Gjest 6581f...8f0 Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Fikk voksen kjeft på meldinger i dag av min sjef. Jeg vasker for privat firma hos kunder som nekter meg å bsdkr før stengetid så jeg må jobbe sene kvelder hver dag og begynne når alle andre er ferdig på jobb. Det er kunden som har bedrmr dette. Jeg har fått beskjed av min peronsl sjef om at jeg ikke skal klage direkte til kunden hvis jeg har noe å klage på og motsatt. Vi må bruke lederene mine som mellomledd. Jeg har tidligere spurt om ledelsen kunne spørre om de kan la persienner der ettermiddagssolen er stå nede for meg siden det ble nesten 40 grader inne. Nei det kunne de ikke be linden om så jeg fikk bare åpne bindier og lufte selv. Men hvis jeg klarer å flemme å lukke en dør eller ett vindu etter meg så får jeg kjeft dagen etter. Det er heller ikke noe aircondition der. Jeg skrev bare at det skal ikke skje igjen og jeg legger meg flat og beklager på det sterkeste. (Tørr ikke annet) Selv om det er fristende å si at jeg er bare ett menneske som ofrp kan gjøre feil og når jeg selv må sette opp alt av dører og vinduer for å lufte i denne varmen siden jeg må jobbe på ettermiddagen på sommeren når det er varmest osv...... Og ett sted har de sånne spesielle støvsugere som er veldig vanskelig å bytte filter på. Jeg har fått opplæring men jeg får det ikke til likevel da de sitter fast. Ikke sånn vanlig støvsuger med bare kasett filter. Så her om dagen virket ikke støvsugerene. Jeg sendte beskjed til sjefen å spurte om hun kunne be de som jobber i barnehagen å se på det. Fikk da melding i dag om de hadde brukt lang tid på dette og det er mitt ansvar. Men jeg kan jo ikke noe for at de absolutt skal ha vegg til vegg teppe i barnegarderoben og heller ikke at de absolutt må ha sånne spesielle støvsugere som er så mye plunder med. Jeg har ikke tid til å stå å bruke en halvtime eller mer på det. Jeg får heller ikke ekstra betalt for den arbeidstid jeg må bruke på det. Men jeg skrev selfølgelig ikke det til sjefen min. Hvorfor skal jeg da ha dårlig samvittighet for at de brukte tid på det? De kunne hatt vanlig belegg på gulvet eller fliser som er normalt. Veldig uhygienisk å ha tepper rett utenfor toalettene der folk pisser på gulvet og går inn med sølete sko og klær. Men jeg orker ikke å skape konflikt. Men jeg er så drit lei. Leter etter ny jobb nå. Måtte bere få det ut en plass. Anonymous poster hash: 6581f...8f0 Lenke til kommentar
Gjest 6581f...8f0 Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Fikk voksen kjeft på meldinger i dag av min sjef. Jeg vasker for privat firma hos kunder som nekter meg å vaske før stengetid så jeg må jobbe sene kvelder hver dag og begynne når alle andre er ferdig på jobb. Det er kunden som har bestemmer dette. Jeg har fått beskjed av min peronsl sjef om at jeg ikke skal klage direkte til kunden hvis jeg har noe å klage på og motsatt. Vi må bruke lederene mine som mellomledd. Jeg har tidligere spurt om ledelsen kunne spørre om de kan la persienner der ettermiddagssolen er stå nede for meg siden det ble nesten 40 grader inne. Nei det kunne de ikke be kunden om så jeg fikk bare åpne vinduer og lufte selv. Men hvis jeg klarer å glemme å lukke en dør eller ett vindu etter meg så får jeg kjeft dagen etter. Det er heller ikke noe aircondition der. Jeg skrev bare at det skal ikke skje igjen og jeg legger meg flat og beklager på det sterkeste og at jeg ikke skal lufte med dører mer. (Tørr ikke annet) Det var på ingen måte greit fikk jeg beskjed om. Selv om det er fristende å si at jeg er bare ett menneske som og kan gjøre feil og glemme når jeg selv må sette opp alt av dører og vinduer for å lufte i denne varmen siden jeg må jobbe på ettermiddagen på sommeren når det er varmest osv...... ofte må jeg lufte en halvtime før jeg orker å starte i juni og juli. Og ett sted har de sånne spesielle støvsugere som er veldig vanskelig å bytte filter på. Jeg har fått opplæring men jeg får det ikke til likevel da de sitter fast. Ikke sånn vanlig støvsuger med bare kasett filter. Så her om dagen virket ikke støvsugerene. Jeg sendte beskjed til sjefen å spurte om hun kunne be de som jobber i barnehagen å se på det. Fikk da melding i dag om at kunden hadde brukt lang tid på dette med støvsugerne og det er mitt ansvar. Men jeg kan jo ikke noe for at de absolutt skal ha vegg til vegg teppe i barnegarderoben og heller ikke at de absolutt må ha sånne spesielle støvsugere som er så mye plunder med. Jeg har ikke tid til å stå å bruke en halvtime eller mer på det. Jeg bruker ofte 30 min ekstra bare på å støvsuge teppet pga all sand de tar med inn. Hadde det vært vanlig gulv hadde jeg brukt 4-10 min. Så dette går utover mye av min tid til alt annet.. og i tillegg må jeg surre ledningen selv ut og inn..... Jeg får heller ikke ekstra betalt for den arbeidstid jeg må bruke på det. Men jeg skrev selfølgelig ikke det til sjefen min. Hvorfor skal jeg da ha dårlig samvittighet for at de brukte tid på det? De kunne hatt vanlig belegg på gulvet eller fliser som er normalt. Veldig uhygienisk å ha tepper rett utenfor toalettene der folk pisser på gulvet og går inn med sølete sko og klær. De gjør det liksom mest mulig vanskelig for meg og gjør ingenting for å samarbeide. Men jeg orker ikke å skape konflikt. Men jeg er så drit lei. Leter etter ny jobb nå. Anonymous poster hash: 6581f...8f0 Lenke til kommentar
Gjest 2f131...811 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Høres ut som mye er løst med litt rutiner. 1. Vinduer som åpnes og glemmes er jo bare latskap. Ha en rutine om at du går over vinduer / dører før du drar? Er jo noe du burde gjøre uansett for å se at du ikke har glemt noe. 2. Støvsuger problemer, lær deg hvordan det skal gjøres så er problemet løst.. Å ringe leverandøren til støvsugermerket kan være best og letteste løsning her. 3. Du skal ha betalt for tiden din, hvis det ikke er nok tid må sjefen din inn på nytt og se om det er deg, eller tilbudet det er noe feil med. 4. Sørg for å ha en god arbeidskontrakt som viser til hvilke timer innenfor gitt ramme du skal arbeide.. Hvis du ble ansatt til å jobbe deg ferdig innen klokka 18:00 feks, så skal du være ferdig kl 18 og det er jobben din som skal tilrettelegge for dette. Til syvende og sist..husk å ha selvinnsikt, gjør du ditt beste eller er du bare lei og gjør en dårlig jobb? Mange som ikke innser det siste der og tenker det er jobben det er noe galt med. Anonymous poster hash: 2f131...811 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Kva som er arbeidstida skal følgje av arbeidsavtalen. At det er ønskeleg at reinhaldet blir utført utanom opningstid og då må foregå på kveld/natt er ganske vanleg for reinhaldarar. Din sjef har heilt rett i at dersom det er ting med jobben din som du ikkje er fornøgd med så må du klage til din leiar og ta det med arbeidsgivaren din. Kunden du vasker for har ingenting med din arbeidsavtale å gjere. Angåande persienner og lufting, her tenker eg at det er innafor å yte ønsker ovanfor kunden, men at dette ikkje er noko du kan kreve. Eg vil også tru at mesteparten av solvarmen som er i rommet når du kjem for å vaske på kvelden må vel ha komt inn i løpet av dagen? Så det er mest truleg lite å hente på å stenge persiennene kl 18, for då er jo sola på veg ned. Det å lukke dører og vinduer må ein nesten kunne forventa at du husker på. Feil kan skje, og som du seier så kan det skje med kven som helst. Likevel så er det noko du bør unngå. Særleg vindu og utvendige dører som står opne og ulåste vil naturleg nok utgjere ein fare for innbrudd. Du har rett på å få den opplæringa du treng for å utføre jobben. Dersom du har fått i oppgåve å bytte filter på støvsugeren så skal du også ha opplæring i korleis du skal utføre dette. Og du skal openbart ha betalt for tida du bruker. Du skal sjølvsagt ikkje bruke