Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startsperre på Toyota Yaris diesel 2012...


Anbefalte innlegg

Hei!

I vinter, etter at bilen hadde stått lenge, så startet ikke bilen. Styrte masse og til slutt brukte jeg fjernkontrollen på nøkkel for å låse opp og da startet bilen igjen med en gang. Nå skjedde det igjen dvs jeg får ikke start på bilen (med samme symptomer). Eneste forskjell er at nå hjelper det ikke å låse opp via nøkkel. Det virker veldig sannsynlig at det er noe krøll med startsperre.

Er det noen måte å koble ut startsperre via ECU eller hvis det er en ventil som styrer dette sette strøm på den permanent? Eller andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toralfb skrev (31 minutter siden):

Tomt batteri i fjernkontrollen?

Å sette startsperre ut av drift bør ikke være mulig. Det er på noen modeller metoder som benyttes av kriminelle... Krever noe utstyr for å gjennomføre det..?

Nei, jeg får låst og låst opp med fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
GynterGynter skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg får låst og låst opp med fjernkontrollen.

Men kan det likevel være for lite strøm hva nå enn en startsperre sender ut...Jeg tror ikke jeg noen gang har byttet batteri og jeg har hatt bilen siden den var ny... Det må jeg sjekke, dvs bytte batteri

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Sjekk nå at det faktisk er startsperra før du begynner å fyre løs med deler og reparasjoner. Du skal ha en lampe lik en av de under.

hqdefault.jpg.ceba540e74db9e30f81fa9ea5320b5b9.jpg

Ja, lurt å vite før man går videre. Leste ut via OBD2 og får B2799 Immobilizer System Malfunction

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med resetting av startsperre/nøkler på en yaris/toyota? Antar jeg må få tilgang på riktig diagnoseverktøy? Finnes det noen app'er til mobil som er gode nok for slikt? Den jeg brukte for å lese ut feilkode har i alle fall ikke støtte for slikt...

Lenke til kommentar

Har hatt noen toyotaer på jobb, problemer med startsperre på eldre toyota er ganske velkjent..

Det som har funka på de vi har hatt har vært å gjøre følgende:

Forsøke å starte, funker ikke.

Ta ut nøkkelen, åpne døra, lukke døra, låse døra, låse opp døra, åpne døra, lukke døra, sette i nøkkelen og forsøke å starte på nytt..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (På 2.9.2024 den 8:37 AM):

Har hatt noen toyotaer på jobb, problemer med startsperre på eldre toyota er ganske velkjent..

Det som har funka på de vi har hatt har vært å gjøre følgende:

Forsøke å starte, funker ikke.

Ta ut nøkkelen, åpne døra, lukke døra, låse døra, låse opp døra, åpne døra, lukke døra, sette i nøkkelen og forsøke å starte på nytt..

 

Prøvde denne og ulike varianter uten hell...😀

Lenke til kommentar

Jeg fikk tid til å gjøre litt research.

Vet du hvor "Security light" er på dashbordet? Denne kan kanskje brukes for en enkel test.

Jeg fant denne beskrivelsen i service manualen til Yaris generasjonen før din (fant ikke manualen til din bil). Det står også beskrevet en testprosedyre som innbærer å ta ut kontakten til "transponder key ecu" og en kontakt på ecm for å utføre diverse målinger.

Jeg antar at tilsvarende informasjon for din bil er nødvendig for å feilsøke videre.

 

B2799.jpg.1d64d832658a3abd5eae48dced048e60.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...