Gå til innhold

Får ikke stilt girene bra nok

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 1 år gammel scott scale 980.

Sliter med bakgirene. Er 12 speed.

Når jeg prøver å stille girene perfekt får jeg kun stilt de perfekt i øvre rekke eller nedre rekke. Stiller jeg de f.eks perfekt i 8-12 blir de ikke bra fra 1-7 og motsatt om jeg stiller de inn perfekt i den "lette" rekken. Kjedet vil liksom klatre opp eller ned. Har prøvd å bytte kjede uten forskjell. Samme kjede som orginalt.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den gått mye?   Kjede og kasett slites sammen.  Nå er det jo 12 stk å fordele slitasjen på, men kan evt være noe å prøve.

Helt sikker på at nytt og gammelt kjede har nøyaktig samme antall ledd?

Tenker ellers det kan være lett å "skru seg bort" også hvis du ikke tar og nullstiller det først ved å skru med klokka ved girhendel (om det er denne typen gir, da det sikkert har vært justert litt mot klokka ved slitasjen på gml kjede)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt. Jeg målte opp kjedet med det gamle før jeg kuttet det. Normalt skal kasett holde 2 kjeder sånn ca. Byttet kjede fordi jeg trodde det kunne hjelpe. Ikke syklet allverdens på 1 år. Mest til jobb/ barnehage. Prøver å holde kjedet rent. Jeg opplever at kjedet kan falle av på krankdrevet også når den er i 1.gir. på innersiden (se bilde 1) Ser at vinkelen på kjedet er litt "uheldig" på krankdrevet når sykkelen er i 1.gir. Men slik er det på alle slike sykler sånn jeg ser det.

Siste bildet ligger kjedet feil på tennene. Har ordnet dette. Det ble bedre men ikke bra.

20240703_220923.jpg

20240703_220533.jpg

20240703_223602.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Jeg tror du skal sjekke om girøret er bøyd. Problemet du beskriver er et typisk problem med bøyd girøre.  Og  husk at bytter du kjede før det er strekt 1/2% så holder kassetten mye lengre en 2 kjeder. Skaff deg en kjedemåler så du kan holde styr på det.  

Lenke til kommentar
Kjell t Ringen skrev (3 timer siden):

Jeg tror du skal sjekke om girøret er bøyd. Problemet du beskriver er et typisk problem med bøyd girøre.  Og  husk at bytter du kjede før det er strekt 1/2% så holder kassetten mye lengre en 2 kjeder. Skaff deg en kjedemåler så du kan holde styr på det.  

Jeg lånte en kjedemåler før jeg bestilte og byttet. Var vel litt i grenseland. Kan ikke se at girøret er bøyd i noe stor grad. Men er sikkert vanskelig med det blåtte øyet. Jeg bestiller opp et nytt så starter vi der. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Har du det verktøyet som skal settes på bakgiret for justering? 

Hvilket verktøy tenker du på? Stiller føringen/spenningen med brako. Low og high med stjernejern og finstiller til slutt med plastskruen på selve skifteren

Lenke til kommentar
Labelle skrev (13 minutter siden):

Hvilket verktøy tenker du på? Stiller føringen/spenningen med brako. Low og high med stjernejern og finstiller til slutt med plastskruen på selve skifteren

Det er et verktøy som klippes bakpå bakgiret for å justere det på mitt 12 speed bakgir. Det er omtrent umulig å eyeballe, men med verktøy treffer det hver gang. Vet ikke om det er likt for Shimano, men sram eagle bruker dette. 

Edit limte inn feil lenke

https://r2-bike.com/SRAM-Chaingap-Tool-for-Eagle-12-speed-Rear-Derailleur-50-52-Teeth?srsltid=AfmBOoqEgFi1aDBs0RzFC2_8nppe_PvaEVLdYHj4aiWnvmzLrdFJw0a6

Endret av minim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjell t Ringen skrev (På 26.8.2024 den 4:46 PM):

Hei igjen, 

Har prøvd å bytte girøre nå uten bedring. Hva tror du er neste steg i feilsøkingen?

Lenke til kommentar

Så litt sent at jeg har svart tidligere.

Når jeg ser på kasetten (bakhjulsdrevene) er det enkelte som virker slitt (avrundet) men vanskelig å se fra bilde.

På MC byttes alltid kjede og drev samtidig da de slites sammen, på sykkel litt mer differensiert alt etter om slitasjen er jevnt fordelt på drevene (da kan det holde å skifte kasett sjeldnere).  På MC blir taggene på drevene til "haitenner" når de er veldig slitt.

Verktøyet foreslått tidligere i tråden er sikkert lurt.

Noen anelse om hvor mange km den har gått?  (Har 2400 km på elsykkel nå uten kjedebytte... kun justert girkabelen oppe ved hendelen litt)  Girøre vil normalt bare være om du mistenker det er bøyd pga velt/kollisjon med noe.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Ikke så langt. Kjøpt oktober 2023. Sykklet gjennom vinter. Jobbpendling og endel turer med sykkelvogn til og fra bhg. Da bestiller jeg ny krank og kassett og prøver det 👍 kjeden er nesten helt ny.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...