbefalte innlegg

mobile999 skrev (41 minutter siden):

Jeg fikk tid til å gjøre litt research.

Vet du hvor "Security light" er på dashbordet? Denne kan kanskje brukes for en enkel test.

Jeg fant denne beskrivelsen i service manualen til Yaris generasjonen før din (fant ikke manualen til din bil). Det står også beskrevet en testprosedyre som innbærer å ta ut kontakten til "transponder key ecu" og en kontakt på ecm for å utføre diverse målinger.

Jeg antar at tilsvarende informasjon for din bil er nødvendig for å feilsøke videre.

 

B2799.jpg.1d64d832658a3abd5eae48dced048e60.jpg

Takk for at du gidder å gjøre research!

Føler at det understøtter Toyotamåten å løse dette problemet på. Og det er bare å bytte ev ting som ikke fungerer. Toyota sier at de ikke gjør softwaremessige endringer.

Mulig jeg leter etter (i) løsninger som er billige og enkle(diagnoseverktøy som kan resette systemet...) . Bytte av ECU er vel ikke akkurat det. Jeg kan muligens klare å teste det. Kanskje er dette beskrivelse for det? https://share.qclt.com/丰田Toyota RAV4 Repair Manual/Engine Immobiliser/Engine Immobiliser System/045009.pdf Selv om det ikke er for yaris...? Jeg blir borte stort en hel uke nå så dette tar litt tid før ev får sjekket det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en feil på ECU så er det ikke sikkert at du trenger å bytte den, kanskje kan du fikse det (forholdsvis) lett selv. 

På en helt annen bil hadde jeg mystiske feil, som alle pekte mot ECU, tok den da ut og sjekket den nærmere, viste seg at det var en kondensator som hadde tatt kvelden (dette var veldig synlig fordi den bulte ut). Fikk tak i ny for en femmer, og loddet den gamle av og den nye på igjen. Etter dette var problemene ute av verden. 

Ny ECU hadde kostet meg 15k, hvis jeg ikke husker feil. Så sjekk om det er gammeldagse kondensatorer på den som kanskje trenger å skiftes. De er jo normalt laget for å holde i 10 år bare...

Lenke til kommentar
19 minutes ago, GynterGynter said:

Jeg må nesten le... Nå testet jeg oppskriften med å låse opp og låse igjen (minst 10 ganger). Denne gang med reservenøkkelen. Da startet bilen... vurderer å begynne og tro på astrologi😀

Litt som med Windows. Lukke alle vinduene og starte på nytt. 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er start sperre aktivert når tenning er på, skal det blinke en rød varsel lampe med bilde av en nøkkel 

blinker eller lyser denne lampen når tenning er på får du ikke start på bilen. 
vannlekSje fra frontrute, vann drypper rett ned på ecu

 

i mine tilfeller har en opptørk av ecu og ny frontrute løst problemet 

Lenke til kommentar
GynterGynter skrev (1 minutt siden):

Hva er det Jeppe sier...hvor lenge var Abraham i paradis...😀 Noen skulle bruke bilen i helga og da var det tilbake til samme feil som før. Jeg har selvfølgelig prøvd et sett av ulike besvergelser uten hell...

Sjekket du for fukt eller vannlekkasje under dashbord? 
 

har du opplevd at bilen er fuktig i luften eller at du sliter med dugg på ruter?

Lenke til kommentar

Batteriet i fjernkontrollen har ingenting med startsperren å gjøre. Startsperre og fjernkontroll er 2 forskjellige system. Har du åpnet nøkkelen, frivillig eller ufrivillig? RFID-brikken i de nøklene sitter løst, er veldig liten og kan lett ramle ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...