Gå til innhold

Taliban må bekjempes til siste mann?


Anbefalte innlegg

Jeg er sånn sett for at vi ikke blander oss inn i andres land affære, men begynner å mistenke at Taliban kommer til å gå tilbake til sine gamle synder med å samarbeide med Al Qaeda og den pakistanske Taliban gruppen igjen. Eller kanskje de har alltid gjort det? Greit nok at de hater ISIS og vil bekjempe de, men de er jo like gale i ideologien sin. Kanskje de må rett og slett beskjempes militært uten kompromisser. 

https://www.nrk.no/urix/taliban-forbyr-kvinnestemmer-i-offentlegheita-og-sparkar-tryggingsvakter-utan-skjegg-1.17015497

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man hadde en noenlunde brukbar sjanse på 90-tallet for å få et ok styresett i Afghanistan, men den ble forspilt. Det å knekke Taliban er heller ingen magic pill for å få et godt styre.

Også har vi jo Pakistan som ikke akkurat er kjent for å hjelpe til med å få has på hverken Taliban eller Al Qaeda, tvert i mot.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i Afghanistan i sommer i flere uker som turist.. Utrolig fin natur og mest gjestfrie folk jeg har møtt noe sted i verden.. 

Det er masse vestlige turister i Afghanistan..

Mye i artiklen her stemmer ikke, kvinner kan studere medisin. Flere familier jeg besøkte fortalte at døtrene studerte medisin.

Folk i Afghanistan var ikke redd for og si at dem ikke likte Taliban. Også folk i offentlige jobber, men man måtte være medlem av Taliban for og ha mulighet til og ha bra jobber..

Jeg møtte ingen lokale som hadde noe bra og si om vestlig støtta regjeringa som var før Taliban heller.. Alle klaga på ekstremt med korrupsjon i alle offentlige led som var pre. Taliban.. Noe som det var minimalt med nå..

Folk generelt var mest fornøyde med at 20år med krig var over. Så man slapp og være red for veibomber, komme mitt i trefninger mellom Taliban og vestlig militær og nå slapp og være redde for og bli bomba når man hadde bryllup eller andre store samlinger 

Kvinner gikk tildekka men de fleste med Hijab og munnbind (munnbind som under Corona tidene.


Så Taliban blir man desverre aldri kvitt, spesielt når lokale nå føler de lever trygt…

Endret av paatur
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (8 minutter siden):

Jeg var i Afghanistan i sommer i flere uker som turist.. Utrolig fin natur og mest gjestfrie folk jeg har møtt noe sted i verden.. 

Det er masse vestlige turister i Afghanistan..

Mye i artiklen her stemmer ikke, kvinner kan studere medisin. Flere familier jeg besøkte fortalte at døtrene studerte medisin.

Folk i Afghanistan var ikke redd for og si at dem ikke likte Taliban. Også folk i offentlige jobber, men man måtte være medlem av Taliban for og ha mulighet til og ha bra jobber..

Jeg møtte ingen lokale som hadde noe bra og si om vestlig støtta regjeringa som var før Taliban heller.. Alle klaga på ekstremt med korrupsjon i alle offentlige led som var pre. Taliban.. Noe som det var minimalt med nå..

Folk generelt var mest fornøyde med at 20år med krig var over. Så man slapp og være red for veibomber, komme mitt i trefninger mellom Taliban og vestlig militær og nå slapp og være redde for og bli bomba når man hadde bryllup eller andre store samlinger 

Kvinner gikk tildekka men de fleste med Hijab og munnbind (munnbind som under Corona tidene.


Så Taliban blir man desverre aldri kvitt, spesielt når lokale nå føler de lever trygt…

Kvinner studerer medisin? Har du noen som helst link til dette?

https://www.aljazeera.com/gallery/2023/12/27/photos-dying-every-two-hours-afghan-women-risk-life-to-give-birth

I deler av Afghanistan dør 5% av kvinner under svangerskap og fødsel

En venninne av meg er fra Afghanistan, jobbet som lege (og utførte ulovlige aborter) etter Talibans fall. Til og med da ble unge kvinner drept av familien sin hvis de ble gravide utenfor ekteskapet. Idag er det trolig mye, mye verre.  

Afghanistan er et helvete for kvinner 

Alle kvinner som søker asyl og kommer fra Afghanistan burde få opphold på humanitært grunnlag

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Tussi said:

Kvinner studerer medisin? Har du noen som helst link til dette?

https://www.aljazeera.com/gallery/2023/12/27/photos-dying-every-two-hours-afghan-women-risk-life-to-give-birth

I deler av Afghanistan dør 5% av kvinner under svangerskap og fødsel

En venninne av meg er fra Afghanistan, jobbet som lege (og utførte ulovlige aborter) etter Talibans fall. Til og med da ble unge kvinner drept av familien sin hvis de ble gravide utenfor ekteskapet. Idag er det trolig mye, mye verre.  

Afghanistan er et helvete for kvinner 

Alle kvinner som søker asyl og kommer fra Afghanistan burde få opphold på humanitært grunnlag

Har ikke noen link til dette men, det var hva de lokale fortalte i Afghanistan. Man så i i spesielt Mazar og Faizabad at kvinner gikk med skole bøker..

Er helt enig at Afghanistan er et helvete for kvinner, men media får hvertfall fortelle sannheten, og desverre masse som er skrevet i vestlig media som ikke stemmer eller kanskje loven er der men ikke blir håndhevet hvertfall 

Endret av paatur
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Brother Ursus said:

Afghanistan er geografisk fordømt. Det er landet ingen klarer å innta og landet ingen klarer å holde. Inkludert dets eget folk og myndigheter.

Det verste av alt er at det ligger mellom Iran og Pakistan.

Nå er ikke akuratt Afghanitan og Pakistan akuratt venner lengre.

Og de lokale i Afghanistan misliker Pakistan ekstremt mye

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (30 minutter siden):

Kvinner studerer medisin? Har du noen som helst link til dette?

https://www.aljazeera.com/gallery/2023/12/27/photos-dying-every-two-hours-afghan-women-risk-life-to-give-birth

I deler av Afghanistan dør 5% av kvinner under svangerskap og fødsel

En venninne av meg er fra Afghanistan, jobbet som lege (og utførte ulovlige aborter) etter Talibans fall. Til og med da ble unge kvinner drept av familien sin hvis de ble gravide utenfor ekteskapet. Idag er det trolig mye, mye verre.  

Afghanistan er et helvete for kvinner 

Alle kvinner som søker asyl og kommer fra Afghanistan burde få opphold på humanitært grunnlag

Forferdelig lesning @Tussi :( 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Kvinner studerer medisin? Har du noen som helst link til dette?

https://www.aljazeera.com/gallery/2023/12/27/photos-dying-every-two-hours-afghan-women-risk-life-to-give-birth

I deler av Afghanistan dør 5% av kvinner under svangerskap og fødsel

En venninne av meg er fra Afghanistan, jobbet som lege (og utførte ulovlige aborter) etter Talibans fall. Til og med da ble unge kvinner drept av familien sin hvis de ble gravide utenfor ekteskapet. Idag er det trolig mye, mye verre.  

Afghanistan er et helvete for kvinner 

Alle kvinner som søker asyl og kommer fra Afghanistan burde få opphold på humanitært grunnlag

Det er så inn i helvete jævlig. Jeg gråter for disse damene. Skulle ønske jeg med mine privilegier kunne gjort et eller annet, skulle ønske vi kunne gitt de våre rettigheter og vårt liv. Tenk på alle de knuste drømmene, uroen og redselen som kom etter at USA trakk seg ut. Fy faen. 

Hadde 100% støttet at alle kvinner som søkte asyl fikk opphold. Det burde de få, i alle land. Traumatiserte kvinner skaper lite harme for samfunnet, de utagerer sjeldent, men kan bli en "belastning" for psykiatrien, naturligvis (det går bra). De bidrar trolig til befolkningsvekst. 

Selvsagt tenker jeg på mennene, guttene også. Men jeg tenker selvsagt litt ekstra på kvinnene, for deres liv står i så vanvittig sterk kontrast til vårt liv, og regimet går spesielt sterkt utover deres liv. 

Det er bare helt banalt. Jo mer jeg tenker på det, jo kvalmere blir jeg. Verden er urettferdig. 

Nå har jeg generelt et pessimistisk og deprimerende syn på livet, verden, samfunnet, men jeg skal aldri ta for gitt at jeg er født og oppvokst i det tryggeste landet i verden for kvinner, med de beste rettighetene og beste forutsetningene. Det vil jeg ALDRI glemme. 

Endret av Grønn420
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (6 timer siden):

Hvorfor lar ikke de oss være i fred?

En blanding av hevn for "vi" har invadert deres land og det faktum at vi ikke e muslimer. Om vi hadde latt de være i fred og samtidig kjørt et beinhardt regime mot alle fra Midtøsten som kommer til Europa så hadde dette løst seg ganske greit.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (7 timer siden):

En blanding av hevn for "vi" har invadert deres land og det faktum at vi ikke e muslimer. Om vi hadde latt de være i fred og samtidig kjørt et beinhardt regime mot alle fra Midtøsten som kommer til Europa så hadde dette løst seg ganske greit.

 

 

Hva mener du med dette? Vi skal lukke øynene og ørene, være blinde for det som skjer i resten av verden? 

Jeg skjønner hva du mener sånn sett, men samtidig syns jeg ikke det er riktig. Man skal ikke respektere alt, og spesielt ikke når det er snakk om brudd på menneskerettigheter. Ingen velger å bli født i disse landene, og svært få velger ikke å leve under et slikt regime om de kan velge. Det er lett å tenke at de kanskje ikke vet bedre, men smerte, frykt og ulykke kan man føle selv om man ikke vet om noe annet. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Grønn420 skrev (6 timer siden):

Hva mener du med dette? Vi skal lukke øynene og ørene, være blinde for det som skjer i resten av verden? 

Hvorfor skal vi absolutt blande oss i en masse greier vi ikke har noe med? Jeg synes ingenting om sånn så Barthen holder på med Israel og Hamas nå feks, det er direkte flaut. En bør heller hjelpe der en ser en kan bidra og at det er fornuftig. Det er ikke fornuftig av oss å sende en masse soldater til Midtøsten. Det har vi sett. Det er heller ikke mulig å "opplyse" folket der nede, de er for resistente. 

 

Det vil komme en revolusjon i Midtøsten på ett eller annet tidspunkt, og da må vi bidra med det vi kan. 

 

Om du får dårlig samvittighet er du nok hjertelig velkommen til å reise ned der å bidra med det du kan. 

 

Akkurat nå bør heller fokusere på å få fjernet de "flyktningene" som lager kvalm i Europa, sånn at de som faktisk trenger hjelp får hjelp. Flere kvinner og færre unge menn er en begynnelse. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...