Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lagmannsrett

Gjest 07d57...f4c

Anbefalte innlegg

Gjest 07d57...f4c

Hei. 

Jeg har vært igjennom tingretten og skal snart igjennom en ankesak i lagmannsretten. Men av personlige grunner må advokaten trekke seg så jeg får utdelt en ny advokat til lagmannsretten. Jeg er veldig stresset for dette og tenker at dette kan være negativt. Er det noen som har erfaring med bytte av advokat eller tenker at det ikke er noe "farlig" midt i en prosess? 

Anonymous poster hash: 07d57...f4c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke farlig, bytte av advokat skjer hele tiden. Av og til fordi advokaten må bytte, av og til fordi klienten er misfornøyd. Det er selvfølgelig kjedelig for deg om du liker den advokaten du har, men siden du får "utdelt advokat" antar jeg du ikke betaler, og den viktigste effekten av å bytte advokat er stort sett at det blir litt mer tidsbruk i lagmannsretten enn om samme advokat har hatt saken i tingretten. 

Jeg ville ikke vært bekymret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 07d57...f4c

Tusen takk for raskt og litt beroligende svar. Har tenkt i de baner selv, men det er ca 14 dager til anken skal opp, så var mest stresset for at det ble lite tid til å sette seg inn i saken. Ja advokat betales via forsikring via jobben. Har bare vært ekstremt fornøyd med advokaten som har masse erfaring innenfor fagfeltet og er redd for at den nye ikke er like flink og erfaren 

Lenke til kommentar
Gjest 6f17f...5ae

Ikke noe farlig. Gikk fra en dårlig advokat i tingretten med nesten 3 år ubetinget straff, til samfunnsstraff i tingretten med en toppadvokat.

En annen gang samme toppadvokat og 1 år ubetinget i tingretten, skiftet til en advokatfullmektig i samme byrå ved lagmannsretten og fikk igjen samfunnsstraff.

Men sjekk gjerne rundt for advokat selv. Husk alt blir dekket av det offentlige uansett, nesten. Finn en selv du føler deg trygg på, og som du føler bryr seg om deg.

Anonymous poster hash: 6f17f...5ae

Lenke til kommentar

Vil det ikke være litt kort tid for en advokat å sette seg inn i en sak på under 14 dager? Hvis du får "tildelt" advokat fra et forsikringsselskap så er du vell også litt prisgitt hvem du blir tildelt?

Dette er nok ikke noe problem og som sikkert skjer titt og ofte, men det er hvertfall mine tanker, så kan jo noen med litt mer erfaring svare om det er feil av meg å tenke slik. 

Lenke til kommentar
Gjest 07d57...f4c skrev (3 timer siden):

Hei. 

Jeg har vært igjennom tingretten og skal snart igjennom en ankesak i lagmannsretten. Men av personlige grunner må advokaten trekke seg så jeg får utdelt en ny advokat til lagmannsretten. Jeg er veldig stresset for dette og tenker at dette kan være negativt. Er det noen som har erfaring med bytte av advokat eller tenker at det ikke er noe "farlig" midt i en prosess? 

Avhengig av hvor omfattende saken er, så syns jeg at 14 dager er veldig kort tid for en advokat for å sette seg inn i saken, så jeg forstår din bekymring. Men det er forskjell på om dette er en innviklet straffesak med mye detaljer som advokaten trenger å nøste opp i for å gi deg det beste forsvaret, eller om dette er snakk om en f.eks en erstatningssak hvor fakta i saken er mer opplyste. 

Jeg tror likevel at advokaten vil jobbe på for å gi deg et best mulig utfall av saken, og den andre advokaten har allerede gjort grunnarbeidet, så det er nok enklere enn hvis advokaten måtte ha gjort alt arbeidet fra bunn av.  

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 07d57...f4c

Da var lagmannsretten over. Må bare si at advokaten som overtok saken overrasket og leverte så det sang. Kunne ikke vært mer fornøyd. Nå er det bare å vente på avgjørelse, noe som alltid er nervepirrende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...