Gå til innhold

Skatt i Sveits

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at hvis nordmenn flytter til Sveits og finner jobb. De trenger ikke betale inntektsskatt der i Sveits. Er det sat ? Jeg bare vet at det er en organisasjon der det ikke er inntektsskatt. Men er det sant for andre jobber i Sveits. Jeg mener om nordmenn med norsk pass hvis finner jobb i Sveits.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
peterjohn skrev (På 29.8.2024 den 9:06 AM):

Jeg har hørt at hvis nordmenn flytter til Sveits og finner jobb. De trenger ikke betale inntektsskatt der i Sveits. Er det sat ? Jeg bare vet at det er en organisasjon der det ikke er inntektsskatt. Men er det sant for andre jobber i Sveits. Jeg mener om nordmenn med norsk pass hvis finner jobb i Sveits.

Du må normalt betale skatt til det landet du bor i. Dette fordi skatten du betaler, brukes av det aktuelle landet til å tilby en del goder (gratis skole, sykehus, asfalt på veiene, politi, brannvesen, +++).

Også Sveits har slike behov. Også de samler inn inntektsskatt. 

Det finnes dog noen sjeldne unntak. For eksemplet mener jeg at enkelte midlertidige byråkratiske jobber i EU og lignende internasjonale jobber kan være unntatt. Si man får et engasjement på type 3 år i Brussel. Skal man ta med familie, få unger til å bytte skole, og bryte opp masse nettverk i eget land, bare for å gjøre denne jobben? Er ganske sikkert på at man ved enkelte slike stillinger slipper å skatte til Belgia, da man ikke anses som permanent beboende. Og man slipper vel også Norsk inntektsskatt, all den tid man jo faktisk ikke bor i kongeriket Norge?!

--

Selv betaler jeg min skatt med glede. Neida. Heh. Skulle gjerne betalt noe mindre. Men helt krise synes jeg ikke det er. Selv om dyrtiden, samt de høye rentene jo merkes! (Strengt tatt merker jeg boligrenten mye sterkere på kroppen, enn inntektsskatten. Formue har jeg ikke - ref høy boliggjeld - så den typen skatt slipper jeg hvertfall å tenke på. 😛)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...