Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

«Kina-dekk»: Alt som er søppel?


Anbefalte innlegg

Man leser støtt og stadig at «kina-dekk»/billige dekk burde man holde seg langt unna, da de ikke er særlig gode. Men finnes der unntak? 
 

Jeg har en eldre Mazda 5 jeg kun bruker som «jobb-bil» til og fra jobb. Denne trenger nye dekk, og jeg vil ikke legge så alt for mye penger i de. 
 

Men jeg vil heller ikke kjøpe dekk som er livsfarlige heller. 
 

Spørsmålet er om det er noen som har erfaring med billige «ukjente» dekk som er ok, som gjør at jeg slipper å bruke 20K på nye dekk? 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ha kommet seg kraftig for noen merker, men i og med at det ikke eksisterer en enesten objektiv test på hvordan de funker når de er 3-4 sesonger gamle kommer jeg aldri til  sette på dekk med reklame for Kina. Skriver det slik fordi kineserne selvsagt KAN lage gode dekk, de lager f.eks dekk for velkjente merker, til den spec merket ber om. 
99% av alle dekktester er helt ubrukelige etter mitt syn. Hvor mange kjører rundt i splett nye dekk hele tiden? Sånn ca ingen. Alle kjører med halvslitte og dels utslitte dekk. Det er DA du trenger at de griper. Og det er DA kinesiske dekkmerker er kjent for å svikte.
Så er det å finne de som er bra. Noen er bra, helt sikkert. Men hvilken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Billige dekk trenger ikke å være kinesiske. Jeg har sommerdekk fra Sava, som er fra Slovenia. Goodyear står bak.

Sava Eskimo hadde jeg på en Suzuki en gang i tiden, helt ukjent merke for meg den gang men veldig positivt overrasket.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Billige dekk trenger ikke å være kinesiske. Jeg har sommerdekk fra Sava, som er fra Slovenia. Goodyear står bak.

Het korrekt! Vinterdekkene mine heter Strial og kommer fra et tidligere østblokkland. Ga vel rundt 600,- per dekk (!!!) og de er vel noe med det råeste jeg har kjørt med noensinne. Lager støy som rakkeren, men de sitter på "alt" bare det er kaldt ute. Dessverre umulig å få tak i lenger i Norge 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Megane11 skrev (Akkurat nå):

Sava Eskimo hadde jeg på en Suzuki en gang i tiden, helt ukjent merke for meg den gang men veldig positivt overrasket.

 

Sava er faktisk levert til flere Mercedeser her på Vestlandet. Om det er fabrikken eller forhandlere som satt de på aner jeg ikke, men en stund (for en 20 års tid siden) kjørte omtrent alt av Merce-drosjer i Bergen med enten Michelin eller Sava.

Lenke til kommentar

Det finnes mange dekkmerker som er ok på sommerdekk. Av de jeg har erfaring med kan nevnes: Hankook, Goodyear, Continental, Bridgestone.

Det meste som lages i Europa eller Sør-Korea er brukbart. Nå sist så kjøpte jeg Goodyear Efficient Grip Performance.

Dekk jeg har hørt om utover de mest kjente: Kumho, Nexen, HI FLY, Vredestein, Uniroyal, Toyo, Yokohama, Sailun, Delinte, Goodyear, Hankook, Falken, Kleber, Dunlop, BFGoodrich, Pirelli, Firestone. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det ruller 300 millioner biler i Kina, mesteparten på kinesiskproduserte dekk, mange på forhold i Himalaya fjellene som gjør norsk vinter til skamme tregangen over. Det er på tide å la denne tankegangen fra 80 tallet slippe taket nå.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke streng kulde, men nullføre, med våt is og slaps.

Kaldere betyr ikke vanskeligere. Temperatur rundt null er verst.

Himalaya har sannsynligvis bedre føre enn Stavanger.

Nordlendinger som er vant til 20 minusgrader rister på hodet av søringer som sliter i relativt mildvær, men de forstår ikke problemet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For vinderdekk så er det bare nordiske dekk som er brukbare, men regner med spørsmålet her gjelder sommerdekk.

Om en bruker prisjakt.no så kan en få et inntrykk av hvilke merker som finnes i den dimensjonen en skal ha.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er ikke Continental (🇩🇪) eller Michelin (🇫🇷) gode nok på vinterdekk?

Forresten er mange dekk av kjente merker kjøpt i Norge Made in Russia, i hvert fall før sanksjonene.

Viktigst på Vestlandet er hvordan vinterdekk håndterer vannplaning og nullføre. Asfalt og hard is er ikke det største problemet.

Sitat

Seven international tire makers have factories in Russia: Bridgestone Corp., Continental A.G., Michelin Group, Nokian Tyres P.L.C., Pirelli Tyre S.p.A., Titan International Inc. and Yokohama Rubber Co.14. mars 2022

Dette fant jeg på Google ved å søke "tire made in Russia"

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Er ikke Continental (🇩🇪) eller Michelin (🇫🇷) gode nok på vinterdekk?

Forresten er mange dekk av kjente merker kjøpt i Norge Made in Russia, i hvert fall før sanksjonene.

Viktigst på Vestlandet er hvordan vinterdekk håndterer vannplaning og nullføre. Asfalt og hard is er ikke det største problemet.

Jeg regner med du sikter til at jeg skrev nordiske dekk. Med det mener jeg dekk som er utviklet for "nordisk vinter". Det er et begrep som brukes, men det kan kanskje være litt vanskelig å vite hvilke dekk det gjelder.

De piggfrie merkene som kom best ut i Motor.no i 2021 var: Continental, Goodyear, Pirelli, Nokian og Michelin.

https://www.motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2021/208030

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De må være laget for nordiske forhold, ja. En testvinner der dekktesten prioriterer støy, rekkevidde på elbiler, veigrep på tørr asfalt og klimafotavtrykk fremfor veigrep ved vannplaning og våt snø, er ikke riktig valg på Vestlandet. Man må sjekke kriteriene for testen.

Ikke alle tester prioriterer likt. Som den vaskemaskinen som fikk jumboplass pga strøm- og vannforbruk, selv om den vasket renest og raskest. Les hele testen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, likferd said:

Det ruller 300 millioner biler i Kina, mesteparten på kinesiskproduserte dekk, mange på forhold i Himalaya fjellene som gjør norsk vinter til skamme tregangen over. Det er på tide å la denne tankegangen fra 80 tallet slippe taket nå.

Du tenker de har samme prioritering på ytekse vs kost i Kina som i Norge?

https://www.naf.no/bilhold/dekk

Kinesiske dekk kommer dårligst ut i så godt som alle tester.

Endret av Smule8o
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...