Gå til innhold

SAS kabinansatte har en latterlig lav lønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MiKA7 skrev (1 minutt siden):

Er veldig mange fler i SAS en bare de yngste. 
Er ansatte som har vært der i 25-30 år og fått lønna redusert i 2012 med lovnader om å få alt tilbake når det gikk bedre..

Det forstår jeg, men de kan vel uansett velge om de vil fortsette i jobben eller finne noe annet? SAS er jo på ingen måte den eneste arbeidsgiveren som har måttet tilpasse seg for å overleve?

Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (56 minutter siden):

Det er jo en gode ingen andre yrkesgrupper får. 

Jo, ganske mange yrkesgrupper hvor reising er en del av hverdagen for å utføre arbeidet får diett. Det er for øvrig ikke å anse som gode, men som kompensasjon for økte utgifter du får privat pga arbeidets art.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Men det har jo ikke gått bedre, enda?

Leverte solide overskudd før årene for corona!

trn100 skrev (7 minutter siden):

Det forstår jeg, men de kan vel uansett velge om de vil fortsette i jobben eller finne noe annet? SAS er jo på ingen måte den eneste arbeidsgiveren som har måttet tilpasse seg for å overleve?

Flere av de som har jobbet der hele livet som ikke vet hva de ellers skulle gjort. Men ja klart det finnes andre jobber, men kanskje ikke like lett å se det selv etter 30 år i samme jobb.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 minutter siden):

Jo, ganske mange yrkesgrupper hvor reising er en del av hverdagen for å utføre arbeidet får diett. Det er for øvrig ikke å anse som gode, men som kompensasjon for økte utgifter du får privat pga arbeidets art.

Tja, alt er relativt. Husker enda vi lo hele veien til banken når vi jobbet i Singapore og fikk 1000+++ i diett pr dag og spiste på hawkercenter til tikroninger:p

Om en skal anse det som kompensasjon må en nesten betales etter kvittering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MiKA7 skrev (Akkurat nå):

Leverte solide overskudd før årene for corona!

Flere av de som har jobbet der hele livet som ikke vet hva de ellers skulle gjort. Men ja klart det finnes andre jobber, men kanskje ikke like lett å se det selv etter 30 år i samme jobb.

Det er en del år siden SAS levert solide overskudd! Hvis det hadde vært tilfelle hadde de ikke havnet i denne situasjonen ved hvert eneste oppgjør...

Lenke til kommentar
MiKA7 skrev (4 minutter siden):

Leverte solide overskudd før årene for corona!

Flere av de som har jobbet der hele livet som ikke vet hva de ellers skulle gjort. Men ja klart det finnes andre jobber, men kanskje ikke like lett å se det selv etter 30 år i samme jobb.

Hjelper ikke å ha overskudd i noen få måneder når en har flere tiår i underskudd... 

Men det er jo lite relevant nå, selskapet er mer eller mindre konkurs. Iallefall nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært i arbeidslivet i over 40 år og er det fremdeles. En ting det har lært meg er at det hjelper lite å streike for høyere lønn når bedriften man jobber i er konkurs, rettigheter eller ikke....

Ja, jeg er generelt for sterke fagforeninger og retten til å streike samt gode vilkår. Men her har de valgt helt feil år å streike. Men det er vell derfor de gjør det også, SAS har ikke noe annet valg enn å si ja snart. De har rett og slett ikke penger til å bære streiken. Det er vanvittig dyrt å streike i den bransjen, helt enormt. Og de har absolutt ikke penger til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er generelt for sterke fagforeninger og retten til å streike samt gode vilkår. Men her har de valgt helt feil år å streike. Men det er vell derfor de gjør det også, SAS har ikke noe annet valg enn å si ja snart. De har rett og slett ikke penger til å bære streiken. Det er vanvittig dyrt å streike i den bransjen, helt enormt. Og de har absolutt ikke penger til det.

Ikke minst omdømmemessig! Jeg er også absolutt for sterke fagforeninger, men situasjonen er jo egentlig at ingen egentlig trenger SAS? Det er mange andre som gjerne overtar den posisjonen de har, og da vil f.eks. Norwegian trenge flere folk?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nei, masse av det som står på min lønnsslipp er ikke listet her på skatteetaten sine sider. Det er en samleplass for lønn/inntekt der diett er inkludert.

Alt av min diett står under ikke trekkpliktig inntekt, med unntak av det som går over statens satser. Eneste som står under lønn hos meg er det jeg faktisk utfører hos min arbeidsgiver. Igjen, diett er og forbli en kompensasjon for dine økte utgifter.

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Tja, alt er relativt. Husker enda vi lo hele veien til banken når vi jobbet i Singapore og fikk 1000+++ i diett pr dag og spiste på hawkercenter til tikroninger:p

Om en skal anse det som kompensasjon må en nesten betales etter kvittering.

Du kan og få diett der du må levere kvittering, men som oftest er det enklere for arbeidsgiver og -taker med en fast sats da det blir langt mindre dokumentering og papirarbeid.

Jeg tipper din arbeidsgiver gjør det enkelt med å bare bruke en sats på diett selv om dere reiser mye utlands. Jeg mener det finnes egne tabeller for diett utlands, men jeg er usikker på om dette primært er satsene konvertert til landets valuta eller at satsen reflekterer levestandarden i det aktuelle landet.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (Akkurat nå):

Alt av min diett står under ikke trekkpliktig inntekt, med unntak av det som går over statens satser. Eneste som står under lønn hos meg er det jeg faktisk utfører hos min arbeidsgiver. Igjen, diett er og forbli en kompensasjon for dine økte utgifter.

