Gå til innhold

SAS kabinansatte har en latterlig lav lønn


Anbefalte innlegg

Tussi skrev (3 minutter siden):

Hvis SAS ikke har råd til å betale de en anstendig kø n har de ikke råd til å bedrive bedrift.

De jobber inntil 3 helger i mnd, og fpr ikke helgetillegg, makan til utnyttelse!

Nordsjøarbeidere f eks får diett når de er hjemme, ihvertfall de på båt

Hvor står det at man ikke har lov til å jobbe for å bedre betingelsene sine?

Diett når de er hjemme? Det gir jo ingen mening. Aldri hørt om noen som har det. Fastlønn når en er hjemme, tillegg etc når en er ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Diett når de er hjemme? Det gir jo ingen mening. Aldri hørt om noen som har det. Fastlønn når en er hjemme, tillegg etc når en er ute.

Ja, en jeg kjenner fikk diettpenger når han var hjemme, skjønner egentlig ikke hvorfor, men det var slik

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (7 timer siden):

En streik nå kunne vel knapt komme på et dårligere tidspunkt, så skal ikke se bort fra at dette blir kroken på døra for SAS. Som kabinansatt ville jeg nok heller da ha skaffet meg noe utdannelse og gått over i en annen jobb.

For arbeidarane som treng å finne seg ny jobb så medfører det liten risiko. Enten får dei betre lønn og kan forbli i jobben ei stund til, og går SAS konkurs så endrer det berre måten arbeids forholdet blir avslutta på. 

 

Det sagt så er det sjølvsagt ikkje berre ulemper for dei kabintilsette, for då hadde dei slutta for lenge sidan. Det denne konflikta handler om er at dei tilsette har nærma seg ei grense der lønnsutvikling går feil veg samanlikna med resten av arbeidsmarkedet, og at i tillegg til låg lønn så er også arbeidsforholda dårlege. 

Lenke til kommentar

Da var streiken over og det ble ingen tillegg. Ser ut som foreningene tok til vettet. Noe økt lønn, og mest for de lavtlønnede. Det er jo bra, men de har fortsatt lav lønn.

Noe mer fri(helg) og spise pauser utenfor flyet.

Så for oss som flyr vill vell forskjellen være mer utenlands crew i helgene.

Lenke til kommentar

Forstår at det har vært harde forhandlingar, men samtidig så veit eg ikkje om eg vil seie meg einig i at Fellesforbundet har vunnet så veldig mykje. No veit eg sjølvsagt ingenting om kva som var ståa når det vart streik, men basert på det som eg har oppfatta så hadde SAS eit tilbod om ei lønnsaukning som låg like under frontfagsresultatet på 5,2% og at SAS nok ikkje var villige til å innføre nye rettigheiter.

I VG så har Fellesfornundet lista opp følgjande hovudpunkt:

  • 24 helgefridagar mot 12 før
  • Lovnad om at dei skal få planlegge matpausa slik at den kan takast på bakken.
  • Og innfridde lønnskrav*

*Dei innfridde lønnskrava står det litt meir om lengre ned i artikkelen og skal dreie seg om rundt 30 000 kr til alle slik at det er dei med lågast lønn som får mest. Pluss eit flytillegg til alle på kr 10,60 pluss eit større tillegg som er lovd om nesten 1,5 år frå 1 januar 2026.
Samla sett skal flytillegga utgjer 18 000 kr, men eg forstår det slik at her er det innrekna den summen som dei har blitt lovd i 2026. Eg noterer med at Jørn Eggum er veldig vag på om at han meiner 30 000 kr pluss 18 000 i tillegg, eller om disse 18 000 i tillegg er innrekna i desse 30 000 kr. Eg mistenker sterkt at dei 30 000 kr er den utrekna verdien der ein har med flytillegg for 2024, 2025 og 2026.

Med rekneeksempel om at dei flyvertane med lågast lønn hadde 327 300 og no får 30 000 kr flatt tillegg (kan godt sjå for meg at det er litt mindre ettersom Fellesforbundet presenterer resultatet som rundt 30 000 kr og ikkje over 30 000 kr som hadde vært mest naturleg om dei hadde oppnådd over 30k og skal skryte av resultatet).
Uansett så gir dette omtrent 9% aukning for dei med lågast lønn.
Men om 18 000 av dette er reine tillegg så er den ordinære lønnsaukninga på berre 12 000 som gir ei lønnsaukning på 3,66% for dei med lågast lønn.

Det er fint med flytillegg, men kor mykje dette utgjer kjem veldig ann på kva som blir rekna som flytid. Sannsynlegvis er det berre tida frå flydøra blir stengt til flydøra blir opna. Eg ville også vært litt forsiktig med å juble over ein lovnad om at i 2026 skal tillegga auke, den kostnaden blir nok fort tatt inn i lågare generell lønnsaukning.

Eg har ein sterk mistanke om at når ein finrekner med heile lønnsmassen og ikkje berre dei med lågast lønn, og fordeler tillegga på dei åra dei høyrer heime, rekner litt på virkningsdatoar, osv så har ein enda opp på i underkant av frontfagsramma berre presentert på ein litt anna måte.

 

For meg ser det ut som at Fellesforbundet har gått til streik for å "vise handlekraft" og deretter har dei akseptert fyrste meklingsforslaget som har komt på bordet.
Det sagt så, vil ein avtale om at ein no har rett på arbeidsfri i 12 helger (24 dagar), mot berre 6 helger (12 dagar) før vil nok gjere mykje for trivselen i yrket.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Ser de fikk et oppgjør med opp ot 30 000, mest til de med minst. Det er jo betydelig over 5.2%, noe det faktisk må være for å på noe vis nærme seg andre 

Som nevnt over er det veldig uklart hva disse 30k innebærer. 

Virker til å være ett dårlig oppgjør som kostet ekstremt mye penger for SAS.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Diett når de er hjemme? Det gir jo ingen mening. Aldri hørt om noen som har det. Fastlønn når en er hjemme, tillegg etc når en er ute.

Kommer ann på. Har man en reisejobb uten fast arbeidssted kan man faktisk ha rett til diett når man er hjemme. Den satsen er naturlig nok betydelig lavere enn ellers.

Det forutsetter vel også at hovedkontoret ikke er i samme kommune som du bor om jeg ikke husker dette feil i farten.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 26.8.2024 den 11:04 PM):

Hvis SAS ikke har råd til å betale de en anstendig kø n har de ikke råd til å bedrive bedrift.

De jobber inntil 3 helger i mnd, og fpr ikke helgetillegg, makan til utnyttelse!

Nordsjøarbeidere f eks får diett når de er hjemme, ihvertfall de på båt

Hvor står det at man ikke har lov til å jobbe for å bedre betingelsene sine?

Ingen steder, men man har fremdeles et eget valg som kan endres! Som tidligere sagt er yrke et valg man selv tar og man kjenner i utgangspunktet. Det er mange faktorer som spiller inn, men om man tar et valg basert på personlige preferanser og med dårlig lønn rimer det ikke helt om man straks begynner å klage?

Jeg er som sagt 100% enig at dette yrket i alle fall hos SAS er elenidig betalt, men noen velger det uansett?

Lenke til kommentar
trn100 skrev (39 minutter siden):

Ingen steder, men man har fremdeles et eget valg som kan endres! Som tidligere sagt er yrke et valg man selv tar og man kjenner i utgangspunktet. Det er mange faktorer som spiller inn, men om man tar et valg basert på personlige preferanser og med dårlig lønn rimer det ikke helt om man straks begynner å klage?

Jeg er som sagt 100% enig at dette yrket i alle fall hos SAS er elenidig betalt, men noen velger det uansett?

Det er jo det samme de sier om oss sykepleiere, vi valgte det selv så hva klager vi på? Altså,  ja, vi valgte det,.Men jeg tror både sykepleiere og flyvertinne (sistnevnte har Altså svært dårlig lønn ift oss) valgte det fordi vi ønsket å jobbe med det, men også fordi man håper på og forventer bedre arbeidsforhold i fremtiden. 

Tenk hvis halvparten av flyvertinne sier opp fordi de ikke gidder mer. Da blir det ihvertfall kaos. Og jeg tviler på at det er veldig mange som står i kø for de jobbene med de forholdene 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Det er jo det samme de sier om oss sykepleiere, vi valgte det selv så hva klager vi på? Altså,  ja, vi valgte det,.Men jeg tror både sykepleiere og flyvertinne (sistnevnte har Altså svært dårlig lønn ift oss) valgte det fordi vi ønsket å jobbe med det, men også fordi man håper på og forventer bedre arbeidsforhold i fremtiden. 

Tenk hvis halvparten av flyvertinne sier opp fordi de ikke gidder mer. Da blir det ihvertfall kaos. Og jeg tviler på at det er veldig mange som står i kø for de jobbene med de forholdene 

Det er egentlig akkurat det jeg mener, kanskje det er det som må til for at folk skal få betalt hva de er verdt?

Jeg har en søster som er hovedtillitsvalgt ved Ringerike Sykehus og hun fortjener langt bedre betalt enn hva hun får. Men de som betaler henne og ikke minst de som de trenger slike som henne må ta grep!

Nå er det allikevel en viss forskjell, i mitt hode, på sykepleiere og flyverter. De fleste av oss kan klare oss uten en billige ferie på Kypros, men hos min søster og hennes likesinnede havner de fleste av oss etterhvert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...