ubetalt fritid på å bytte filter. Tilsvarande når du må bruke lengre tid på grunn av at det tek meir tid å støvsuge tepper enn å vaske flate golv, dette er sjølvsagt tidsbruk du skal ha betalt for. Det er riktignok lov å inngå arbeidsavtale om ei fastbetaling per utførte jobb, men då må betalinga du får være realistisk opp mot den tida som arbeidet tek. Dersom det er vesentleg meir arbeid med å vaske i dette objektet så må du openbart melde frå vidare til sjefen din. Ikkje berre får du feil betaling fordi du må bruke mykje lengre tid enn antatt på å vaske ferdig, men truleg så betalar også denne barnehagen forlite til din sjef om det er forhold i dette objektet som gjer det meir tidkrevjande. 1 Lenke til kommentar
Gjest 6581f...8f0 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september The Avatar skrev (På 2.9.2024 den 1:51 PM): Kva som er arbeidstida skal følgje av arbeidsavtalen. At det er ønskeleg at reinhaldet blir utført utanom opningstid og då må foregå på kveld/natt er ganske vanleg for reinhaldarar. Din sjef har heilt rett i at dersom det er ting med jobben din som du ikkje er fornøgd med så må du klage til din leiar og ta det med arbeidsgivaren din. Kunden du vasker for har ingenting med din arbeidsavtale å gjere. Angåande persienner og lufting, her tenker eg at det er innafor å yte ønsker ovanfor kunden, men at dette ikkje er noko du kan kreve. Eg vil også tru at mesteparten av solvarmen som er i rommet når du kjem for å vaske på kvelden må vel ha komt inn i løpet av dagen? Så det er mest truleg lite å hente på å stenge persiennene kl 18, for då er jo sola på veg ned. Det å lukke dører og vinduer må ein nesten kunne forventa at du husker på. Feil kan skje, og som du seier så kan det skje med kven som helst. Likevel så er det noko du bør unngå. Særleg vindu og utvendige dører som står opne og ulåste vil naturleg nok utgjere ein fare for innbrudd. Du har rett på å få den opplæringa du treng for å utføre jobben. Dersom du har fått i oppgåve å bytte filter på støvsugeren så skal du også ha opplæring i korleis du skal utføre dette. Og du skal openbart ha betalt for tida du bruker. Du skal sjølvsagt ikkje bruke ubetalt fritid på å bytte filter. Tilsvarande når du må bruke lengre tid på grunn av at det tek meir tid å støvsuge tepper enn å vaske flate golv, dette er sjølvsagt tidsbruk du skal ha betalt for. Det er riktignok lov å inngå arbeidsavtale om ei fastbetaling per utførte jobb, men då må betalinga du får være realistisk opp mot den tida som arbeidet tek. Dersom det er vesentleg meir arbeid med å vaske i dette objektet så må du openbart melde frå vidare til sjefen din. Ikkje berre får du feil betaling fordi du må bruke mykje lengre tid enn antatt på å vaske ferdig, men truleg så betalar også denne barnehagen forlite til din sjef om det er forhold i dette objektet som gjer det meir tidkrevjande. Jepp. Det er en fastpris på alle fus barnehager i Norge. Har fått opplæring på støvsuger men hjelper lite når jeg ikke får filteret løst. Er selfølgelig enig i at det er mitt ansvar å lukke dører og vinduer siden jeg er der sist på kvelden. Men jeg mener bare at alle kan jo glemme men jeg fikk jo en aha opplevelse når jeg fikk beskjed om at jeg hadde glemt det. Da blir jeg flinkere til å følge med. Jeg mente ikke at min leder skulle kreve av kunden at de skal ta ned persienner men det hadde jo gått an å spurt om det for å gjøre det bedre for meg. Jeg synes det er litt rart at ikke de bruker persiennene når det er så varmt Anonymous poster hash: 6581f...8f0 Lenke til kommentar