 

Du kan og få diett der du må levere kvittering, men som oftest er det enklere for arbeidsgiver og -taker med en fast sats da det blir langt mindre dokumentering og papirarbeid.

Jeg tipper din arbeidsgiver gjør det enkelt med å bare bruke en sats på diett selv om dere reiser mye utlands. Jeg mener det finnes egne tabeller for diett utlands, men jeg er usikker på om dette primært er satsene konvertert til landets valuta eller at satsen reflekterer levestandarden i det aktuelle landet.

Så du mener du ikke ser din diett på lenken jeg ga deg som er innsyn i din inntekt? Da tror jeg du ser feil.

Nei vi følger staten sine satser. 

Lenke til kommentar
trn100 skrev (4 minutter siden):

Ikke minst omdømmemessig! Jeg er også absolutt for sterke fagforeninger, men situasjonen er jo egentlig at ingen egentlig trenger SAS? Det er mange andre som gjerne overtar den posisjonen de har, og da vil f.eks. Norwegian trenge flere folk?

Tja, norwegian og resten av lavpris selskapene er for private billig reiser. 

For forretningsreise fungerer det dårlig, iallefall de lange turene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tja, norwegian og resten av lavpris selskapene er for private billig reiser. 

For forretningsreise fungerer det dårlig, iallefall de lange turene.

Det vet jeg også, men da får de vel betale for de kostnadene de som kan?

Turistene utgjør en langt større kundegruppe og vil uansett ta med seg matpakke og velge det billigste alternativet. Hvis ikke SAS ønsker det markedet så kan de jo bare fortsette som de gjør så lenge det varer?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Så du mener du ikke ser din diett på lenken jeg ga deg som er innsyn i din inntekt? Da tror jeg du ser feil.

Nei vi følger staten sine satser. 

Som jeg skrev:

Diett er oppført under ikke trekkpliktig inntekt, og det eneste jeg har under lønn er det faktiske arbeidet jeg har utført.

For ordens skyld siden jeg begynner å tro det kan være misforståelser basert på ordlyden:

NAOB:

Sitat

lønn
substantiv - belønning, (mer eller mindre) avtalemessig bestemt betaling for arbeid i (mer eller mindre) fast stilling ...

Sitat

Diettpenger

kollektivt - penger til kostgodtgjørelse

Sitat

Kostgodtgjørelse
administrasjon - godtgjørelse til dekning av utgifter til kost og opphold på reise i arbeidssammenheng ; diett

Lønn og diett er inntekt, men diett er ikke lønn. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 minutter siden):

Som jeg skrev:

Diett er oppført under ikke trekkpliktig inntekt, og det eneste jeg har under lønn er det faktiske arbeidet jeg har utført.

For ordens skyld siden jeg begynner å tro det kan være misforståelser basert på ordlyden:

NAOB:

Lønn og diett er inntekt, men diett er ikke lønn. 

Ja jeg er enig i at jeg har blandet ordene her. Inntekt er såklart det jeg er ute etter. Beklager!

Lenke til kommentar
MrL skrev (8 timer siden):

Er man veldig priviligert fordi man klarer å finne hvilken som helst jobb? Du kan vel omtrent jobbe som hva som helst og knapt klare å tjene dårligere enn dette.

Valget er ikke nødvendigvis ikke å kjempe for bedre arbeidsvilkår eller gå ledig, men kjempe for arbeidsvilkår og deretter gå ledig  - fordi du dealer med en selskap som er på randen av konkurs.

Det sagt, mener jeg at streik er en viktig rettighet og det er de har all rett til å streike for bedre lønn. Men det er noe med å velge riktig tidspunkt også, en ting er selskaper som går med overskudd men det er en reel risiko for konkurs og de mister jobben hvis SAS må øke utgiftene sine. Hvis man synes det er grei risiko å ta, så er det bare å kjøre på. 



 

Hvis SAS ikke har råd til å betale de en anstendig kø n har de ikke råd til å bedrive bedrift.

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Ser ut som det dreier seg mest om tillegg for helg og kveld nå, de har fått tilbud om 5,2% som de ser ut til å ta. Men de ønsker tillegg. Det er jo ikke urimelig og veldig normalt i de fleste bransjer. Sas sier selv at det er ikke noe de økonomisk kan bære, og det tror jeg absolutt på.

Hadde streiken kommet neste år hadde det kanskje gått, avhengig av hvordan de gjør det i ny allianse etc.

Nå er det overhengende fare for at SAS bare aksepterer kravene og sparker samtlige ansatte på grunn av manglende penger til drift for disse ansatte. Tviler på noen parter blir fornøyd med det.

De jobber inntil 3 helger i mnd, og fpr ikke helgetillegg, makan til utnyttelse!

SommerSolo skrev (2 timer siden):

Hvilke andre yrkesgrupper har diett som gode i jobben? 

Nordsjøarbeidere f eks får diett når de er hjemme, ihvertfall de på båt

trn100 skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke helt problemet? Når man søker en jobb får man vel presentert betingelsene og kan velge selv om man vil ta jobben? Det er jo ikke like enkelt å bli cabin crew som kasseoperatør i en matbutikk, så det er jo frivillig?

Hvis man aksepterer vilkårene, uansett hvor dårlige de måtte være, så er det vel et valg man tar selv og ikke noe man kan kilage på etter at man har tatt jobben?

Hvor står det at man ikke har lov til å jobbe for å bedre betingelsene sine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...