Evil-Duck Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Hei! Sameiet jeg eier i fikk plutselig en dramatisk økning for leie av parkeringsplasser da firmaet vi leier fra plutselig justerte opp prisen etter KPI indeksen fra 2020 til 2024. De skriver at det var en feil i systemet som gjorde at det ikke ble justert for hvert år. Har de lov til å gjøre det på denne måten som de nå prøver på? Selv er jeg ikke så investert i det hele da jeg er på flyttefot fra sameie, men tenkte jeg kunne prøve å gjøre litt research på denne saken før jeg helt kutter båndene. Takker for svar Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august I standard husleieforhold har man rett til å inkludere hele KPI-økningen fra forrige gang leien ble justert, ikke bare forrige år (se husleieloven § 4-2 bokstav a), og jeg kan ikke se noen grunn til at noen ville ha avtalt dårligere vilkår i uregulerte avtaler. Den avtalefestede retten til KPI-justering foreldes ikke. Når det ikke er snakk om noen etterfakturering for tidligere perioder dukker det ikke opp spesielle rettslige problemer. Det kommer ellers an på avtalen. Avtalen må enten inneholde en justeringsrett for pris eller være oppsigelig fra leverandørens side. Hvis den ikke inneholder noen av disse så kan ikke prisen justeres. 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. august Forfatter Del Skrevet 26. august krikkert skrev (8 minutter siden): I standard husleieforhold har man rett til å inkludere hele KPI-økningen fra forrige gang leien ble justert, ikke bare forrige år (se husleieloven § 4-2 bokstav a), og jeg kan ikke se noen grunn til at noen ville ha avtalt dårligere vilkår i uregulerte avtaler. Den avtalefestede retten til KPI-justering foreldes ikke. Når det ikke er snakk om noen etterfakturering for tidligere perioder dukker det ikke opp spesielle rettslige problemer. Det kommer ellers an på avtalen. Avtalen må enten inneholde en justeringsrett for pris eller være oppsigelig fra leverandørens side. Hvis den ikke inneholder noen av disse så kan ikke prisen justeres. Takket for svar, da krangler vi ikke noe på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå