mfb Skrevet 28. august Rapporter Del Skrevet 28. august Hei. Har en TV, Samsung QN90B, som kun støtter HDR10+ og ikke Dolby Vision. (det gjør vel ikke noe?) Tven min støtter heller ikke DTS. Dersom jeg kjøper en Nvidia Shield, og kobler den direkte til forsterker, med kun bildesignal fra forsterker til TV, vil jeg da kunne dra full nytte av alle lydformater som tven ikke støtter? Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 28. august Rapporter Del Skrevet 28. august Nvidia shield støtter ikke hdr10+ (kun dolby vision) så da er du stuck med hdr, og ja dessverre betyr det noe. Hvis det kun er dts du savner, har antagelig din tv hdmi retur kanal (eArc) som du da kan rute lyd fra tv til forsterker, kanskje prøve det først? Lenke til kommentar
mfb Skrevet 29. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. august Er det noen alternativer til Nvidia Shield jeg heller kan bruke? Som har støtte for god lyd og bilde? Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august (endret) google tv streamer virker som har støtte for hdr10+ i hvert fall, aner ikke når den kommer hit. https://www.xatakaon.com/streaming/new-google-tv-streamer-specs-price-features Eller så har apple tv og støtte for hdr10+ Endret 29. august av onkel_jon Lenke til kommentar
mfb Skrevet 29. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. august onkel_jon skrev (2 timer siden): google tv streamer virker som har støtte for hdr10+ i hvert fall, aner ikke når den kommer hit. https://www.xatakaon.com/streaming/new-google-tv-streamer-specs-price-features Eller så har apple tv og støtte for hdr10+ så. Hvis jeg kjøper en apple TV. Så tar jeg hdmi fra apple TV til forsterker, og hdmi fra forsterker til TV. Da vil jeg kunne få hdr10+ signal, samt omgått det at TV ikke støtter DTS? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august Det som er viktig å spørre seg selv om er hvilke kilder du skal bruke for å se på innhold. Skal du f eks kun streame, vil jeg si at Apple TV er en av de bedre alternativene mtp hvor polert UI er, app støtte og genrelt lite bugs, det støtter dog kun dolby digital +, og IKKE lossless lyd typ TRUEHD DTS-HD, ei heller DTS, men jeg er 95% sikker på at alle streaming tjenester i dag støtter dolby digital +, så til streaming er det ingen problem. Detter er da biten som omhandler lyd Snakker vi bilde, så kan ikke TVn din vise Dolby Vision, så den vill falle tilbake til HDR10, dersom innholdet ikke er HDR10+, men jeg tror ikke det er mange streaming tjenester som støtter hdr10+. Men den nyeste Apple TVn støtter HDR10+, men da kun dolby digital + og ikke DTS/TRUEHD etc. Skal du derimot vise lokalt innhold med lossless lyd, typ TRUEHD DTS-HD så er det pr i dag kun NVIDIA Shield Pro som støtter det (Sannhet med modifikasjoner, det finnes andre devicer, men jeg tenker på devicer som er enkle å få tak i i Norge). Men dette krever da at innholdet har lossless lyd, ingen streaming tjenester i norge har dette. Med lokalt innhold, kan du da også få tak in innhold som har lossless lyd og HDR10+ f eks. Men siden NVIDIA shield Pro ikke støtter hdr10+, og din TV ikke støtter Dolby Vision, så må du basically velge: Apple TV, med lossy lyd og HDR10+ Nvidia Shield Pro med HDR10 og Lossless lyd. Når det er sagt, selv om Nvidia Shield Pro støtter lydformater du ønsker, må du også sørge for at din lydkilde også støtter det. F eks, du har en forsterker/reciever som er plugget inn i earc HDMI porten på TVn din, så bør dette fungere smertefritt. Kilde: Jeg har nylig byttet ut AppleTV med Nvidia shield pro, og et sonos anlegg med et dedikert 5.1.2 oppsett og gjort mye research rundt lokalt innhold og lossless lyd. 1 Lenke til kommentar
mfb Skrevet 29. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. august dTd skrev (11 minutter siden): Det som er viktig å spørre seg selv om er hvilke kilder du skal bruke for å se på innhold. Skal du f eks kun streame, vil jeg si at Apple TV er en av de bedre alternativene mtp hvor polert UI er, app støtte og genrelt lite bugs, det støtter dog kun dolby digital +, og IKKE lossless lyd typ TRUEHD DTS-HD, ei heller DTS, men jeg er 95% sikker på at alle streaming tjenester i dag støtter dolby digital +, så til streaming er det ingen problem. Detter er da biten som omhandler lyd Snakker vi bilde, så kan ikke TVn din vise Dolby Vision, så den vill falle tilbake til HDR10, dersom innholdet ikke er HDR10+, men jeg tror ikke det er mange streaming tjenester som støtter hdr10+. Men den nyeste Apple TVn støtter HDR10+, men da kun dolby digital + og ikke DTS/TRUEHD etc. Skal du derimot vise lokalt innhold med lossless lyd, typ TRUEHD DTS-HD så er det pr i dag kun NVIDIA Shield Pro som støtter det (Sannhet med modifikasjoner, det finnes andre devicer, men jeg tenker på devicer som er enkle å få tak i i Norge). Men dette krever da at innholdet har lossless lyd, ingen streaming tjenester i norge har dette. Med lokalt innhold, kan du da også få tak in innhold som har lossless lyd og HDR10+ f eks. Men siden NVIDIA shield Pro ikke støtter hdr10+, og din TV ikke støtter Dolby Vision, så må du basically velge: Apple TV, med lossy lyd og HDR10+ Nvidia Shield Pro med HDR10 og Lossless lyd. Når det er sagt, selv om Nvidia Shield Pro støtter lydformater du ønsker, må du også sørge for at din lydkilde også støtter det. F eks, du har en forsterker/reciever som er plugget inn i earc HDMI porten på TVn din, så bør dette fungere smertefritt. Kilde: Jeg har nylig byttet ut AppleTV med Nvidia shield pro, og et sonos anlegg med et dedikert 5.1.2 oppsett og gjort mye research rundt lokalt innhold og lossless lyd. Tusen takk for utfyllende svar:) Jeg har en Onkyo TX-NR5100 receiver som støtter HDR10+. Jeg kommer til å se 95% på streamingtjenester, og kanskje fra tid til annen film via plex, men det er IKKE ofte. Da er det kanskje best at jeg velger en apple tv da? Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august (endret) gamle chromecast med google tv støtter hdr10+ og men den er på vei til å bli faset ut så spørs hvor lenge den får oppdateringer. https://store.google.com/no/product/chromecast_google_tv?hl=no Men den er og over halve prisen av apple tv. Endret 29. august av onkel_jon Lenke til kommentar
dTd Skrevet 29. august Rapporter Del Skrevet 29. august 44 minutes ago, mfb said: Tusen takk for utfyllende svar:) Jeg har en Onkyo TX-NR5100 receiver som støtter HDR10+. Jeg kommer til å se 95% på streamingtjenester, og kanskje fra tid til annen film via plex, men det er IKKE ofte. Da er det kanskje best at jeg velger en apple tv da? Jeg har selv en Denon AVC-X3800H, og har koblet min shield inn i den, også reciveren videre inn til earc porten på TVn, dette fungerer glimrende for min del. Nå vet jeg ikke om din Onkyo har like god støtte for HDMI switching etc, og det kan være at det er bedre for deg å koble appleTV/Shield/chromecast direkte til TVn, men det finner du ut av. Personlig har jeg erfaring med både Apple TV, Nvidia Shield Pro og ChromeCast med google TV, som @onkel_jon linker til over her. Jeg syns at Chromecast og Nvidia shield pro er mye treigere og "lagger" mer enn apple tv, syns også at UIn til Apple TV gir mye mer mening, og er mye bedre polert, men det er jo en smakssak selvfølgelig. Dersom streaming er hovedfokus ville jeg personlig gått for Apple TV. Selv har jeg en Apple TV i stua, der jeg bare har en sonos arc, hvor jeg/kona/barna kun ser på streaming 99% av tiden, sonos støtter uansett ikke så mye annet enn dolby digital +, så her er apple tv helt perfekt, da man ikke trenger de andre lydformatene. På soverommet har vi en Chromecast, den TVn bruker vi veldig sjeldent, og når den først brukes så er det også kun til streaming og med innebygde høytallere. Hadde denne TVn vært brukt oftere, eller dette hadde vært vår "hoved TV" så hadde jeg personlig levert tilbake chromecasten og kjøpt apple tv, fordi jeg syns cromecasten er litt laggy/treig, men når den brukes så skjeldent er det helt OK at brukeropplevelsen er under par. I kjellerstua derimot, hvor jeg har et dedikert hjemmekinosystem med 5.1.2 lyd, så har jeg nvidia shield pro, nå skal det sies at jeg da også har en LG OLED, som støtter dolby vision, så hdr10/hdr10+ problematikken har jeg ikke. Og grunnen til at jeg da har nvidia shield pro nede, er fordi denne TVn brukes til både streaming, men også mye lokalt innhold (har en plex server, men bruker kodi til å koble meg opp til plex biblioteket) med en del forskjellige formater, men stort sett er fellesnevneren HDR/Dolby Vison og en form for lossless lyd (TrueHD/DTS-HD etc) Lenke til kommentar
mfb Skrevet 30. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. august Da har jeg kjøpt en apple TV Når det gjelder HDMI kabel, så må jeg ha 1 stk fra Apple TV til Forsterker, og 1stk fra forsterker til TV. Tven min støtter hdmi 2,1. Er det bare å kjøpe 2 stk hdmi kabler som støtter 2,1 og 4k 120hz? Eller må jeg ha en spesiell kabel som støtter hdr10+? Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 30. august Rapporter Del Skrevet 30. august Ja, du trenger to 2.1 kabler koblet som du foreslår. Sett apple tv i hdr10+ modus da den også vil konvertere (etter beste evne) sdr materiale til dette (fungerer overraskende bra ihvertfall for dolby vision). Som noen nevnte, vil du ikke kunne streame formater som dolby atmos, dts x etc eks via plex da apple tv ikke støtter dette, men dobly atmos fra eks Netflix vil fungere helt fint. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 30. august Rapporter Del Skrevet 30. august 14 minutes ago, ps5 said: Ja, du trenger to 2.1 kabler koblet som du foreslår. Sett apple tv i hdr10+ modus da den også vil konvertere (etter beste evne) sdr materiale til dette (fungerer overraskende bra ihvertfall for dolby vision). Som noen nevnte, vil du ikke kunne streame formater som dolby atmos, dts x etc eks via plex da apple tv ikke støtter dette, men dobly atmos fra eks Netflix vil fungere helt fint. Man vil fint kunne streame dolby atmos fra Plex også, så lenge det er i dolby digital + og ikke TrueHD Lenke til kommentar
mfb Skrevet 30. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. august Kommer svært sjeldent til å bruke Plex, så blir hovedsakelig Netflix, Hbo, Prime osv. Er det noen forslag til kabel jeg kan kjøpe? Er skeptisk til å kjøpe iiglo fra komplett. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 30. august Rapporter Del Skrevet 30. august (endret) 16 minutes ago, mfb said: Kommer svært sjeldent til å bruke Plex, så blir hovedsakelig Netflix, Hbo, Prime osv. Er det noen forslag til kabel jeg kan kjøpe? Er skeptisk til å kjøpe iiglo fra komplett. Er bare digitale signaler, er egentlig ett fett, personlig syns jeg både clasern og biltema kabler funker fint. Hvis du skal ha litt bedre så har du denne på kjell med 10 års garanti https://www.kjell.com/no/produkter/kabler-og-kontakter/hdmi/hdmi-kabler/nikabe-hdmi-kabel-med-8k-stotte-1-m-p69476 Endret 30. august av onkel_jon Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 30. august Rapporter Del Skrevet 30. august Et alternativ, finnes sikkert flere, er Vertex fra HDFURY. Da kan du jukse til slik at Apple tror TVen din støtter Dolby Vision, og dermed få HDR10+ fra alle strømmetjenestene på AppleTV som i utgangspunktet kun støtter Dolby Vision. https://hdfury.com/product/4k-vertex2-18gbps/ Anbefaler også å sjekke ut Infuse som avspiller istedet for Plex sin klient (og sjekk ut Jellyfin som server i stedet for Plex). Lenke til kommentar
dTd Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august 8 hours ago, Phantom Software said: Et alternativ, finnes sikkert flere, er Vertex fra HDFURY. Da kan du jukse til slik at Apple tror TVen din støtter Dolby Vision, og dermed få HDR10+ fra alle strømmetjenestene på AppleTV som i utgangspunktet kun støtter Dolby Vision. https://hdfury.com/product/4k-vertex2-18gbps/ Anbefaler også å sjekke ut Infuse som avspiller istedet for Plex sin klient (og sjekk ut Jellyfin som server i stedet for Plex). Hmm, skjønte ikke helt dette? Den nyeste Apple tvn støtter allerede hdr10+? Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august (endret) 26 minutes ago, dTd said: Hmm, skjønte ikke helt dette? Den nyeste Apple tvn støtter allerede hdr10+? Mulig det har endret seg, men det var slik at alle strømmettjenester som AppleTV+, Netflix, Disney Plus osv kun støttet Dolby Vision. Da hjelper det ikke hva devicen støtter. Edit: Ser ut til at AppleTV+ har en god del HDR10+ innhold, mens Paramount+ og Amazon Prime har noe. Ellers er det Dolby Vision for Netflix, Disney+, HBO, pluss de tre over. Endret 31. august av Phantom Software Lenke til kommentar
dTd Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august 7 hours ago, Phantom Software said: Mulig det har endret seg, men det var slik at alle strømmettjenester som AppleTV+, Netflix, Disney Plus osv kun støttet Dolby Vision. Da hjelper det ikke hva devicen støtter. Edit: Ser ut til at AppleTV+ har en god del HDR10+ innhold, mens Paramount+ og Amazon Prime har noe. Ellers er det Dolby Vision for Netflix, Disney+, HBO, pluss de tre over. Åja, jeg leste litt fort, trudde du mente at Apple TVn ikke støtter hdr10+. Men om du setter apple tvn til hdr10+ så prøver den å konvertere til det på dolby vision innhold også, slik @ps5 skriver? Så ser ikke helt poenget med den dyre boksen 😅 Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august (endret) AppleTV 4k 3.gen støtter hdr10+ men "konverterer" ikke DV til hdr10+. https://discussions.apple.com/thread/255276723?sortBy=rank Endret 31. august av bar1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august 1 hour ago, dTd said: Men om du setter apple tvn til hdr10+ så prøver den å konvertere til det på dolby vision innhold også, slik @ps5 skriver? Så ser ikke helt poenget med den dyre boksen 😅 Nei, Apple TV prøver ikke å konvertere til HDR10+. I noen tilfeller kan strømmetjenesten falle tilbake til HDR10, men da er vi ganske langt fra Dolby Vision. Vertex-boxen fungerer også som en HDMI matrix / splitter og gjør at jeg kan ha 4 HDMI-kilder selv om TV / Soundbar bare har 2 innganger, og sørger for maks kompatibel HDR-kvalitet fra alle kilder (AppleTV, Shield Pro, XBOX, Mac Mini). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå