Gjest aa0e7...e11 Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Noen med erfaring om den hjelper på angst? Roer ned kropp og hode? Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
Gjest aa0e7...e11 Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august Skandinav skrev (14 timer siden): Hvilken type angst mener du? Ingen spesiell type. Har bare aktivering hele tiden. Er syk med utmattelsestilstand av noe slag, og voldsom aktivering av nervesystemet. Får ikke roa meg. Og er preget i hjernen. Bare veldig oversktivert, stress i kropp og hode, uro, utavmegselv, ikke konsentrasjon og fokus og ro og tilstedevørelse «angst» for angsten og situasjonen. Tankekjør men også ekstrem hjernetåke Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august Mianserin er et antidepresiva med søvndyssende effekt. Det vil ikke hjelpe på en angstlidelse i seg selv. Men det som du beskriver som angst, er mer et symptom på annen sykdom enn angstlidelse. Mulig du vil kunne oppleve noe positiv endring i din "angst". Lenke til kommentar
Gjest aa0e7...e11 Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Skandinav skrev (19 timer siden): Mianserin er et antidepresiva med søvndyssende effekt. Det vil ikke hjelpe på en angstlidelse i seg selv. Men det som du beskriver som angst, er mer et symptom på annen sykdom enn angstlidelse. Mulig du vil kunne oppleve noe positiv endring i din "angst". Hva slags sykdom da mener du? (jeg har antagelig en utmattelsestilstand eller long covid) Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Gjest aa0e7...e11 skrev (22 minutter siden): Hva slags sykdom da mener du? Svar: Gjest aa0e7...e11 skrev (På 31.8.2024 den 8:56 AM): Er syk med utmattelsestilstand Lenke til kommentar
Gjest aa0e7...e11 Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Skandinav skrev (5 minutter siden): Svar: Mener du symptomene kan skyldes det? Jeg er daglig i tvil fordi det er så ekstremt Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Utmattelsestilstander, som følge av hva det nå måtte være, er det svært lite forsket på. Årsaken er selvsagt at det er komplisert og at det dreier seg om en liten del av befolkningen. Tidlig forskning på CFS delte inn hovedgruppene i genetiske årsaker, infektiøse årsaker, autoimmune årsaker og nevrologiske årsaker. Man har kommet til enighet i at det sannsynlig ikke bare er en årsak alene som medfører en sykdomstilstand. Etter dette har forskningen stått nesten stille unntatt på to områder; kreftbehandling og covid. Senere skilte man ut ME fra CFS-paraplyet. Likevel er ME (brannfakkel) en "sekke-diagnose" mer eller mindre konstruert for å ha en adminisrativ forklaringsgrunn. I starten var mange ME-pasienter takknemlige for at de kunne si "Aha, så det er det jeg lider av", uten at man kunne hjelpe de videre, men raskt dytte de ut av helsevesenet som behandlingsresistente. Men man er rimelig sikker på at mange er feildiagnostisert med ME, når det i stedet dreier seg om noe annet, som faktisk kunne ha blitt behandlet, men kompleksiteten gjør at det går mye skattepenger. Sannsynligvis blir det billigere for skattebetalerne å gi uføretrygd fremfor annen kostbar helsehjelp. Innenfor feltet kreftbehandling, er det nå i mange land etablert at mange typer kreftbehandling fører til utmattelsessyndrom. Positivt i denne gruppen er at forskning viser at de fleste faktisk kan bli bedre med trening, noe som er kontraindisert ved f.eks både CFS og ME. Innenfor covid (+ 5 år),kan man snart vise til statistisk signifikante resultater som gir medhold for at covid er en medvirkende faktor til at en person utvikler utmattelsessyndromer. Man er i ferd med å hekte opp dette mot minst en annen tilleggsårsak. For eksempel, har du andre latente forstyrrelser, er du mer disponert for å pådra deg long-covid. Her har man dog støtt på en ny hovedgruppe nemlig psykiatri. I ditt tilfelle har nok legen en misstanke om at du kan ha en depresjon. Enten i forkant av din covid, eller som følge av. Uansett finnes det ingen "behandling" utover nøyaktig coaching etter grundig kartlegging. Som kjent er det bare innenfor en helsetjeneste man får coaching, og det er innenfor rehabilitering. Lenke til kommentar
Gjest aa0e7...e11 Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Skandinav skrev (4 timer siden): Utmattelsestilstander, som følge av hva det nå måtte være, er det svært lite forsket på. Årsaken er selvsagt at det er komplisert og at det dreier seg om en liten del av befolkningen. Tidlig forskning på CFS delte inn hovedgruppene i genetiske årsaker, infektiøse årsaker, autoimmune årsaker og nevrologiske årsaker. Man har kommet til enighet i at det sannsynlig ikke bare er en årsak alene som medfører en sykdomstilstand. Etter dette har forskningen stått nesten stille unntatt på to områder; kreftbehandling og covid. Senere skilte man ut ME fra CFS-paraplyet. Likevel er ME (brannfakkel) en "sekke-diagnose" mer eller mindre konstruert for å ha en adminisrativ forklaringsgrunn. I starten var mange ME-pasienter takknemlige for at de kunne si "Aha, så det er det jeg lider av", uten at man kunne hjelpe de videre, men raskt dytte de ut av helsevesenet som behandlingsresistente. Men man er rimelig sikker på at mange er feildiagnostisert med ME, når det i stedet dreier seg om noe annet, som faktisk kunne ha blitt behandlet, men kompleksiteten gjør at det går mye skattepenger. Sannsynligvis blir det billigere for skattebetalerne å gi uføretrygd fremfor annen kostbar helsehjelp. Innenfor feltet kreftbehandling, er det nå i mange land etablert at mange typer kreftbehandling fører til utmattelsessyndrom. Positivt i denne gruppen er at forskning viser at de fleste faktisk kan bli bedre med trening, noe som er kontraindisert ved f.eks både CFS og ME. Innenfor covid (+ 5 år),kan man snart vise til statistisk signifikante resultater som gir medhold for at covid er en medvirkende faktor til at en person utvikler utmattelsessyndromer. Man er i ferd med å hekte opp dette mot minst en annen tilleggsårsak. For eksempel, har du andre latente forstyrrelser, er du mer disponert for å pådra deg long-covid. Her har man dog støtt på en ny hovedgruppe nemlig psykiatri. I ditt tilfelle har nok legen en misstanke om at du kan ha en depresjon. Enten i forkant av din covid, eller som følge av. Uansett finnes det ingen "behandling" utover nøyaktig coaching etter grundig kartlegging. Som kjent er det bare innenfor en helsetjeneste man får coaching, og det er innenfor rehabilitering. Nyttig innlegg Jeg har blitt sånn etter covid. Det er helt ekstremt. Spesielt i hjernen. Hadde strevsomme år med stress og emosjonelle belastninger i forkant. Men dette som utvikla seg etter covid er hundre prosent fysisk og helt sjukt. Og ikke psykiatri men kan være med på at man er mer «mottagelig» og kanskje sårbar dersom man har feks traumer eller stress eller sånt i tillegg. Viser seg jo også at covid kan gi «psykiatriske» symptomer som en del av den fysiske sykdommen Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
Gjest aa0e7...e11 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Kan ikke mianserin «roe» nervesystemet litt da? Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Litt av problemet kan være at kroppen er normalt adaptiv til et kronisk problem. En smule feil da å forsøke og løpet etter en gulrot foran deg som er festet til hodet via en pinne. Kroppen er så fantastisk kompleks at det er svært vanskelig å finne ut nøyaktig hva som skjer, og etter det må man finne ut nøyaktig hva som er effektivt mot det. Medisin er best effort og det gir varierende hjelp alt etter hvor komplisert problemet er. Covid-19 er et problem som er veldig virulent og derfor også vil gjennomgå mange mutasjoner, noe en også ser på de mange hovedvariantene som er identifisert. Dette tilsier at enkelte konstitusjoner vil få svært alvorlige effektet av viruset. Det beste er å optimalisere helsen din ellers så godt det lar seg gjøre. De fleste har nok av ting de kan forbedre bare man tenker seg om litt. Med litt prøving og feiling finner kan mange finne ut av hva som er dårlig og bra. F.eks vil alkohol fungere negativt på alle for å ta det mest åpenbare. I motsatt ende vil normalt folk ha godt av tilpasset trening. De aller fleste har også en god del i kostholdet sitt som kan optimaliseres. Se f.eks den senere tids medieoppslag innen ultraprosessert mat. Selv er jeg såpass fri for det det må at om jeg drikker 1,5 liter sukkerbrus og spiser en frossenpizza med rømmedressing så merker jeg den dårlige effekten av det i ca en uke etterpå. Sliter man med covid-symptomer vil jeg tippe en er betydelig mer følsom på hva som er bra og dårlig for kroppen. 1 Lenke til kommentar
