Gå til innhold

Anmeldelse: Black Myth: Wukong


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En anmeldelse hos Gamer.no har disse målene:

  • Spille et spill til rulletekst (evnt. i nok timer til at anmeldelsen har noe vettug å si i spill som følger GaaS-modellen)
  • Formulere en mening om et spill
  • Sette en karakter som gjenspeiler innholdet og argumentene i teksten

Hvorvidt meningen (og i forlengelse av det, karakteren) gjenspeiler aggregerte anmeldelser er til syvende og sist ikke noe vi har som mål. Det finnes ingen direkte fasit. 

Med det sagt er det fullt mulig å kritisere argumentene i en anmeldelse. 

Utover det stemmer nok det TST sier: siden vi ikke har kapasitet til å anmelde alt, trekkes redaksjonen naturlig nok mot spill som er av interesse, og i noen tilfeller spill som vi vet det er interesse for å lese om. Dermed anmeldes det flere gode til middelmådige spill enn kalkuner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
simalarion skrev (57 minutter siden):

Ok, om dette er en direkte funksjon systemet på Steam bruker så er jeg noe overrassket over at flere spill ikke har "overveldende positivt", som jeg skriver ser den ut til å fungere bra.

Men ja, da faller det argumentet i grus i forhold til at jeg synes denne anmeldelsen virket veldig lav i forhold til denne statusen på Steam, ser den.

Spillet hadde opp mot 200k positive reviews på Steam bare timer etter realease. 90% av de var kinesiske.
Ja, feilfritt system det her!

Jeg har sett en del streams for å prøve å forstå hypen, men jeg skjønner det ikke.
Bortsett fra at det ser veldig pent ut, så ser det her ut som det mest 7/10 spillet noensinne (rent subjektivt)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Donkey Kong said:

Jeg er enig i at den artikkelen gir et fornuftig bilde av hvordan karakterer burde forstås. Samtidig mener jeg gamer.no, i likhet med mange spillnettsteder, er skyld i at det har gått inflasjon i gode karakterer. Den nedre del av skalaen benyttes ikke. Dermed blir 7/10 ikke ansett som god karakter.

I 2024 har Gamer.no anmeldt 43 spill. Blant disse 43 spillene har kun 4 spill fått den gjennomsnittlige karakteren 5 eller lavere. Dette er Mario vs. Donkey Kong (5), Skull and Bones (4), borderlands (3) og Suicide Squad (5). 

I 2023 ble det anmeldt over 70 spill, men kun 6 spill fikk karakteren 5 eller lavere. Altså ble under 10 % av anmeldte spill ansett som gjennomsnittlig eller dårligere.

Ifølge linken skal karakteren 5 indikere et "middels godt spill som vil evne å underholde en del". Det slår meg som pussig at ikke flere anmeldte spill passer til denne beskrivelsen og har fått den karakteren.

Det er ikke det minste pussig. Det tar veldig lang tid å anmelde et spill så at de preferer å anmelde spill de forventer er gode fremfor å anmelde spill helt på måfå er ikke rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crazning skrev (7 timer siden):

Jeg trodde dette spillet var basert på kinesisk religion/guder og kultur?

Så det er veldig spesielt å kalle det sjelløst, hvis dette spillet gjenspeiler det kinesere ser som et autentisk spill.

Av det jeg har sett, så er det meste i Kina stort og storslagent. Mye gull og glitter og rare vesener.

Det å ikke like et spill personlig er greit, men å kalle det sjelløst blir nesten respektløst.

Slik jeg tolker anmeldelsen så referer "sjelløst" til svak språkbruk. Et spill kan ha så solid mytologi som helst, men den engelske (oversatte?) dialogen kan fortsatt framstå som sjelløs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

Ordvalget var nok ikke så heldig her. Black Myth er mange ting, men sjelløst er ikke ett av dem, selv om det er veldig mye de kunne gjort mye bedre og laget et 9+/10 spill om de ga det mer tid.

Mulig det stemmer. Har ikke spilt spillet selv, så kan ikke si om det stemmer eller ei, men det kan jo hende at deler av spillet oppleves som sjelløst selv om helheten ikke er det. 

Zelda BOTW + TOTK er jo et godt eksempel på hvor spillet i seg selv har mye "sjel", men de mange av karakterene er skikkelig flate og dialogen i begge spillene er jo faktisk på barneskole-nivå.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er litt uenig i anmeldelsen. Spilt det i 52 timer nå. Er et sånn spill hvor jeg sliter med å skru av om kvelden, og når jeg ikke spiller så tenker jeg på hvordan jeg kan komme forbi neste hinder. Jeg er gammal gubbe, så "perfect dodge" o.l. ... ikke for meg. hehe. Så jeg sliter nok litt med ting mer enn de som er både yngre og mer vant til denne type spill. Men jeg kommer framover. Men det faktum at jeg ikke mister all experience points som er samlet opp før jeg levler hvis jeg dauer to ganger på rappen, gjør at jeg tør eksperimentere mer, pluss det at jeg kan bytte om på oppgraderingene mine av egenskaper jeg allerede har som jeg vil ved "leierbålet" åpner for mye moro. Fått mye juling og daua, og ofte gir jeg da opp slike spill. Men dette - annerledes - jeg holder koken :) 

Og så hjelper det at jeg har en kone som er buddist og har fortalt meg bakgrunnshistorien. Ikke for det - kampene er morsomme, mulighetene for bytte om på egenskaper osv... blir aldri kjedelig. 

For meg etter 52 timer - 9/10 :)   Det skal mye til å holde en gammal gubbe som meg borte fra F-16 simulatoren min i DCS og VR ;) Men dette spillet har greid det. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Skutor skrev (4 timer siden):

Spillet hadde opp mot 200k positive reviews på Steam bare timer etter realease. 90% av de var kinesiske.
Ja, feilfritt system det her!

Jeg har sett en del streams for å prøve å forstå hypen, men jeg skjønner det ikke.
Bortsett fra at det ser veldig pent ut, så ser det her ut som det mest 7/10 spillet noensinne (rent subjektivt)

Du kan ikke gi karakter til et spill ut fra videoer du har sett. Det blir tullete. At det ikke ser ut som noe som fenger deg, greit nok. Det er så mange bra spill der ute at man kan ikke ha råd til eller rekke alt. Så man må prioritere riktignok. Men ikke kom med en "nøyaktig" karakter...  som om at "hadde en par av streamene vært litt morsomere-- 8/10 da... " Nah. funker ikke sånn tenker jeg.

Timer etter release... ikke rart at i opphavslandet, Kina, at det er populært. 200K positive reviews var ikke overraskende. Et godt spill er det, og at 90% av de som ga anmeldelser kun timer etter det kom ut var fra Kina er ikke rart. De fikk tilgang tidlig, og uansett - dette er historie kanksje mange av de kjenner. Selv min ikke gamende asiatiske kone kjente tematikken. Så det var nok interesse for spillet fra før. Og kinesiske gamere vet hva de liker de også.  Ingen grunn til at deres stemmer ikke skal høres likt som andres.

 

 

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (1 time siden):

Er litt uenig i anmeldelsen. Spilt det i 52 timer nå. Er et sånn spill hvor jeg sliter med å skru av om kvelden, og når jeg ikke spiller så tenker jeg på hvordan jeg kan komme forbi neste hinder. Jeg er gammal gubbe, så "perfect dodge" o.l. ... ikke for meg. hehe. Så jeg sliter nok litt med ting mer enn de som er både yngre og mer vant til denne type spill. Men jeg kommer framover. Men det faktum at jeg ikke mister all experience points som er samlet opp før jeg levler hvis jeg dauer to ganger på rappen, gjør at jeg tør eksperimentere mer, pluss det at jeg kan bytte om på oppgraderingene mine av egenskaper jeg allerede har som jeg vil ved "leierbålet" åpner for mye moro. Fått mye juling og daua, og ofte gir jeg da opp slike spill. Men dette - annerledes - jeg holder koken :) 

Og så hjelper det at jeg har en kone som er buddist og har fortalt meg bakgrunnshistorien. Ikke for det - kampene er morsomme, mulighetene for bytte om på egenskaper osv... blir aldri kjedelig. 

For meg etter 52 timer - 9/10 :)   Det skal mye til å holde en gammal gubbe som meg borte fra F-16 simulatoren min i DCS og VR ;) Men dette spillet har greid det. 

52 timer, wow. Jeg har 37 nå og skal til på sistebossen i kapittel tre.  Gruer meg som en hund. Vet han har 3 faser(heldigvis save etter fase to). Tatt alle bosser i alle 3 kapitlene utenom han og Yin Tiger i hub, han fister meg som en om jeg skulle være en kokainrusa mannekengdukke men har lysst å greie han FØR sistebossen i kapittelet.
Klarer heller ikke å legge det fra meg. Utrolig gøy å fikle med forskjellige stances og builds. Skulle ønske jeg visste mer om "Journey to the west", som jeg vet absolutt vet null om. Da hadde jeg skjønt historien mer, selv om jeg egentlig ikke bryr meg så veldig om historier i spill.

Endret av Guybrush 3pwood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zedarius skrev:

Har anmelder husket på å legge til 3 poeng for å selge 10 millioner eksemplarer og ikke være woke?

enten har man det kjekt når man spiller, eller så har man ikke. kan ikke legge til poeng fordi mange har kjøpt det. Leveldesign er viktig i spill for veldig mange, er en grunn til dark souls serien er så høyt elsket!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev:

Er litt uenig i anmeldelsen. Spilt det i 52 timer nå. Er et sånn spill hvor jeg sliter med å skru av om kvelden, og når jeg ikke spiller så tenker jeg på hvordan jeg kan komme forbi neste hinder. Jeg er gammal gubbe, så "perfect dodge" o.l. ... ikke for meg. hehe. Så jeg sliter nok litt med ting mer enn de som er både yngre og mer vant til denne type spill. Men jeg kommer framover. Men det faktum at jeg ikke mister all experience points som er samlet opp før jeg levler hvis jeg dauer to ganger på rappen, gjør at jeg tør eksperimentere mer, pluss det at jeg kan bytte om på oppgraderingene mine av egenskaper jeg allerede har som jeg vil ved "leierbålet" åpner for mye moro. Fått mye juling og daua, og ofte gir jeg da opp slike spill. Men dette - annerledes - jeg holder koken :) 

Og så hjelper det at jeg har en kone som er buddist og har fortalt meg bakgrunnshistorien. Ikke for det - kampene er morsomme, mulighetene for bytte om på egenskaper osv... blir aldri kjedelig. 

For meg etter 52 timer - 9/10 :)   Det skal mye til å holde en gammal gubbe som meg borte fra F-16 simulatoren min i DCS og VR ;) Men dette spillet har greid det. 

For meg etter 52 timer - 9/10 :) Det skal mye til å holde en gammal gubbe som meg borte fra F-16 simulatoren min i DCS og VR ;) Men dette spillet har greid det. Of topic. Vet du om kola map,en har blitt noe mer oppdatert i det siste. ?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåka skrev (1 time siden):

Ser ut som en Elden Ring clone med de idiotiske boss fight'ene hele tiden typisk Japansk møkka spill i mine øyne!

Vell, nettopp med Eldren Ring gikk jo From Software bort fra sin standard oppskrift til et Open World spill der man kunne gå seg vill å plukke blomster osv + flere muligheter for spill hjelp  også, etter hva jeg har sett på VideoSnutter er nok dette spillet mer lik Dark Souls 1-2-3 i så fall (håper jeg også)...  Elden Ring er det første From Software spillet (av de jeg har å vet om) jeg ikke orket å spille ferdig, mista helt interessen der.

Lenke til kommentar

Vet ikke om gamer egentlig anmelder nok spill til at det er noe poeng i å ha en så stor poengskala. En liten sjekk bakover de siste 3-4 månedene, og gamer anmelder kun ca. 5-10 spill i måneden. Jeg husker når en først og fremst leste anmeldelser i blader som kom, i beste fall, en gang i måneden. Da var det kanskje opp mot 20 eller flere anmeldelser  i et blad. Leste du et blad kun for playstation, kunne det være at nesten alle spillene som kom ut den måneden ble anmeldt. Da var det i større grad en variasjon i hva som ble gitt, selv om poeng under 5/10 nok aldri har vært brukt mye av spillanmeldere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vidar Nikolaisen skrev:
Zedarius skrev (43 minutter siden):

Har anmelder husket på å legge til 3 poeng for å selge 10 millioner eksemplarer og ikke være woke?

For en anmelder som har kingdom hearts og pokemon som favorittspill, blir kanskje Blackmyth litt feil spill for han :) Han her virker som har en annen mening: https://www.gamer.no/artikler/enormt-imponerande-pa-pc/517733 

Hæ, den du linka til handler jo kun om ytelse 😂 Kjenner flere som har de to spillene som favorittspill, men som fremdeles er store på FromSoft spill.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...