Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pruting på bruktbil : Hva er innafor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hvordan bilen er priset i forhold til resten av markedet.

Og om det er en bil som selger lett eller ikke.

10% et ikke frekt, men ikke alltid realistisk.

Du må bare se på Finn, sjekk hvor lenge dem har ligget ute i markedet og se prisene.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor mye tid selger har brukt på deg. Har det vært mange spørsmål, prøvekjøring, etc. og så brått komme med et bud langt unna prisantyding er frekt.

Skal du ut med et skambud, så bør det signaliseres tidlig slik at selger kan velge om du er verdt tiden.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Norge er ikkje eit pruteland, så det er heilt umogleg å gi generelle råd.

Enkelte forventer pruting og har alt lagt inn ein margin til å prute på i prissettinga. Andre sett prisen der den skal være og nekter å fire ei einaste krone på prisen. 

Så i motsetting til andre land der selgaren ofte vil tilby deg ein betre pris om du indikerer at du vil gå frå handelen, så kan du i Norge risikere motsatt effekt der det er selgaren som trekk seg frå handelen for å finne ein anna potensiell kjøpar som er villig til å betale den prisen som er satt. 

Som nemt så må du vurdere prutingsrommet opp mot kva pris som er satt på den aktuelle bilen.

Eit anna poeng som eg tenker det er lurt at du har med deg når du skal handle bruktbil er rettigheitane til å reklamere etter kjøpslova er til ei viss grad avhengig av kva du har betalt for bilen. Når det blir vurdert om det føreligg ein mangel så er spørsmålet ofte om du har fått ein bil som har den kvaliteten som du kunne forvente å få utifrå prisen du betalte. Så dersom du overbetalar så vil det senke terskelen for kva du kan reklamere på, og omvendt dersom du underbetalar og har fått meir bil for pengane enn så må mangelen være større om du skal reklamere. Det er derfor ikkje alltid fordelaktig for selgaren å prøve å lure deg til å betale overpris ettersom det aukar risikoen for reklamasjonssaker i etterkant. 

Lenke til kommentar

Du får neppe prutet hvis det er en attraktiv bil med ventelister.

Hvis du velger en seriøs og grundig forhandler er det god sjanse for at de vil gi deg en ryddig handel og en opplevelse som er mer enn du har betalt. Hvis man føler at man må prute på bilen for at den skal være verdt det tror jeg det er mer passende å spørre om det er rett bil eller rett forhandler.

Lenke til kommentar

Noen ganger kan begrunnet pruting fungere også.

Jeg spurte en selger på Finn en gang om hvorfor varen, som var et år gammel og brukt, ble priset bare 10% under hva en helt ny kostet. Påpekte også ytterligere mangler som ville ha kostet 10% av varens verdi å få fikset av en fagperson. Endte opp med å prute 40%.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (22 timer siden):

Når det gjelder pruting på bruktbil i dag ( til 400.000) hva er innafor å prøve seg på uten å vere frekk? 2%, 5%, 10%? 

Hvis DU skal selge noe til 400.000,-, hvor mye er du villig til å gi meg som kjøper?

8.000,-? 20.000,-? 40.000,-?

For det er jo det det i praksis er.

"Jeg kjøper bilen din hvis du gir meg 40.000 kroner"

Hvis du kan gi selger en god grunn til at han skal gi deg penger sammen med bilen så er det jo greit. Hvis du ser noe defekt som vil koste 10.000,- å fikse så er det vel naturlig å be om avslag for dette?

Lenke til kommentar
20 hours ago, 1Dr.E said:

Hvis DU skal selge noe til 400.000,-, hvor mye er du villig til å gi meg som kjøper?

8.000,-? 20.000,-? 40.000,-?

For det er jo det det i praksis er.

"Jeg kjøper bilen din hvis du gir meg 40.000 kroner"

Hvis du kan gi selger en god grunn til at han skal gi deg penger sammen med bilen så er det jo greit. Hvis du ser noe defekt som vil koste 10.000,- å fikse så er det vel naturlig å be om avslag for dette?

Ikke i min verden. Jeg har sett så mange rare annonser og prisinger at ryggmarksrefleksen alltid tilsier pruting. Mitt inntrykk er at folk generelt har for høye tanker om verdien på det de selger. 

Skal jeg kjøpe noe brukt er det fordi jeg skal spare penger. Og skal jeg spare penger gir jeg heller det mange vil kalle skambud på det jeg ønsker å kjøpe. Noen ganger blir jeg avvist andre ganger blir det gevinst. Har jeg tid til å prute gjør jeg det, selv om det betyr at selgeren kanskje går sur og nekter å selge til meg. 

Da jeg kjøpte min første dyre bruktbil hadde jeg satt en øvre grense på 350. Fant det jeg jaktet på til 345 og etter prøvekjøring slo jeg til og betalte. Helt greit kjøp, bilen virket og var ikke uheldig på noe vis. Men det ble til at jeg fortsatte å lese varslingene fra Finn utover høsten og mot neste sommer. Hadde jeg ikke vært så kjøpekåt kunne jeg fint fått både mer ekstrautstyr og betalt en lavere pris. Og kunne nok spart rundt 35-40 tusen. Etter det pruter jeg på alt selv på elkjøp. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (19 minutter siden):

Jeg har sett så mange rare annonser og prisinger at ryggmarksrefleksen alltid tilsier pruting. Mitt inntrykk er at folk generelt har for høye tanker om verdien på det de selger. 

Absolutt. Alt fra bil, elektronikk, pyntedingzer, klær og alt annet. 

Men; det finnes også de som bare vil ha en kjapp & enkel handel - men disse bilene blir solgt på 13 minutter. Så det gjelder å følge med, og ha push-varsler på og være kjapt ute. 

Som flere her inne sier; finnes ikke noe fasit.

Men dersom du får prutet ned noe med mer enn 20%+ så var nok varen feilpriset i utgangspunktet. 

Men mitt inntrykk, er at mange selgere bare legger på 10% på utsalgsprisen; slik at kjøper får en følelse av å ha gjort en go deal. Jeg har selv gjort dette. Skal snart selge en bil vi har her hjemme, tenker 30 000 er en fin pris for meg. Prisen jeg legger den ut for blir derfor 33.500. 😜 Så får jeg ta det derfra. 

Har du noe håndfast å vise til, f.eks. tilsvarende bil billigere hos en annen selger, eller at det er feil/mangler, eller noe som må byttes ut i nær fremtid (f.eks. dekk) så har du noe håndfast å argumentere for.

En enkel prute-guide, er å spørre:
"Hva er absolutt laveste pris du kan gi meg?"
Så runder du av nedover, og gir et motbud - som endelig sluttbud fra din side. 

En litt mer kompleks prute-guide:
Krev en NAF Test eierskifte (uansett verd prisen; 2 900 kr,-)
NAF er mildt sagt svært grundige når det gjelder hva de sjekker..... og feil og mangler de finner; er noe håndfast du kan slå i bordet med. Når det gjelder eldre biller, vil man så godt som alltid finne noe. 

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på likviditeten til selger i disse dager. Noen vil selge til selvkost eller med litt tap pga. tøffe markeder. Noen må tjene litt penger pga samme årsak. Det samme gjelder privare selgere. Been there, done that. Prøv å få til en deal hvor begge parter er fornøyd. MEN, husk på at selger i dette tilffelle har ansvar for en del av reklamasjoner så det er ikke så enkelt.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Til inspirasjon?

Viktig å ikkje bli for inspirert, for her er det strengt tatt inngått forpliktande avtale slik at etter norske reglar har kjøparen både rett til å få kjøpe tingen for $200 og potensielt også erstatning for den forsinkelsen det medfører å ikkje ha møtt opp på avtalt stad og tid. Attpåtil er det skriftleggjort slik at det er lett å bevise at det er inngått avtale. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det spørs hvor mye høyere pris selger har lagt den ut for en hva han skal ha for den.

Det finnes ingen fasit på det du spør om.
Hvor lenge bilen har vært på markedet, om selger har satt ned prisen. Om tilsvarende biler ligger ute til lavere pris..

Men generelt så skal prisen og annonsen gjøre at du vil gå å se på bilen, og dersom den ikke svarer til forventningene dine så kan du bruke de punktene til å prute med.

Lenke til kommentar

Hvis jeg er interessert i å kjøpe noe er jeg som regel litt orientert i markedet i forhold til pris. Hvis prisen ikke er det jeg er vil betale, kommer jeg gjerne med den prisen jeg er villig til å betale, gitt at tingen er som forklart og forventet. 

Kjøpte bruktbil nylig, og da sendte jeg bare melding på finn til de jeg synes var aktuelle med noe sånn som "Hei, jeg er interessert i bilen, men budsjettet er 200, er det aktuelt, gitt at standen er som i annonsen?". Det var da gjerne biler som lå til 220-230. Det er jo et lavt bud, men det er ikke ingenting. De fleste har allerede tenkt at de kan gå ned litt. 

Det viktige er å være åpen om at prisen du er villig til å betale ikke er det de ønsker. Ikke kritiser tingen de selger når du ikke har sett den, fokuser på at det er prisen DU er villig til å betale. Ikke at den ikke er verd mer for noen andre. Hvis selgeren opplever at du ikke skal være en kødd som skal klage på at bruktbilen er brukt, men at du heller er en ryddig og grei kjøper, med et fastsatt budsjett kan du komme langt. Da unngår du å kaste bort tiden til begge parter. Jeg fikk en en grei handel, men jeg måtte gjennom 10 biler før jeg kom i mål, hos en forhandler, av alle ting. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...