Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

«Kina-dekk»: Alt som er søppel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, likferd said:

Ja. De som importerer kinesiskproduserte dekk utelukkende basert på pris derimot, gjør ikke. Koster de kinesiskproduserte dekkene det samme som testvinneren mon tro?

Nei, det er billigere. Men hvordan er det relevant når det er disse dekkene som er tilgjengelig i Norge?

Har du noen ekselpler på kinesiske dekk som dokumenterbart kan konkurrere med de tradisjonelle premium-merkene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører på Firestone Roadhawk nå, synes de fungerer bra. Det er vel et dekk som egenskapsmessig ligger et nivå under de beste premium-modellene, selv om jeg ikke har merket noe til det selv, men nå kjører jeg aldri på grensen av hva et sommerdekk tåler uansett (i motsetning til med vinterdekk hvor man ihvertfall er langt nærmere grensen for hva dekket klarer når føret er glatt). Man sparer noen hundrelapper pr dekk, som man heller kan legge i budsjettet for å kjøpe de aller beste (og dyreste) vinterdekkene som finnes.

Lenke til kommentar

Dekk er det som er mellom bilen og veien/grøfta. Så sant du ikke skal kjøre noen hundre meter på en flat vei uten trafikk, hadde jeg ikke tatt sjansen på Kina-dekk. Synes for øvrig testene til Motor/NAF er bra. Men se på hvilke av kriteriene som passer best for deg og dine kjøreforhold og velg utifra det. 

Det skal sies at noen Kina-dekk kom høyt en gang, men jeg hadde ikke stolt på at gummien holdt seg like lenge som andre. 

Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (19 timer siden):

Spørsmålet er om det er noen som har erfaring med billige «ukjente» dekk som er ok, som gjør at jeg slipper å bruke 20K på nye dekk?

Jeg kjøpte nettopp testvinneren fra Continental til egolfen. Kom på 6000kr ferdig på bil. Det blir omlag 1000kr/året, og er en investering i sikkerhet som jeg ikke gidder å spare penger på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte nettopp testvinneren fra Continental til egolfen. Kom på 6000kr ferdig på bil. Det blir omlag 1000kr/året, og er en investering i sikkerhet som jeg ikke gidder å spare penger på.

Helt klart det riktige å gjøre. På familievogna går jeg utelukkende for testvinnere. Men på denne «holken» vil jeg bare ha noe rimelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Er det sommerdekk og man ikke kjører fortere enn norske hastigheter og tilpasser den etter forholdene ser jeg null problemer med billig dekk. Vinterdekk derimot - da ville jeg valgt det beste som fantes ut fra tester

Vel bor du i Bergen så er jo viktig med dekk som ikke får lett vannplaning.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg har sett av priser så er det ikke så voldsomt mye dyrere for rimelige dekk fra mer anerkjente og pålitelige leverandører.

Hva med å si hvilken dekkdimensjon det er snakk om, så kan det hende noen her finner noen greie tilbud?

Kan du legge om selv evt har et verksted som legger om til brukbar pris selv om du kommer med egne dekk?

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (34 minutter siden):

Vel bor du i Bergen så er jo viktig med dekk som ikke får lett vannplaning.

Joda - det kan bli mye vann i veibanen - men det handler om å tilpasse farten. Hvor effektive dekket er til å få vekk vannet avhenger av mønster . En erfaren dekkforhandler kan sikkert finne noen rimelige dekk som fungerer fint på sommerføre. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Disse er vel bra @Snowleopard😅

Fasan, jeg som mer eller mindre er i ferd med å bytte vinterdekkene mine til samme som jeg har, og sommerdekkene er enda gode. Mener det er Michelin jeg valgte fremfor de de hadde som standard vinterdekk, noe jeg definitivt ikke angrer på at jeg valgte. Eneste er at jeg burde bedt de bytte til samme merke på sommerdekka og!

På den andre siden, ser ikke ut som de kommer veldig godt ut av det hos motor, selv om testen/artikkelen er 2 år gammel nå! Og at de riktignok testet LX vinterdekket... ;)

https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2022-mazzini-snowleopard-lx-piggfrie-dekk/232655

image.thumb.png.50761b6ca6a8d8740e88a239088d6a97.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...