Gå til innhold

Er skyskrapere stygt?


Anbefalte innlegg

En av hovedgrunnene til at det ikke bygges skyskrapere i Norge er at det er stygt.

Men synes folk flest i Norge at skyskrapere er stygt?

Jeg kjenner ingen nordmenn som har vært i New York og kommet tilbake og sagt "så utrolig stygg by".

Så hvor kommer denne oppleste og vedtatte sannheten fra om at nordmenn synes skyskrapere er stygt?

De to andre hovedargumentene "det skygger for utsikten til eksisterende boligeiere" og "Vi har mer enn nok boliger, vi trenger ikke bygge i høyden" er også interessante, men lurer først og fremst på hvor dette med at skyskrapere er stygt kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en stor kulturforskjell mellom f.eks USA/Verden og Europa i våre syn på skyskrapere. Europeere generelt er ikke glade i dem. Og det skjønner jeg godt. Men noen steder er de uungåelige.

Når bydelen i Oslo har blitt fortettet om noen år, så vil man enten måtte bygge i høyden, bulldoze gamlebyen, eller ta av østmarka. Det finnes rett og slett ikke alternativ. Personlig ville jeg bygget om de gamle delene av Oslo først. Men gjerne i en mer klassisk stil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, mellomkjøttet said:

Jeg kjenner ingen nordmenn som har vært i New York og kommet tilbake og sagt "så utrolig stygg by".

Nordmann her. Syns ikke New York er stygg, men ikke spesielt pen heller. Skyskraperne gir byen særpreg, men å si at det er vakkert blir å ta i.

Generelt sett liker jeg ikke amerikanske byer. Noen hederlige unntak er Boston, San Francisco og Portland (muligens flere, men disse plassene har jeg vært). Og de beste plassene var de uten skyskrapere.

De fleste historiske byer er restriktive med høyhus. Paris er et godt eksempel. Det fins skyskrapere der, men de er nøye plassert for ikke å være forstyrrende.

Beste praktiske eksempel på bruk av høyhus er etter min mening Hong Kong. Der er det veldig mange innbyggere på et lite område. Med høyhus har de klart å bevare noe natur og ha grøntområder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...