Gå til innhold

Klær som passer

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske slank og høyreist mann, og sliter alltid med å finne klær som passer.

Selv treningsklær har blitt vanskelig å finne noe som passer, og når jeg ser størrelsesguiden til f.eks adidas på treningsbukser så skjønner jeg jo hvorfor.
Kan noen forklare meg logikken her? XS og XL har bare 2cm forskjell på lengden???

image.png.039dd40294aae6be28f2dc2994bf960c.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange vil foretrekke å kjøpe klær for høye personer. Det vil si "clothes for tall men" eller "clothes for tall women". Motsatt finnes det dem som må gå i barneklær og barnesko, hvis de ikke får sydd noe selv eller får kjøpt i spesialbutikk.

Teoretisk kan en kjøpe to bukser, og ta stoff fra den ene til å gjøre den andre lengre. Men det føles ufornuftig å kjøpe flere like bukser, og er også en del arbeid å flytte stoffet over. Spes. hvis det ryker omtrent hvert år og bør gjøres om igjen.  

Lenke til kommentar
Subara skrev (20 minutter siden):

rart at ikke størrelsene er tilpasset export/designet for utlandet?

Tror du klærne som selges i Norge er tilpasset asiatiske menn og damer? Vil tro klærne for damer er tilpasset ca. 168-175 cm, og klærne for menn 175-187 cm. De som er lavere må legge opp buksene. Stadig flere menn blir visst over 188 cm, men det er antagelig ikke mange nok ennå. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (12 minutter siden):

Tror du klærne som selges i Norge er tilpasset asiatiske menn og damer? Vil tro klærne for damer er tilpasset ca. 168-175 cm, og klærne for menn 175-187 cm. De som er lavere må legge opp buksene. Stadig flere menn blir visst over 188 cm, men det er antagelig ikke mange nok ennå. 

Nei, de fleste klærne er jo ikke det. Men kan virke som TS eksempel er det.

Prøvde bukser på Cubus og alle var for korte (175 cm). Mange kvinner er høyere enn det i dag. 

Kvinner med 42+ i sko finner sjelden sko i butikkene. Må bruke herresko.

Det selger ikke bra nok, derfor lite av det.

Lenke til kommentar

Heldigvis finner jeg bukser og jeans til dagligdags bruk og turbukser med riktig lengde idag. Men for 10-15 år så stoppet benlengdene på 34". Treningsbukser og jakker er det i dag altså verre med. Alt blir størrelse telt for meg. Unntaket er kanskje skiklær.

Golfbukser har jeg til nå funnet bare ett merke (UA) som leverer bukse med riktig lengde, men utvalget er tynt. Prøver jeg på andre merker som Nike, Adidas, Puma etc. så utvides klærne bare i bredden når en har kommet til 34" benlengde. Helt tydelig tilpasset det amerikanske markedet.

Chattet med Nike og ba de finne bukser som passet, og forslaget de kom med var shorts...

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...