Gå til innhold

Prosedyrer for å beskytte seg mot svindel, opprettelse av AS

hwls

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Oknok said:

Er Norge spesielt eller er det så enkelt å gjøre denne svindelen i mange land?

Dette lurer jeg også på.

Litt avhengig av svaret på dette, så kan det jo sende et signal om at det er for stor risiko for å stifte eget firma i Norge. Rart at ikke noen av politikerne ennå har vært ute å snakket om dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PozYFKBZgM

Er jo nesten så en kan savne tiden med kontanter. Da dreiv kriminelle med ran av banker og tellesentraler og brøt opp safen der de tok seg inn. Og de som ble rammet fikk igjen på forsikringen. Idag har offeret for forbrytelser store sjanser til å bli holdt ansvarlig for tapet eller deler av tapet. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (3 timer siden):

Valg av møteleder er en del av konstitueringen av møtet. Det er ikke slik at forrige generalforsamling velger møteleder for neste generalforsamling - hver generalforsamling velger møteleder for den generalforsamlingen. Uten å endre vedtektene kan ikke en generalforsamling påby en senere generalforsamling å benytte en gitt møteleder. 

Det er heller ikke mulig å kontrollere at den som leder møtet og signerer protokollen "faktisk har møterett ihht vedtektene". Vedtektene identifiserer ikke hvem som har møterett, og det er rettslig umulig å gjøre dette. Alle aksjonærer har møterett. Hvem som er aksjonærer vil aldri fremgå av vedtektene (og Brønnøysundregisteret fører ikke aksjonærregister/aksjebøker). Alle aksjonærer har rett til å møte ved fullmektig, og denne retten kan ikke begrenses i vedtektene. Alle aksjonærer har rett til å møte med selvvalgt rådgiver. Det er ikke mulig eller lovlig å i vedtektene positivt angi en lukket gruppe identifiserbare personer som kan møte. 

At Brønnøysund ikke har innsyn i aksjonærlistene/bøkene problematiserer det med å kontrollere hvem som er lovlig fremmøtt, ja.

Men noe så elementært som digital signatur fra avtroppende styreleder i stedet for en "analog" på papir (som sannsynligvis ikke blir sjekket opp mot tidligere dokumenter...) ville kunne løst akkurat det som skjedde i NRK-saken i åpningsinnlegget. (så ville det åpenbart bli behov for tilpasninger i sånne tilfeller hvor gammel leder plutselig blir ute av stand til å signere noe som helst, på noen måte...)

Nå har jeg ikke deltatt på generalforsamlinger i AS, hverken børsnoterte eller andre, men har vært på tilsvarende årsmøter i større samvirkebedrifter, og der er i alle fall praksis (ihht vedtektene, som jeg går ut fra er kontrollert opp mot samvirkeloven) at ordfører og varaordfører (som, blant annet, fungerer som møteleder, og sikkert har endel andre oppgaver mellom årsmøtene, selv om vedkommende ikke er del av styret...) velges samtidig som valg av styremedlemmer og styreleder, mot slutten av møtet, og vedkommende er da valgt som ordfører (med en varaordfører) frem til slutten av neste årsmøte, og leder da altså neste årsmøte.

Så vet jeg naturligvis også at den vanligste prosedyren i de aller fleste mindre lag og foreninger er å konstituere møtet ved å velge møteleder, sekretær, og normalt to personer til å signere protokollen blant de fremmøtte, helt i starten av møtet, og da leder vedkommende åpenbart det møtet hvor vedkommende ble valgt.

Begge variantene forekommer altså (det var derfor jeg skrev eventuelt valgt som (ekstern) møteleder på forrige forsamling), men om aksjeloven sier noe konkret om dette (dvs om adgangen til å vedtektsfeste noe sånt) har jeg ikke sjekket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Inge Rognmo said:

Men noe så elementært som digital signatur fra avtroppende styreleder i stedet for en "analog" på papir (som sannsynligvis ikke blir sjekket opp mot tidligere dokumenter...) ville kunne løst akkurat det som skjedde i NRK-saken i åpningsinnlegget. (så ville det åpenbart bli behov for tilpasninger i sånne tilfeller hvor gammel leder plutselig blir ute av stand til å signere noe som helst, på noen måte...)

Akkurat samme tankene gjorde jeg meg i går. Man burde kanskje ha en kjapp og grei digital løsning som dekker >90 % av hendelsene, hvor feks avtroppende og påtroppende styreleder begge signerer med BankID, og en manuell løsning for den lille minoriteten av tilfeller hvor den kjappe løsningen ikke kan brukes. Avtroppende leder kan være død, eller vrang, eller for utenlandsk til å overhodet ha BankID. Den manuelle løsningen kan da bevisst gjøres for treg (feks at den formelt ikke trer i kraft før x dager har gått uten at avtroppende leder kommer med innsigelser) eller krevende til at svindlere enkelt napper et selskap på dagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...