HetleGolf Skrevet 28. august Del Skrevet 28. august Jeg har en trommel som jeg spoler kabel på. Denne ønsker jeg å kople til en 12V DC motor slik at trommelen spoler kabelen opp automatisk etterhvert som jeg fysisk slipper den, dvs nesten samme prinsipp slik f.eks en støvsuger spoler opp kabelen etter bruk. Hvordan løser jeg problemet med å unngå at el-motoren skades eller ødelegges hvis jeg holder kabelen lenge uten å slippe den...eller til og med i motsatt retning drar av noe kabel som allerede er på trommelen? Finnes det en type el-motor som kan stå på med konstant moment (gjerne justerbart) og som tåler å bli fysisk hindret samt dratt i motsatt retning? Svar mottas med stor takk! Lenke til kommentar
trikola Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august 4 hours ago, Powertrainer said: Bimetallrele(motorvern) Det er jo av/på. Og mens den kjølner er det ikke moment på spolen. Kanskje det finnes en PTC-greie som kun reduserer strømmen tilstrekkelig, ikke slår den helt av. Lenke til kommentar
HetleGolf Skrevet 31. august Forfatter Del Skrevet 31. august Jeg tenkte på mikrokontroll for måling av amperen og som reduserer motoren ved for mye ampere…som regulering av torque. Noen med kompetanse på dette her? Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august trikola skrev (2 timer siden): Det er jo av/på. Og mens den kjølner er det ikke moment på spolen. Kanskje det finnes en PTC-greie som kun reduserer strømmen tilstrekkelig, ikke slår den helt av. Trodde hovedpoenget var å beskytte motoren men jeg misforsto visst, når vernet legger ut kan man jo dra den motsatt vei. Justerbare motorvern kan man jo stille langt under makslast. Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Uten å ha gjort det med dc spenning så kan du kjøre en motor i torque control, da kan du sette maks innrullingshastighet. Så setter du maks torque til noe du synes er ok. Aldri gjort det på dc som sagt men har gjort det i mye større sammenhenger type 1MW og Ac. Da ligger all styringen av det i frekvensomformeren og man setter forskjellige parametre og får det slik man vil. Kan nok gjøres av en stepper eller servomotor med en kontroller som støtter det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå