Gå til innhold

Bør Norge gjøre det lettere for utenlandske matvarebransjen å etablere seg i Norge etter avsløringen av prissamarbeid?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du tvinge de?

Det finnes en rekke rammebetingelser i landbrukspolitikken (i utvidet mening) som de involverte næringer har full kontroll over og de viker ikke for å gjøre plass til en ny aktør.

Hovedforutsetning er å åpne grensene for import slik at landbruks- og matmafiaen mister sin makt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Skal du tvinge de?

Det finnes en rekke rammebetingelser i landbrukspolitikken (i utvidet mening) som de involverte næringer har full kontroll over og de viker ikke for å gjøre plass til en ny aktør.

Hovedforutsetning er å åpne grensene for import slik at landbruks- og matmafiaen mister sin makt.

Er ikke EØS grensen ganske åpent sånn som det er mellom EU-landene? Selv om ikke de er 100% dagligvare kjeder, men butikker som Normal, Billy, Gigaboks, Europris som selger en del dagligvare ting og de uttalige små utelandske matbutikker er vel et steg i riktig retning? 

Endret av ForTheImperium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (49 minutter siden):

men de ble presset ut av Norgesgruppen som fryktet konkurranse

Jeg vet ikke helt om dette er helt nøyaktig fremstilling. Nordmenn er ikke så flinke til å ta i bruk nye merker, og me tanke på at Lidl kjører såpass hardt på egne merkevarer så flokket ikke nye kunder til hos de.

Meny og Spar prøvde også å introdusere nye merkenavn som bruker ellers i Europa og dette ble også kuttet ut etter en viss tid da det ikke solgte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om dette er helt nøyaktig fremstilling. Nordmenn er ikke så flinke til å ta i bruk nye merker, og me tanke på at Lidl kjører såpass hardt på egne merkevarer så flokket ikke nye kunder til hos de.

Meny og Spar prøvde også å introdusere nye merkenavn som bruker ellers i Europa og dette ble også kuttet ut etter en viss tid da det ikke solgte.

Er ikke Spar fra Nederland? Jeg er litt forvirret hvordan de kan være med i Norgesgruppen. Har du en lettvint forklaring til en noob som meg? 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, ForTheImperium said:

Er ikke EØS grensen ganske åpent sånn som det er mellom EU-landene? Selv om ikke de er 100% dagligvare kjeder, men butikker som Normal, Billy, Gigaboks, Europris som selger en del dagligvare ting og de uttalige små utelandske matbutikker er vel et steg i riktig retning? 

Landbruksvarer (altså veldig mye matvareprodukter) er ikke en del av EØS-avtalen.

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/utredningsseksjonen/utredningsnotater/2019/eos-avtalen-og-handel-med-landbruksvarer-mellom-norge-og-eu-2019297.pdf

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (21 minutter siden):

Ein anna del av forklaringa er at nordmenn ikkje klarte å innfinne seg med det tyske systemet som Lidl innførte, mellom anna kassasystemet som gjorde at få ville ta i bruk Lidl som sin daglegvarebutikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, ilpostino said:

Jeg har samme oppfatning. Handlet der selv, men bare spesielle ting og ikke de fikk aldri nok kunder til å holde det gående. I starten hadde de ingen typiske norske produkter fra norske produsenter. Det begrenset mengden av kunder, og da de ombestemte seg var de allikevel ikke viktig nok for leverandørene til at de kunne forhandle gode priser.

Jeg har lenge ønsket meg Carrefour i Norge og det var snakk om det en stund. De ville ok konkurrert mot Meny/Jacobs og til dels Obs. Men det ble vel med tanken og det siste jeg fant var at de gjør innkjøp sammen med Coop: https://e24.no/naeringsliv/i/JxBzgX/coop-utvider-samarbeidet-med-fransk-dagligvaregigant

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, ForTheImperium said:

Vi hadde Lidl før i tiden, men de ble presset ut av Norgesgruppen som fryktet konkurranse. Er tiden inne nå for at sånne kjeder som Lidl å gjøre et comeback? 

Lidl forsvant fordi de ikke hadde de samme standardvarene som "norske butikker" og et anderledes kassasystem. Derfor gikk få nordmenn dit da vi er ekstremt konservative når det gjelder matvarer. De fleste kjøper bare frossenpizza, pølser og kjøttdeig uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig med Ihuga globalister på Stortinget som gjør alt de kan for å ødelegge at utenlandske matvarebutikker ikke skal etablere seg her må beskytte Norske interesser sier de mens de gir bort strømmen og alt sammen drikkevannet er vel det neste ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
ilpostino skrev (På 28.8.2024 den 11:33 AM):

Vel, sist gang Lidl var i Norge hadde vi atskillig bedre kjøpekraft enn vi har nå så det kan hende at det rett og slett er et bedre marked for butikker som apellerer til "fattiglus".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...