Gjest aa0e7...e11 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september vidor skrev (3 timer siden): Litt av problemet kan være at kroppen er normalt adaptiv til et kronisk problem. En smule feil da å forsøke og løpet etter en gulrot foran deg som er festet til hodet via en pinne. Kroppen er så fantastisk kompleks at det er svært vanskelig å finne ut nøyaktig hva som skjer, og etter det må man finne ut nøyaktig hva som er effektivt mot det. Medisin er best effort og det gir varierende hjelp alt etter hvor komplisert problemet er. Covid-19 er et problem som er veldig virulent og derfor også vil gjennomgå mange mutasjoner, noe en også ser på de mange hovedvariantene som er identifisert. Dette tilsier at enkelte konstitusjoner vil få svært alvorlige effektet av viruset. Det beste er å optimalisere helsen din ellers så godt det lar seg gjøre. De fleste har nok av ting de kan forbedre bare man tenker seg om litt. Med litt prøving og feiling finner kan mange finne ut av hva som er dårlig og bra. F.eks vil alkohol fungere negativt på alle for å ta det mest åpenbare. I motsatt ende vil normalt folk ha godt av tilpasset trening. De aller fleste har også en god del i kostholdet sitt som kan optimaliseres. Se f.eks den senere tids medieoppslag innen ultraprosessert mat. Selv er jeg såpass fri for det det må at om jeg drikker 1,5 liter sukkerbrus og spiser en frossenpizza med rømmedressing så merker jeg den dårlige effekten av det i ca en uke etterpå. Sliter man med covid-symptomer vil jeg tippe en er betydelig mer følsom på hva som er bra og dårlig for kroppen. Har hatt d akkurat sånn som du nevner ang mat før🙈 Men nå er jeg altså så ekstremt syk bare. Sengeliggende et år Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Har dessverre ikke noe spesifikt tips hva som vil hjelpe. Eneste jeg kommer på som har gode forutsetninger til å hjelpe deg er noen dyktige terapeuter innen for biopati. Alternativet noen med kompetanse innen funksjonell medisin. Begge er bra systemer jeg mener tenker mye riktig vanligvis, så det kan være verdt en vurdering om en føler seg litt som problempasient. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Kom over denne podcasten som var bra ang long covid og utmattelse https://podcasts.apple.com/no/podcast/ep-10-long-covid-og-utmattelse/id1585511084?i=1000550187023 Lenke til kommentar
Gjest aa0e7...e11 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september vidor skrev (12 timer siden): Har dessverre ikke noe spesifikt tips hva som vil hjelpe. Eneste jeg kommer på som har gode forutsetninger til å hjelpe deg er noen dyktige terapeuter innen for biopati. Alternativet noen med kompetanse innen funksjonell medisin. Begge er bra systemer jeg mener tenker mye riktig vanligvis, så det kan være verdt en vurdering om en føler seg litt som problempasient. Ja snuser inn der. Mange blir bedre med div tilskudd osv Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Det er ekstremt vanskelig å selvdiagnosere, særlig sykdommer som påvirker mentalt, fordi man ikke har noen rasjonell, klinisk distanse til sykdommen. Faktisk skjer det også veldig ofte med andre rent fysiske sykdommer, fordi folk leser alt for mye inn i ting, og henger seg opp i ting som kanskje ikke er spesielt klinisk signifikant, mens de ignorerer andre ting, eller rett og slett ikke ser sammenhenger slik spesialister gjør. Selv leger som selvdiagnoserer, gjør ofte feil. Her tenker jeg det først og fremst må en skikkelig kartlegging til. Og det er noe du bør gå til psykiater for. Psykiater, ikke psykolog. Psykiatere er også medisinske leger. Det er mye vanskeligere for en psykolog å identifsere en fysiologisk årsakssammenheng, enn vice versa. Egentlig skal fastlegen gjøre kartlegging, men han/hun vil generelt aldri ha tid til det. Da er det utrolig nok lettere å få en time hos psykiater. Eventuelt privat hvis du har råd. Det kan være verdt det, selv om det er dyrt. Alternativene er ofte dårligere enn å legge litt penger i det. Lenke til kommentar
Gjest aa0e7...e11 Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Brother Ursus skrev (På 3.9.2024 den 8:58 AM): Det er ekstremt vanskelig å selvdiagnosere, særlig sykdommer som påvirker mentalt, fordi man ikke har noen rasjonell, klinisk distanse til sykdommen. Faktisk skjer det også veldig ofte med andre rent fysiske sykdommer, fordi folk leser alt for mye inn i ting, og henger seg opp i ting som kanskje ikke er spesielt klinisk signifikant, mens de ignorerer andre ting, eller rett og slett ikke ser sammenhenger slik spesialister gjør. Selv leger som selvdiagnoserer, gjør ofte feil. Her tenker jeg det først og fremst må en skikkelig kartlegging til. Og det er noe du bør gå til psykiater for. Psykiater, ikke psykolog. Psykiatere er også medisinske leger. Det er mye vanskeligere for en psykolog å identifsere en fysiologisk årsakssammenheng, enn vice versa. Egentlig skal fastlegen gjøre kartlegging, men han/hun vil generelt aldri ha tid til det. Da er det utrolig nok lettere å få en time hos psykiater. Eventuelt privat hvis du har råd. Det kan være verdt det, selv om det er dyrt. Alternativene er ofte dårligere enn å legge litt penger i det. Jo men det er åpenbart fysisk årsak og så kan det «se» psykisk ut. Anonymous poster hash: aa0e7...e11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå