Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd ny pc, starter ikke


Anbefalte innlegg

mfb skrev (11 minutter siden):

Jeg strammet frem til jeg møtte motstand, og skrudde ikke til alt jeg kunne. 

Ettersom jeg har en am5 sokkel, hvor pinsa er i hovedkortet. burde jeg sjekke da med et annet hovedkort?

Ta gjerne noen flere bilder

Spacere er ofte montert fra før i kabinennet så ikke så sansynlig att det er det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mfb skrev (5 minutter siden):

Strammet likt, og til jeg møtte motstand.
MEN, tok av kjøler nå.
CPU ser fin ut, men hovedkortet er kaputt.

 

Regner ikke med jeg kan reklamere på det der :(

Jeg satt i cpu riktig, men regner med problemet er at jeg da må ha strammet cpu-kjøler for mye?

IMG_8425.JPEG

IMG_8426.JPEG

Uffda, så synd. Du kan selvfølgelig prøve, men dem legger nok skylden på deg om dem vet eller ser at du har montert kjøleren på. ALLTID sjekk cpu og pins FØR du installerer. 

Endret av TwoFace
Lenke til kommentar
mfb skrev (4 minutter siden):

Strammet likt, og til jeg møtte motstand.
MEN, tok av kjøler nå.
CPU ser fin ut, men hovedkortet er kaputt.

 

Regner ikke med jeg kan reklamere på det der :(

Jeg satt i cpu riktig, men regner med problemet er at jeg da må ha strammet cpu-kjøler for mye?

IMG_8425.JPEG

IMG_8426.JPEG

Den er kjip ja. Lykke til uansett

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar

Kjøper nytt hovedkort i dag.
Regner ikke med prosessoren har blitt ødelagt av å skru for hardt ettersom den ikke har pins?

Når jeg da får nytt hovedkort, hvor "hardt" skal jeg da skru kjøleren fast?
Er veldig redd for å ødelegge det nye hovedkortet og. 

Lenke til kommentar
mfb skrev (10 timer siden):

Strammet likt, og til jeg møtte motstand.
MEN, tok av kjøler nå.
CPU ser fin ut, men hovedkortet er kaputt.

 

Regner ikke med jeg kan reklamere på det der :(

Jeg satt i cpu riktig, men regner med problemet er at jeg da må ha strammet cpu-kjøler for mye?

IMG_8425.JPEG

 

Jeg tviler sterkt på at skadene der kommer fra montering av kjøler, det er noe annet enn CPU som har forårsaket dette.

Er du sikker på at du ikke har mistet noe i socket?, er du sikker på at hovedkortet er helt nytt og ikke innbytte?.

Du bør også dobbeltsjekke at brakettene og standoff til kjøleren passer AM5, selv om de fleste brakettene til AM4 passer til AM5 så kan det være forskjeller.

 

Lenke til kommentar
El burro skrev (3 timer siden):

Jeg tviler sterkt på at skadene der kommer fra montering av kjøler, det er noe annet enn CPU som har forårsaket dette.

Er du sikker på at du ikke har mistet noe i socket?, er du sikker på at hovedkortet er helt nytt og ikke innbytte?.

Du bør også dobbeltsjekke at brakettene og standoff til kjøleren passer AM5, selv om de fleste brakettene til AM4 passer til AM5 så kan det være forskjeller.

 

Kan jo alltids ha mistet noe i socket før jeg installerte, støv eller noe. Vet ærlig talt ikke 😕
Ringte proshop; de sa at ødelagte pins aldri vil aksepteres som reklamasjon da det er brukerfeil. Så kom ingen vei der.

Er helt sikker på at hovedkortet er helt nytt, ikke innbytte.
Kjøleren er en peerless assassin 120 se, og utifra videoer på nett bruker man am4 brakettene. Det samme sa instruksjonsmanualen.

Henter nytt hovedkort i dag, og forsøker igjen. 

Er det en fare for at prosessoren, en ryzen 7 7800x3d har tatt skade også av de ødelagte pinsa?

Lenke til kommentar
45 minutes ago, mfb said:

Er det en fare for at prosessoren, en ryzen 7 7800x3d har tatt skade også av de ødelagte pinsa?

Sannsynligvis ikke.

Men tilbake til kabinettet: der skal det være montert avstandsstykker som hovedkortet skal skrus fast i, slik at hovedkortet løftes litt opp fra kabinettplaten for å unngå kortslutninger på baksiden av hovedkortet. Noen ganger er de ferdigmontert (f.eks. for ATX-hovedkort), men noen ganger følger de med kabinettet i en liten pose og man må montere dem selv.

Lenke til kommentar
mfb skrev (47 minutter siden):

Kan jo alltids ha mistet noe i socket før jeg installerte, støv eller noe. Vet ærlig talt ikke 😕
Ringte proshop; de sa at ødelagte pins aldri vil aksepteres som reklamasjon da det er brukerfeil. Så kom ingen vei der.

Er helt sikker på at hovedkortet er helt nytt, ikke innbytte.
Kjøleren er en peerless assassin 120 se, og utifra videoer på nett bruker man am4 brakettene. Det samme sa instruksjonsmanualen.

Henter nytt hovedkort i dag, og forsøker igjen. 

Er det en fare for at prosessoren, en ryzen 7 7800x3d har tatt skade også av de ødelagte pinsa?

Jeg har samme cpu og cpukjøler, så tenkte jeg kunne svare på akkurat dette med stramming. Når kjøler er festet, så møter du motstand ganske fort, og det viktigste er jevnt press, heller for lite enn for mye. Om jeg husker rett, så hadde jeg vel 3-4 rotasjoner på hver skrue fra start til slutt. Om du merker at cpu gir litt for høy temp, så kan du alltids etterstramme bittelitt. 

Lenke til kommentar

Samme skjedde med meg for et års tid siden. Antagelig så var pins bøyd fra leverandør, men jeg sjekka ikke godt nok før jeg monterte. Hva som var enda mer merkelig var at HK virka fint i nesten to måneder før det streika med feilkode 00. Da jeg tok av kjøler så jeg at to pins var bøyd.

Siden pins var bøyd så fikk jeg ikke reklamasjon jeg heller.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Wheeljack said:

Samme skjedde med meg for et års tid siden. Antagelig så var pins bøyd fra leverandør, men jeg sjekka ikke godt nok før jeg monterte. Hva som var enda mer merkelig var at HK virka fint i nesten to måneder før det streika med feilkode 00. Da jeg tok av kjøler så jeg at to pins var bøyd.

Siden pins var bøyd så fikk jeg ikke reklamasjon jeg heller.

Jeg hadde ett som varte i nesten 5 år. Sendte det inn til Komplett med CPU montert siden både HK og CPU var kjøpt der. Fikk ny CPU på garanti/reklamasjon men HK hadde utrolig nok bøyde pins. CPU ble montert da alt var nytt og aldri demontert siden. Før Komplett demonterte.

Lenke til kommentar
9 hours ago, mfb said:

Ringte proshop; de sa at ødelagte pins aldri vil aksepteres som reklamasjon da det er brukerfeil. Så kom ingen vei der.

Det stemmer ikke, jeg har vunnet frem i reklamasjon mot de om det, men du må forvente å bruke 4-6 uker med argumentasjon 😅

Får du til noen flere / bedre bilder av sokkelen på hovedkortet? Ta opp garden, få et par flatere vinkler osv.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Socket på hovedkort blir i dag rutinemessig fotografert/filmet og sjekket før produktet godkjennes for salg. Det skal veldig mye til at et kort med ødelagte pins slipper igjennom kontrollen. At bruker bøyer pinner er derimot ganske fort gjort. Derfor er det nesten umulig å reklamere på dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, SilverShaded said:

Socket på hovedkort blir i dag rutinemessig fotografert/filmet og sjekket før produktet godkjennes for salg. Det skal veldig mye til at et kort med ødelagte pins slipper igjennom kontrollen. At bruker bøyer pinner er derimot ganske fort gjort. Derfor er det nesten umulig å reklamere på dette.

Man kan få åpnede produkter som er returnert på angrerett og som ikke har blitt inspisert men lagt rett tilbake i lagerhylla. Fikk et slikt kort fra Proshop men fikk heldigvis nytt på reklamasjon.

 

Lenke til kommentar

Alltid behold det sorte lokket som fulgte med over sokkelen frem til du presser ned holdemekanismen, da popper det av selv. Og ta vare på det i tilfelle reklamasjon, og kortet må sendes inn. Selv om det er noe annet feil på hovedkort, så nektes det gjerne reklamasjon hvis denne ikke er på.

Du kan alltid selge hovedkortet brukt, bare merk med at pinner er bøyd, og legg ved bilde. Alltid noen som tar utfordringen med å bøye de opp igjen.

Noe av fordelen med å velge Noctua sine kjølere, utenom prisen, er at der skrur man til det stopper, så er kjøleren korrekt festet.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, AndersT2 said:

Noe av fordelen med å velge Noctua sine kjølere, utenom prisen, er at der skrur man til det stopper, så er kjøleren korrekt festet.

Dette er min erfaring på 100% av kjølere, uavhengig av merke. Unntaket er stock Intel og andre med samme mekanisme hvor man presser plastklips på plass i stedet for å skru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...