Gjest ee6c3...2f1 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Hvorfor ikke bare nave? Du har vel ikke gjort deg avhengig av 100% inntekt? (Rookie mistake) Det finnes for mange drittsjefer der ute. Og skatten man betaler for å tolerere de er for høy så hvorfor ikke kvitte deg med sjefen og ta tilbake litt av skattepengene dine i form av dagpenger? Goodluck, take care Anonymous poster hash: ee6c3...2f1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Gjest ee6c3...2f1 skrev (7 minutter siden): Hvorfor ikke bare nave? Du har vel ikke gjort deg avhengig av 100% inntekt? (Rookie mistake) Det finnes for mange drittsjefer der ute. Og skatten man betaler for å tolerere de er for høy så hvorfor ikke kvitte deg med sjefen og ta tilbake litt av skattepengene dine i form av dagpenger? Goodluck, take care Anonymous poster hash: ee6c3...2f1 man har faktisk 18 uker karantene hvis man selv sier opp.... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Gjest ee6c3...2f1 skrev (14 minutter siden): Hvorfor ikke bare nave? Du har vel ikke gjort deg avhengig av 100% inntekt? (Rookie mistake) Det finnes for mange drittsjefer der ute. Og skatten man betaler for å tolerere de er for høy så hvorfor ikke kvitte deg med sjefen og ta tilbake litt av skattepengene dine i form av dagpenger? Goodluck, take care Anonymous poster hash: ee6c3...2f1 Dagens ungdom... Naver som en jobb og bygger eiendom emperie på siden(Dagbladet?) eller influenser satsing. På tide å rydde opp, kraftig. Enhver som bruker tiden sin på noe som kan anses som jobb bør miste all støtte i fra NAV samt betale tilbake støtten de har fått. 1 Lenke til kommentar
Gjest 6581f...8f0 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Gjest ee6c3...2f1 skrev (58 minutter siden): Hvorfor ikke bare nave? Du har vel ikke gjort deg avhengig av 100% inntekt? (Rookie mistake) Det finnes for mange drittsjefer der ute. Og skatten man betaler for å tolerere de er for høy så hvorfor ikke kvitte deg med sjefen og ta tilbake litt av skattepengene dine i form av dagpenger? Goodluck, take care Anonymous poster hash: ee6c3...2f1 Jeg hadde gjerne gjort det hvis det ikke var for 18 uker karantene. Det er det hvis man sier opp jobben selv som noen andre skrev jeg har nemlig vært på tanken og sjekket opp det. Jeg søker jo etter ny jobb og har fått avslag på jobber hvor de har hastverk med å få folk fordi jeg har oppsigelsestid. Det som er noe dritt. Jobber jeg kunne fått hvis jeg var uten jobb og kunne startet med en gang. Men jeg tørr ikke å ta den risikoen å bare si opp og satse på at jeg får ny jobb raskt. Men om jeg hadde vunnet en million da hadde jeg gjort det og søkt om dagpenger om jeg ikke fikk jobb innen 18 uker. Har planer om å søke om boliglån og da må jeg ha fast jobb. Men satser på at jeg får ny jobb snart eller blir psntemionær eller på skrapelodd 🤣 Anonymous poster hash: 6581f...8f0 Lenke til kommentar
Gjest ee6c3...2f1 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september 18 uker - 4 måneder uten lønn? Er det et problem? Da burde du virkelig spare. Det er punkt nummer 2 til alle økonomifolk 1. Kvitt deg med gjeld 2. Skaff deg 3-4 måneder emergency fund. Og hvis du lærer deg å leve av 70% av inntekten din - samme som netto dagpengesats så har du veldig fort 4 netto månedslønner hvis du ikke har gjeld. Anonymous poster hash: ee6c3...2f1 Lenke til kommentar
Gjest 6581f...8f0 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Gjest ee6c3...2f1 skrev (2 timer siden): 18 uker - 4 måneder uten lønn? Er det et problem? Da burde du virkelig spare. Det er punkt nummer 2 til alle økonomifolk 1. Kvitt deg med gjeld 2. Skaff deg 3-4 måneder emergency fund. Og hvis du lærer deg å leve av 70% av inntekten din - samme som netto dagpengesats så har du veldig fort 4 netto månedslønner hvis du ikke har gjeld. Anonymous poster hash: ee6c3...2f1 Har masse på Sparing jeg men er ikke interessert i å bruke det på 4 måneders livsopphold og husleie. Blir fort 80.000 jeg dpeter til bolig så lite interessant i å tape så mye av sparingen. Da er det bedre å holde ut i jobben Anonymous poster hash: 6581f...8f0 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Gjest 6581f...8f0 skrev (På 27.8.2024 den 3:46 PM): Fikk voksen kjeft på meldinger i dag av min sjef. Jeg vasker for privat firma hos kunder som nekter meg å bsdkr før stengetid så jeg må jobbe sene kvelder hver dag og begynne når alle andre er ferdig på jobb. Det er kunden som har bedrmr dette. Jeg har fått beskjed av min peronsl sjef om at jeg ikke skal klage direkte til kunden hvis jeg har noe å klage på og motsatt. Vi må bruke lederene mine som mellomledd. Jeg har tidligere spurt om ledelsen kunne spørre om de kan la persienner der ettermiddagssolen er stå nede for meg siden det ble nesten 40 grader inne. Nei det kunne de ikke be linden om så jeg fikk bare åpne bindier og lufte selv. Men hvis jeg klarer å flemme å lukke en dør eller ett vindu etter meg så får jeg kjeft dagen etter. Det er heller ikke noe aircondition der. Jeg skrev bare at det skal ikke skje igjen og jeg legger meg flat og beklager på det sterkeste. (Tørr ikke annet) Selv om det er fristende å si at jeg er bare ett menneske som ofrp kan gjøre feil og når jeg selv må sette opp alt av dører og vinduer for å lufte i denne varmen siden jeg må jobbe på ettermiddagen på sommeren når det er varmest osv...... Og ett sted har de sånne spesielle støvsugere som er veldig vanskelig å bytte filter på. Jeg har fått opplæring men jeg får det ikke til likevel da de sitter fast. Ikke sånn vanlig støvsuger med bare kasett filter. Så her om dagen virket ikke støvsugerene. Jeg sendte beskjed til sjefen å spurte om hun kunne be de som jobber i barnehagen å se på det. Fikk da melding i dag om de hadde brukt lang tid på dette og det er mitt ansvar. Men jeg kan jo ikke noe for at de absolutt skal ha vegg til vegg teppe i barnegarderoben og heller ikke at de absolutt må ha sånne spesielle støvsugere som er så mye plunder med. Jeg har ikke tid til å stå å bruke en halvtime eller mer på det. Jeg får heller ikke ekstra betalt for den arbeidstid jeg må bruke på det. Men jeg skrev selfølgelig ikke det til sjefen min. Hvorfor skal jeg da ha dårlig samvittighet for at de brukte tid på det? De kunne hatt vanlig belegg på gulvet eller fliser som er normalt. Veldig uhygienisk å ha tepper rett utenfor toalettene der folk pisser på gulvet og går inn med sølete sko og klær. Men jeg orker ikke å skape konflikt. Men jeg er så drit lei. Leter etter ny jobb nå. Måtte bere få det ut en plass. Anonymous poster hash: 6581f...8f0 Høres ut som du er drita lei og trenger en annen jobb ja. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Gjest ee6c3...2f1 skrev (19 timer siden): 18 uker - 4 måneder uten lønn? Er det et problem? Da burde du virkelig spare. Det er punkt nummer 2 til alle økonomifolk Har ein buffer på eit par-tre månedslønningar og i tillegg lever litt sparsommeleg så vil nok denne karantenetida gå greit for dei fleste, det er likevel ikkje nokon ideell situasjon å skulle bruke opp sparepengane sine på livsopphold og så være på bar bakke igjen utan særleg med buffer. Karantenetida skal svi slik at ikkje folk leverer oppseiing i hytt og gevær for å heller leve på NAV, men samtidig skal det ikkje svi så mykje at det er heilt uråd å gå frå ein jobb som ein ikkje held ut i. 18 veker er såleis eit kompromiss der det er lenge nok til at det svir økonomisk men ikkje så lenge at NAV må betale ut sosialhjelp for at vedkommande skal ha hus og mat. Det er derfor sterkt å anbefale å søke nye jobbar slik at du har ein ny jobb å gå til. Om du tenker at den nye jobben skal være midlertidig i eit års tid, så betyr det også veldig lite kva lønnsnivået i den nye jobben er. Om du tenker at nye-jobben er eit midlertidig arbeid i 12 månedar så vil du måtte gå ned meir enn 35% i lønn for at det økonomiske tapet med å ta ein ny jobb med dårlegare lønn skal bli større enn det økonomiske tapet ved å klare seg gjennom karantenetida heilt utan inntekt. Omtrent kva som helst av jobb vil være eit betre alternativ enn seie opp jobben utan å ha noko nytt å gå til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå