Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Long covid


Gjest dc5eb...1e7

Anbefalte innlegg

Gjest dc5eb...1e7

Har noen med long covid problematikk (kogntivt, hjernetåke og angst) hatt nytte av nevrorefleksologi?

Anonymous poster hash: dc5eb...1e7

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hatt nytte av faste. 24t faste fra middag til middag en gang pr uke, + noen få uker med 48 timer faste(svært vondt og vanskelig for meg).

Hadde LC i 2 år og prøvde alt, men intet hjalp, før jeg begynte å faste.

Jeg er ikke 100% igjen, men kan trene og gjøre morsomme fysiske ting igjen.

Bedringen kom nokså umiddelbart på alle områder.

Faste fungerer for noen, ikke for alle.

Jeg merker også at mindre karbo og mer kjøtt/fett, typisk ketogen diett hjelper. 

Lenke til kommentar
On 26.8.2024 at 12:28 PM, Guest dc5eb...1e7 said:

Har noen med long covid problematikk (kogntivt, hjernetåke og angst) hatt nytte av nevrorefleksologi?

Anonymous poster hash: dc5eb...1e7

 

Nevrorefleksologi er "alternativmedisin", som i hovedsak betyr at det antagelig bare er pseudovitenskap. Altså tull.

Sansyneligvis vil du betale i dyre dommer for ting som ikke funker, annet enn kanskje på et placebo-nivå.

 

6 hours ago, Sindre Rudshaug said:

Hatt nytte av faste. 24t faste fra middag til middag en gang pr uke, + noen få uker med 48 timer faste(svært vondt og vanskelig for meg).

Hadde LC i 2 år og prøvde alt, men intet hjalp, før jeg begynte å faste.

Jeg merker også at mindre karbo og mer kjøtt/fett, typisk ketogen diett hjelper. 

 

Vær forsiktig. Faste, IF og særlig lavkarbo kommer med egne risikoer, f.eks kreft.

Sansyneligvis er det som skjer at inflammasjonsnivået i kroppen går ned når du ikke spiser. Men kjøtt er blant det mest inflammatoriske vi spiser.

Har du forsøkt kalorirestriksjon med frukt og grønnsaker, nøtter, frø, belgfrukter og fisk/sjømat?

Lenke til kommentar

Faste er en eldgammel aktivitet som folk har holdt på med lenge. Problemet med å bruke det som helsemodalitet er at det ikke er noe å selge ved å at folk utfører faste, så derfor er det heller ikke særlig mange som promoterer det. Helsevesenet har som regel en negativ holdning til dette som de normalt har problemer med å forklare spesielt godt når de blir presset på det.

De som jobber med dette seriøst har en retreat med egne folk som tilbyr et komplett opplegg med medisinsk monitorering, renset vann og egne værelse.

Hvis man setter seg inn i faste er det mange interessante ting som skjer som fasiliteter prioritering av reparasjon og forbedring via autofagi hvor kroppen spiser de dårligste delene for energi. Dette er noe som allerede inntreffer etter 72 timer faste, så en kan godt gjøre dette over flere små korte perioder heller enn å ta økt risiko ved å faste f.eks en uke eller 21 dager osv.

Du får ikke helsevesenet til å hjelpe deg med et fasteregime, men du bør informere dem at du gjør det og hvordan du vil gjøre det i.o.m at det kan påvirke medisindosering og andre ting de bør følge med. Hvis du faster så vil mangelen på mat gjøre slik at medisin virker mer effektivt slik at en faktisk kan bli overmedisinert, så dette er sånn sett noe som helsevesenet bør bli informert om. Enkelte kan det også være greit å drive litt voksenopplæring på da det finnes f.eks overleger som ikke reagerer på at du har tenkt å utføre faste.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest dc5eb...1e7
Sindre Rudshaug skrev (På 4.9.2024 den 7:45 PM):

Hatt nytte av faste. 24t faste fra middag til middag en gang pr uke, + noen få uker med 48 timer faste(svært vondt og vanskelig for meg).

Hadde LC i 2 år og prøvde alt, men intet hjalp, før jeg begynte å faste.

Jeg er ikke 100% igjen, men kan trene og gjøre morsomme fysiske ting igjen.

Bedringen kom nokså umiddelbart på alle områder.

Faste fungerer for noen, ikke for alle.

Jeg merker også at mindre karbo og mer kjøtt/fett, typisk ketogen diett hjelper. 

Hva slags sympgomer hadde du da?

Hvor dårlig var du?

jeg er så dårlig at jeg sliter m å få i meg mag, uten at d hjelper så veldig 😆

Anonymous poster hash: dc5eb...1e7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...