Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med klage av håndverker hos Forbrukertilsynet?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Kom i en konflikt med en håndverker. 

Jeg la ut et detaljert oppdrag på Mittanbud som var beskrevet med alt jeg ville ha. Skulle ha befaring, rapport og at det skulle brukes til forsikringsselskapet. Får svar fra et AS om at de kan ta saken og at befaringen er gratis. Får så en befaring på 15 min, venter i 12 dager på rapporten (sender flere purringer underveis da jeg skulle få det etter en dag), så tikker den inn kl. 03 tirsdag natt sammen med faktura på 4000 kr med betalingsfrist på 3 dager. Åpner rapporten og der er det to setninger og standardtekst med navn, signatur osv. 

Sender melding dagen etter og sier "Hei, kan du inkludere alt du nevnte da du var her? Dette er 20% av det du sa og du inkluderer ikke vanlige ting i rapporten som målinger, observasjoner, årsaker, konklusjoner, løsninger osv". Jeg fikser det i kveld får jeg som svar. 

Venter i to dager. Ingenting. Så skriver jeg til han igjen, men da mener han at rapporten er perfekt og det har han gjort siden 1987. Da sier jeg at fakturaen ikke blir betalt før han tar seg bryet til å faktisk levere et ordentlig produkt. Han svarer med gjør som du vil, men da blir det inkasso. Jeg går inn i fakturaen for å se hvordan jeg kan unngå inkasso. Der ser jeg at befaringen har blitt belastet med 1400 kr for 15 min. Rapporten har blitt belastet med 2000 kr. I tillegg til utstyr og kjøring. 

Jeg kan såklart ikke bevise noe som helst, men jeg har dialogen på mittanbud hvor han sier at befaring er gratis. Jeg blir da irritert og sender melding og sier "Hvorfor er plutselig befaringen på så mye?" Nei, siden det er sånn det belastes for forsikringssaker. Men dette visste han fordi jeg skrev det i annonsen, og ingenting ble nevnt. Jeg sa at jeg betaler for en god rapport, men dette skvipet skrevet på 10 min er ikke verdt det. Det er ikke en ordentlig rapport og forsikringsselskapet er ingen nytte i den heller. Og det sier jeg ikke for å være slem. Jeg jobber selv som byggingeniør og skriver rapporter daglig.

Derfor spørsmålet mitt: 

Hvor lett er det å få gjennomslag hos Forbrukertilsynet? Det har blitt en prinsippsak da arbeidet er dårlig og tjenesten holder ikke mål.  Pleier de å være forståelsesfulle eller vinner som regel håndverkeren fram? 

Takk for svar!

Endret av Alex T.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 8/26/2024 at 10:05 PM, Alex T. said:

Hei, 

Kom i en konflikt med en håndverker. 

Jeg la ut et detaljert oppdrag på Mittanbud som var beskrevet med alt jeg ville ha. Skulle ha befaring, rapport og at det skulle brukes til forsikringsselskapet. Får svar fra et AS om at de kan ta saken og at befaringen er gratis. Får så en befaring på 15 min, venter i 12 dager på rapporten (sender flere purringer underveis da jeg skulle få det etter en dag), så tikker den inn kl. 03 tirsdag natt sammen med faktura på 4000 kr med betalingsfrist på 3 dager. Åpner rapporten og der er det to setninger og standardtekst med navn, signatur osv. 

Sender melding dagen etter og sier "Hei, kan du inkludere alt du nevnte da du var her? Dette er 20% av det du sa og du inkluderer ikke vanlige ting i rapporten som målinger, observasjoner, årsaker, konklusjoner, løsninger osv". Jeg fikser det i kveld får jeg som svar. 

Venter i to dager. Ingenting. Så skriver jeg til han igjen, men da mener han at rapporten er perfekt og det har han gjort siden 1987. Da sier jeg at fakturaen ikke blir betalt før han tar seg bryet til å faktisk levere et ordentlig produkt. Han svarer med gjør som du vil, men da blir det inkasso. Jeg går inn i fakturaen for å se hvordan jeg kan unngå inkasso. Der ser jeg at befaringen har blitt belastet med 1400 kr for 15 min. Rapporten har blitt belastet med 2000 kr. I tillegg til utstyr og kjøring. 

Jeg kan såklart ikke bevise noe som helst, men jeg har dialogen på mittanbud hvor han sier at befaring er gratis. Jeg blir da irritert og sender melding og sier "Hvorfor er plutselig befaringen på så mye?" Nei, siden det er sånn det belastes for forsikringssaker. Men dette visste han fordi jeg skrev det i annonsen, og ingenting ble nevnt. Jeg sa at jeg betaler for en god rapport, men dette skvipet skrevet på 10 min er ikke verdt det. Det er ikke en ordentlig rapport og forsikringsselskapet er ingen nytte i den heller. Og det sier jeg ikke for å være slem. Jeg jobber selv som byggingeniør og skriver rapporter daglig.

Derfor spørsmålet mitt: 

Hvor lett er det å få gjennomslag hos Forbrukertilsynet? Det har blitt en prinsippsak da arbeidet er dårlig og tjenesten holder ikke mål.  Pleier de å være forståelsesfulle eller vinner som regel håndverkeren fram? 

Takk for svar!

Svaret er så enkelt at saker er individuelt, ta kontakt med Forbrukertilsynet og gjerne del din erfaring her 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...