Tussi Skrevet 28. august Rapporter Del Skrevet 28. august Jeg har en videreutdanning på 20 stp etter grunnutdanning sykepleie. Tenkte å søke 15 000, er det for.mye? Jeg får ikke mer ihvertfall 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 29. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. august Ingen? Skal svare innen imorgen... 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Aner ikke. Null peiling. Meld deg inn i et forbund, og spør der? De har ofte god statistikk og innsikt å vise til, også. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Tussi skrev (17 timer siden): Jeg har en videreutdanning på 20 stp etter grunnutdanning sykepleie. Tenkte å søke 15 000, er det for.mye? Jeg får ikke mer ihvertfall Hvis du vet at det er max, så prøver du vel på maxen først da.. 1 Lenke til kommentar
master air Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Det vil avhenge mye av arbeidssted og yrke. Hos min tidligere arbeidsgiver var rådet fra fagforeningen at man aldri legger inn mindre enn 30.000,- ikke fordi man nødvendigvis forventer så mye, men for å ha noe å forhandle om. 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august (endret) Det er en taktikk som ofte blir brukt i forhandlinger (ikke spesifikt om lønn) som heter hvis jeg husker rett, slå inn åpne dører. Det den går ut på er å komme med et veldig krevende krav, som det egentlig ikke er belegg for eller kan forventes å få. Grunnen til at den er populær er fordi iblant så sier de ja til ditt utrolige krav ditt og verste fall må du moderere kravet ditt innenfor rammene som kan forventes, men nå fra et høyt ståsted. Så jeg ville anbefalt deg å gjøre det. De har til dels allerede overtaket når de ber deg om å presisere kravet først, før forhandlingene i det hele tatt startet. Endret 29. august av shockorshot 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Kjem mykje ann på. Reint objektivt så er jo spørsmålet kva denne kompetansen er verdt for arbeidsgiver. 20 stp er ikkje nok til å utgjere ein grad, men samtidig er det mykje meir enn berre eit kurs. Gir dette faget deg kvalifikasjon til å utføre bestemte arbeidsoppgåver som du ikkje kunne før? Er det i det heile tatt relevant for dagens arbeidsoppgåver? Er kompetansen etterspurt av arbeidsgivar? Her er det stor forskjell på om du som sjukepleiar har tatt 20 studiepoeng i informatikk slik at du har akkurat den kompetansen som trengs for å være koordinator for eit nytt fagsystem, eller om du tok 20 stp i litteraturhistorie fordi du synes det er gøy. Du kan kreve det arbeidsgivar er villig til å betale. Det som er vanskeleg dersom dette er generell kompetanse som ikkje gir autorisasjon så er det ikkje så lett for deg å tilby arbeidsgiver berre det du har lært med 180 stp som sjukepleiar og ingenting av dei siste 20 stp før du får betalt for det. I slike situasjonar så har du sterkare forhandlingskort om du avtalar lønnsaukning før du tek utdanninga. Kan det være ein tanke å kreve 11% auking på dagens lønn? Det vil då samsvare med at du no har 11% fleire studiepoeng. 1 1 Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Tussi skrev (18 timer siden): Jeg har en videreutdanning på 20 stp etter grunnutdanning sykepleie. Tenkte å søke 15 000, er det for.mye? Jeg får ikke mer ihvertfall Det vil avhenge av mye. Hvis du jobber i det offentlige så kan det avhenge av hvor mye som er satt av til lokale lønnsforhandlinger og det kan også avhengig av om hva slags forbund du er organisert i. I fjor så fikk vi beskjed om at man ikke må regne med mer enn et lønnstrinn i lokale forhandlinger. Så er spørsmålet om hvor god lønn du har i forhold til dine kollegaer, er du underbetalt eller er du overbetalt eller har du hatt ganske rettferdig lønn. Så kan det avhenge av hvordan tidligere lokale lønnsforhandlinger har gått for deg. Hvis du fikk lønnsøkning i fjor så er det ikke sikkert de prioriterer deg i år, mens hvis det er flere år siden du vant frem så har du bedre sjanse. Så er spørsmålet om det er andre kandidater som fagforeningen og arbeidsgiver tenker de bør prioritere. Her kan også profilen til fagforeningen ha mye å si. Det lureste er å ta kontakt med fagforeningen og bare spørre hva de tenker. Man bør også ha lønnssamtaler med arbeidsgiveren, men det er litt seint hvis du må sende inn kravet i morgen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Tussi skrev (18 timer siden): Jeg har en videreutdanning på 20 stp etter grunnutdanning sykepleie. Tenkte å søke 15 000, er det for.mye? Jeg får ikke mer ihvertfall Om du tenker lønnskrav opp mot vanlege årlege lønnsforhandlingar, der det at du har tilegna deg meir kompetanse berre er eit argument og ikkje grunnlaget, så er det jo ein god peikepinn at frontfaget fekk 5,2%. Det er på ingen måte ein fasit då du kan få både meir og mindre alt etter bedriftens økonomi og om du blir prioritert eller ikkje. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 29. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. august (endret) Takk alle! Er på foreningsmøte nå, og arbeidsgiver gir ca 10 000kr for 30 stp, noe jeg synes er ufattelig lite... Det er veldig relevant for jobben min, så sånn sett er det greit. Men tenker det er veldig lite de er villig til å betale, kommer til å kreve for 50 stp iår, men må dele mellom lokale og kompetanse forhandlinger Endret 29. august av Tussi 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Tussi skrev (21 timer siden): Jeg har en videreutdanning på 20 stp etter grunnutdanning sykepleie. Tenkte å søke 15 000, er det for.mye? Jeg får ikke mer ihvertfall Du fortjener 100 000,- @Tussi 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 29. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. august Maskinfører skrev (18 minutter siden): Du fortjener 100 000,- @Tussi Tusen takk ❤️ Jeg er helt enig 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Tussi skrev (Akkurat nå): Tusen takk ❤️ Jeg er helt enig Bare koselig du gjør jo en god jobb ❤️ ja der er vi enige 😀 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå