Gå til innhold

Skjermkort 2060 Super For Varm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 3 skjermer på min skjermkort 2060 Super   2x DP og 1 HDMI.

Bruker også  MSI Afterburner stille temp + hastigheten på viftene, mens jeg skriver er viftene på 95% hastighet 

Temp er ca i snitt mellom 70 og 85 .

Real Temp  stemmer dette og da Distance to TJ Max  mellom 20 og30 <-- Vet ikke hva dette betyr heller, jeg er ikke noe data geni om tekniske detaljer.
Står max har vært 79 grader syns dette er VARMT.

PC = Gamer PC  kjøpte den for 2020/21  ca 3-4 år gammel. 

Hva kan man gjøre for att skjermkortet ikke blir varmere?
anntall skjermer og gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er temperaturen nåår du spiller, eller kun når den har stått i skrivebordet til Windows uten at noe annet kjører?

Hvis det er det første så er det ingen bekymring. Hvis det er det siste, så bør kjølepastaen byttes. Kjølepasta tørker inn og mister varmeoverføringsevnen over tid.

Dagens skjermkort har en temperatur de prøver å treffe, og klokker ned når den treffes. Det er normalt på de siste generasjonene skjermkort vært 85-95 grader ett sted.

Du kan laste ned Hardwareinfo og følge med på den når du spiller, og se om frekvensen på skjermkortet går ned når du treffer 80grader, og hvor fort det skjer.

Flere skjermer har ikke så mye å si for dette.

Husk at romtemperatur spiller inn, og det er også viktig at skjermkortet har tilgang til relativt "ny" luft, slik at det ikke bare prøver å kjøle seg ned med den interneluften som den har varmet opp inne i kabinettet. Det beste er å ha vifter i bunn avkabinettet som blåser ny luft inn mot skjermkortet. Men bør ha støvfilter på slikt, samt ikke stå på gulv som gir ekstra med støv inn.

Du kan også sjekke om kjølefinnene på skjermkortet er fulle av støv, og låse de rene. Bare ikke blås på viftene med trykkluft osv, da genererer de spenning som kan skade komponenter.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 27.8.2024 den 9:55 AM):

Er temperaturen nåår du spiller, eller kun når den har stått i skrivebordet til Windows uten at noe annet kjører?

Når jeg ikke spiller, og spiller, begge delene, kan jo beynne brenne meg når jeg tar på skjermkortet.  Rart MSI Afterburne rikke funker mer.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 27.8.2024 den 9:55 AM):

Det beste er å ha vifter i bunn avkabinettet som blåser ny luft inn mot skjermkortet. Men bør ha støvfilter på slikt, samt ikke stå på gulv som gir ekstra med støv inn.

Jeg har STOR Bordvifte og kommer ny luft inn i maskinen :)

Hjelper ikke, så skal til el-kjøp og skjekke ut dette denne uka tenker jeg.

Lenke til kommentar

Under spilling så kan nok skjermkort bli varmt. Max temp er 89 grader, gpu vil da klokke seg ned når den blir for varm. Når det ikke er noe spill oppe så skal det være vesentlig lavere temperatur.

Distance to TJ Max er hvor mange grader temperatur er under max.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (44 minutter siden):

Under spilling så kan nok skjermkort bli varmt. Max temp er 89 grader, gpu vil da klokke seg ned når den blir for varm. Når det ikke er noe spill oppe så skal det være vesentlig lavere temperatur.

Distance to TJ Max er hvor mange grader temperatur er under max.

JHeg skjekket nå den er ca på 85 grader med og uten spilling,
186 F to celcius = ca 85.555 Celcius

Lenke til kommentar

Jeg tror Core Clock er  1470 MHz, så når en spiller er frekvens over det og effekt (watt) er høy. Når en ikke har spill programmer så skal frekvens være mye lavere og kortet skal bruke bare 14 watt eller noe slikt. Viftene på kortet må vel gå rundt. Det må vel være kjølepasta som har tørket opp, eller så er det noe med styringen som er helt feil.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Jeg tror Core Clock er  1470 MHz, så når en spiller er frekvens over det og effekt (watt) er høy. Når en ikke har spill programmer så skal frekvens være mye lavere og kortet skal bruke bare 14 watt eller noe slikt. Viftene på kortet må vel gå rundt. Det må vel være kjølepasta som har tørket opp, eller så er det noe med styringen som er helt feil.

Ja, det er litt merkelig, må være styringa tror jeg, tror ikke kjølepastaen er gåen etter 4 år hehe, Gamle PC varer jo enda etter 10 år ca 😛

Er det noen jeg kan gjøre på settings osv?

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Det beste er vel å prøve å tilbakestille til default. Du kan også prøve med bare en skjerm for å se om det har noe med det å gjøre. En kan vel reklamere til butikk om kortet ikke virker som det skal.

Da blir det Fabrikk feil garantien bare, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Det er 5 års reklamasjonsrett (ved forbrukerkjøp) i Norge, men sjekk for støv på kortet og ellers slik at en vet der er noe feil. Alternativer er å prøve å bytte kjølepasta eller kjøpe nytt skjermkort.

Tenkte kjøpe denne til JUl.

Skjermkort

Lenke til kommentar

Det jeg tror jeg ville prøvd med en RTX 2060 Super som blir for varm er å legge inn en kurve for volt/frekvens med en liten undervolt i Afterburner. Og da med en kurve som helst stopper litt lavere i frekvens enn standard (1650MHz).

Spec for RTX 2060 Super sier Base clock 1470 MHz, Boost clock   1650 MHz.

Men hvis kjøling er dårlig så vil en ikke komme opp i høye frekvenser.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (18 timer siden):

Det jeg tror jeg ville prøvd med en RTX 2060 Super som blir for varm er å legge inn en kurve for volt/frekvens med en liten undervolt i Afterburner. Og da med en kurve som helst stopper litt lavere i frekvens enn standard (1650MHz).

Spec for RTX 2060 Super sier Base clock 1470 MHz, Boost clock   1650 MHz.

Men hvis kjøling er dårlig så vil en ikke komme opp i høye frekvenser.

Jeg booster som regel ikke med prigrammer osv, eller overclock, vil jo ikke la skjermkortet dø så raskt hehe.

Derfor jeg prøver ikke gjøre noe på settings osv teknisk, jeg sliter forstå sånn teknisk på ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...