Gå til innhold

[løst] Finne specs på bærbar maskin fra 2018


Anbefalte innlegg

I 2018 kjøpte jeg en Acer Swift 3 med i3-prosessor og 15,5" skjerm hos Elkjøp for moren min.  Jeg fant en gammel SMS med lenke til produktsiden som ikke funker lenger, men det ser ut som den har varenummer ACNXGQ5ED005.

Maskinen har fungert fint frem til nå til hennes bruk, men harddisken begynner å bli full. Jeg kan kanskje tenke meg å sette inn mer RAM i den også. Det hadde selvfølgelig vært lettere å hatt maskinen fremfor meg for å finne ut av hvilken type harddisk som er i den (M.2 MVE eller SSD) og hastigheten på RAM-brikkene, men jeg tar sjansen på å lete på nettet.  

Jeg fant denne siden på notebookcheck.net og det virker som det er treff. På harddisken virker det som det er MVE SSD. Jeg ser RAM'en er loddet på så den får jeg følgelig ikke byttet. Har jeg funnet riktig maskin?

edit: jeg er litt tilbøyelig til å sette inn denne harddisken for å få økt responstid på systemet og mye mer lagringsplass. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, bør passe den, men du kan sikkert gå for en billigere en, kanskje en uten kjøleribbe, da det ikke er sikkert det er plass til det i laptopen. 

Hvis disken er full blir maskina fort veldig treg, så en slik en som du lenker til vil forlenge levetiden med noen år.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [løst] Finne specs på bærbar maskin fra 2018

Det er en M.2 2280 NVMe, det bør kunne passe i bærbare maskiner (80 er den mest brukte lengden). Når det gjelder kjøleribbe så ser den tynn nok ut på bildet, jeg vet ikke sikkert.

Om det er bare 4GB ram så er det helt klart et minus. Om der er RAM-spor så kan det oppgraderes.

i3-7130U prosessor får ikke Windows 11, og Windows 10 får vel oppdateringer til oktober 2025. Linux kan være et alternativ.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg begynte å jobbe med bytte harddisken i går. Jeg har jobbet med IT i 18 år og reparert en del maskiner, primært HP og Dell. Å skru av bunnlokket på denne viste seg å være en utfordring. Jeg tror jeg brukte en times tid på å få ut alle skruende under maskinen. Og jeg fikk ikke av bunnlokket. Så på YouTube at folk brukte sugekopp eller noe ala denne. Jeg har noe ala sistnevnte for å åpne klokker så kommer til å prøve med det.

Lenke til kommentar

Jeg har reparert ganske mange maskiner fra HP og Sell og de har vært forholdsvis enkle å reparere.

Fikk til slutt løs lokket under ved å bruke et verktøy jeg vanligvis bruker for å ta av lokket av klokker. Satt i gang installasjonen av Windows på den nye harddisken og maskinen har fått et helt nytt liv. Den nye harddisken er veldig mye raskere enn den gamle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

Jeg har reparert ganske mange maskiner fra HP og Sell og de har vært forholdsvis enkle å reparere.

Fikk til slutt løs lokket under ved å bruke et verktøy jeg vanligvis bruker for å ta av lokket av klokker. Satt i gang installasjonen av Windows på den nye harddisken og maskinen har fått et helt nytt liv. Den nye harddisken er veldig mye raskere enn den gamle. 

Så bra 😀 driver du med klokker også ? 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...