Gå til innhold

Anmeldelse: Black Myth: Wukong


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zedarius skrev (43 minutter siden):

Har anmelder husket på å legge til 3 poeng for å selge 10 millioner eksemplarer og ikke være woke?

For en anmelder som har kingdom hearts og pokemon som favorittspill, blir kanskje Blackmyth litt feil spill for han :) Han her virker som har en annen mening: https://www.gamer.no/artikler/enormt-imponerande-pa-pc/517733 

Endret av Vidar Nikolaisen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vidar Nikolaisen skrev (41 minutter siden):

For en anmelder som har kingdom hearts og pokemon som favorittspill, blir kanskje Blackmyth litt feil spill for han :) Han her virker som har en annen mening: https://www.gamer.no/artikler/enormt-imponerande-pa-pc/517733 

Hva har favorittspillene med denne anmeldelsen å gjøre? Står det noe i anmeldelsen som gjør det relevant?

Hva med de om lag 280~ andre spillene Espen har anmeldt, eller de sikkert opp mot 1000 spillene han har spilt? 

Det beste er vel utansett å fokusere på de spillene han faktisk sammenligner med i så fall (og da åpenbart har spilt og har en mening om) i teksten: 

"Jeg savner den tydelige, metodiske tilnærmingen fra spill som Sekiro: Shadows Die Twice; Stellar Blade fra tidligere i år har mer forseggjorte og engasjerende komboer; mens det fremragende Lies of P har sjefsfiender som er mye mer minneverdige og givende å hamle opp med."

Artikkelen du lenker til fokuserer spesifikt på grafikken i PC-versjonen.  

Endret av Arodem
La inn et avsnitt om spill som anmelder faktisk sammneligner med i teksten.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg trodde dette spillet var basert på kinesisk religion/guder og kultur?

Så det er veldig spesielt å kalle det sjelløst, hvis dette spillet gjenspeiler det kinesere ser som et autentisk spill.

Av det jeg har sett, så er det meste i Kina stort og storslagent. Mye gull og glitter og rare vesener.

Det å ikke like et spill personlig er greit, men å kalle det sjelløst blir nesten respektløst.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Crazning skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde dette spillet var basert på kinesisk religion/guder og kultur?

Så det er veldig spesielt å kalle det sjelløst, hvis dette spillet gjenspeiler det kinesere ser som et autentisk spill.

Av det jeg har sett, så er det meste i Kina stort og storslagent. Mye gull og glitter og rare vesener.

Det å ikke like et spill personlig er greit, men å kalle det sjelløst blir nesten respektløst.

Han sier jo nettopp at han er imponert over mytologien og verdenen som bygges, men peker på særlig nivådesignet og historieformidlingen som uinspirert. Har du lest anmeldelsen? 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Selv om jeg er uenig med anmeldelsen i historieformidlingen, må jeg innrømme at spillet antar en del ting om spillerens forkunnskap til loren. Hvis man går inn i spillet uten noe forkunnskap om Journey To The West eller Sun Wukong, er det slettes ikke en overraskelse at det vil bli oppfattet på som middelmådig. Historien i spillet er kronologisk plassert etter Journey To The West så det er mye bakgrunnsinformasjon som ikke blir formidlet til spilleren i det hele tatt. 

Derimot for en som allerede er kjent med historien og forstår hvordan ulike story beats peker tilbake til kildematerialet, vil den personen sette mer pris på det enn en som naturlig nok ikke har det samme utgangspunktet.

Er dette nødvendigvis feil av spilldesigneren? Tja, man kan argumentere både for og i mot der. En anmelder som gir spillet 7/10 er ikke verdens undergang til et spill som har solgt mer enn 10 millioner eksemplarer. Dette er å starte en storm i et vannglass.

For meg selv synes jeg at spillet er en 9/10 🐒

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Steam tilbakemeldinger:

Overwhelmingly Positive (430,178)

Dette er et ganske trygt signal på om du liker denne type spill så liker du dette (nekter å skrive det overbrukte ordet Soulslike, men nå gjorde jeg det)...

Setter i utgangspunktet pris på at Gamer.no heier på under-dogger men det blir også feil å sage store dyre titler bare for det er det, det føles det er gjort her, spesielt med tanke på tilbakemeldinger fra Steam.

Kunsnteriske "følelse" spill som Flock 09/10 & Farwell North 08/10 som basserer seg kun på å mane frem følelser har dere muligens litt for stor sans for etter min spill smak, her henger poengene løsere tydelgvis.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, EnGlemtMech said:

Selv om jeg er uenig med anmeldelsen i historieformidlingen, må jeg innrømme at spillet antar en del ting om spillerens forkunnskap til loren. Hvis man går inn i spillet uten noe forkunnskap om Journey To The West eller Sun Wukong, er det slettes ikke en overraskelse at det vil bli oppfattet på som middelmådig. Historien i spillet er kronologisk plassert etter Journey To The West så det er mye bakgrunnsinformasjon som ikke blir formidlet til spilleren i det hele tatt. 

Dette er ikke første gang jeg leser som er litt "krise" siden jeg hater spoilers noe så forput mye at det er mange spill jeg ikke rører grunnet det, men det ver ikke spoilers, heller en god ting, om jeg får med meg hele historien i dette tilfellet som du skriver det.

 

Kommer til å spille dette uansett når jeg har tid, men kanskje vente litt. Youtube slang jo Wukong legenden på meg en måned-ish siden så har sett litt på det 😃 Artige saker. Dragon Ball er visst noe løst basert på det og.

Lenke til kommentar
simalarion skrev (22 minutter siden):

Steam tilbakemeldinger:

Overwhelmingly Positive (430,178)

Steam tar bare utgangspunkt i fordeling "tommel opp" og "tommel ned."

Hvis denne anmeldelsen (7/10) hadde vært publisert på Steam ville den gitt "tommel opp" og derfor bidratt til "overwhelmingly positive"-karakteren i Steam.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke første gang jeg leser som er litt "krise" siden jeg hater spoilers noe så forput mye at det er mange spill jeg ikke rører grunnet det, men det ver ikke spoilers, heller en god ting, om jeg får med meg hele historien i dette tilfellet som du skriver det.

 

Kommer til å spille dette uansett når jeg har tid, men kanskje vente litt. Youtube slang jo Wukong legenden på meg en måned-ish siden så har sett litt på det 😃 Artige saker. Dragon Ball er visst noe løst basert på det og.

Definitivt relatable det du sa! Man må naturligvis ikke forstå hele backstoryen fra A til Å for å like det heller. If anything, så kan man ende opp med å søke etter mer informasjon på historien etter man er ferdig med spillet.

Håper du liker det den tid du får sjansen til å spille det! 🐒

Lenke til kommentar
7 minutes ago, EnGlemtMech said:

Definitivt relatable det du sa! Man må naturligvis ikke forstå hele backstoryen fra A til Å for å like det heller. If anything, så kan man ende opp med å søke etter mer informasjon på historien etter man er ferdig med spillet.

Håper du liker det den tid du får sjansen til å spille det! 🐒

Siden spillet dreier seg om tiden etter selve RTW historien er det vel kanksje ikke krise å, om ikke noe annet, se på de YT videoene. I hvert fall en del av dem. 

 

Gleder meg meget til Apemannspillet xD Kommer nok ikke til å knuse Stellar Blade som jeg er over 153 timer i (Oh lord my har) men kan ikke bare spille SB hele tiden heller xD

 

Jeu! Takk for info 😃

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TST skrev (30 minutter siden):

Enig! Og derfor er artikkelen om hvordan Gamer.no vurderer spill fortsatt høyaktuell 15 år senere.

Jeg er enig i at den artikkelen gir et fornuftig bilde av hvordan karakterer burde forstås. Samtidig mener jeg gamer.no, i likhet med mange spillnettsteder, er skyld i at det har gått inflasjon i gode karakterer. Den nedre del av skalaen benyttes ikke. Dermed blir 7/10 ikke ansett som god karakter.

I 2024 har Gamer.no anmeldt 43 spill. Blant disse 43 spillene har kun 4 spill fått den gjennomsnittlige karakteren 5 eller lavere. Dette er Mario vs. Donkey Kong (5), Skull and Bones (4), borderlands (3) og Suicide Squad (5). 

I 2023 ble det anmeldt over 70 spill, men kun 6 spill fikk karakteren 5 eller lavere. Altså ble under 10 % av anmeldte spill ansett som gjennomsnittlig eller dårligere.

Ifølge linken skal karakteren 5 indikere et "middels godt spill som vil evne å underholde en del". Det slår meg som pussig at ikke flere anmeldte spill passer til denne beskrivelsen og har fått den karakteren.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (11 minutter siden):

Det slår meg som pussig at ikke flere anmeldte spill passer til denne beskrivelsen og har fått den karakteren.

Jeg tror det går mer på tidsbruk og interesse. Det er massevis av spill som passer skalaen 1-5, men det er sjeldent det er relevant å bruke tid på å anmelde disse. Enten fordi ingen i utgangspunktet er interessert i spillet, eller fordi det er mange andre spill de heller bør prioritere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

 

Hvis denne anmeldelsen (7/10) hadde vært publisert på Steam ville den gitt "tommel opp" og derfor bidratt til "overwhelmingly positive"-karakteren i Steam.

Der tror jeg du får veldig feil, jeg tror absolutt ikke anmeldelsen ville fått tommel opp i så stor grad.

Edit: Av spillene jeg har sett på er det kun Baldurs Gate 3 som har tilsvarende status på Steam, så langt jeg ser så ser denne funksjon ut til å ta pulsen på hva folk synes som spillene ganske så bra

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Donkey Kong said:

Samtidig mener jeg gamer.no, i likhet med mange spillnettsteder, er skyld i at det har gått inflasjon i gode karakterer. Den nedre del av skalaen benyttes ikke. Dermed blir 7/10 ikke ansett som god karakter.

I 2024 har Gamer.no anmeldt 43 spill. Blant disse 43 spillene har kun 4 spill fått den gjennomsnittlige karakteren 5 eller lavere. Dette er Mario vs. Donkey Kong (5), Skull and Bones (4), borderlands (3) og Suicide Squad (5). 

I 2023 ble det anmeldt over 70 spill, men kun 6 spill fikk karakteren 5 eller lavere. Altså ble under 10 % av anmeldte spill ansett som gjennomsnittlig eller dårligere.

Jeg kan ikke svare på vegne av redaksjonen, men jeg vil gjette at det skyldes at de fleste spill de velger å se på statistisk sett faktisk ikke er dårlige opplevelser. De tar nok ikke tak i svake spill bare for å oftere kunne vise frem karakter 1-5, men de er heller ikke redd for å bruke hele skalaen når det trengs. Dersom de hadde hatt tre gangen så mange anmeldere, ville fordelingen kanskje blitt annerledes.

40 minutes ago, simalarion said:

Der tror jeg du får veldig feil, jeg tror absolutt ikke anmeldelsen ville fått tommel opp i så stor grad.

Edit: Av spillene jeg har sett på er det kun Baldurs Gate 3 som har tilsvarende status på Steam, så langt jeg ser så ser denne funksjon ut til å ta pulsen på hva folk synes som spillene ganske så bra

7 av 10 = tommel opp. Donkey Kong har derfor helt rett i at Gamer.no er en del av «overwhelming posititive» på Steam med denne anmeldelsen.

Endret av TST
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ok, om dette er en direkte funksjon systemet på Steam bruker så er jeg noe overrassket over at flere spill ikke har "overveldende positivt", som jeg skriver ser den ut til å fungere bra.

Men ja, da faller det argumentet i grus i forhold til at jeg synes denne anmeldelsen virket veldig lav i forhold til denne statusen på Steam, ser den.

Endret av simalarion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg, og mange andre som jeg kjenner mener også at et 7/10 spill er et heilt greit spill, men ikke noe mer. Midt på treet liksom. Omtrent som man ikke kjøper det før det kommer på salg. Det er sånn standarden har blitt, enig med Donkey Kong. Ingen kjøper et 6/10 spill.  Man kunne bare gitt karakter fra 1-5, der karakter 3 ville tilsvart 7/10(midt på treet) ;) <

Jeg gir forøvrig Wukong som jeg er i slutten på kapittel 3 nå en solid 9656/1000 i score. Og nei, det kan ikke bli "nesten for mye av det gode" 
 

Endret av Guybrush 3pwood
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...