Gå til innhold

SAS kabinansatte har en latterlig lav lønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skammelig lønn. Burde hatt minstelønn eller almenngjort tariffavtale for kabinansatte slik som renholdere har.

Når det er sagt så får man lønn etter hvor vanskelig man er å erstatte. Det virker som mange kvinner lar seg friste til en jobb med mye reising selv om lønnen er elendig. Men så en dag kommer barn, bil og boliglån og utgiftene hoper seg opp. Da må en bytte beite.

DN skrev om at kabinpersonale må ta ansvar for renholdsoppgaver i SAS sånn at selskapet kan spare penger. De sparer penger fordi renholdere er dyrere i drift enn flyvertinner.

Det betaler ca 10.000 mer brutto i måneden å vaske dass på bakken enn i et fly nettopp fordi det å være flyvertinne assosieres med mer glamour - og da er noen villig til å se vekk fra den elendige lønnen - enn så lenge. Så nå får vi se om det endrer seg etter denne runden med negative presseoppslag om yrket

Glamour illusjonen er vel grunnen til at bransjen ikke har blitt polakkifisert som så mye annet her i landet. Men mitt klare råd til flyvertinner er skift jobb. Selv om dere går opp 10% i lønn og SAS ikke går konkurs pga det så er lønnen fortsatt elendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SAS har en organisjon som ikke på noen måter evner å møte kraveene til moderne flytrafikk. Det er ikke forferdelig mange år siden SAS hadde egne ansatte som bare reiste rundt i verden og sjekket at hoteller og forpleining var bra nok for de ansatte. At de fremdeles har en struktur og en tankegang som ikke skiller seg vesentlig fra det i dag skyldes dårlig ledelse.

En gang i tiden var det å være SAS ansatt et kremyrke, og selv om verden har blitt mindre er fremdeles det å være flyvert et yrke som unge mennesker i utgangspunktet velger selv av samme grunn som den gang, eventyrlyst og reiselyst. Om det ikke var for de tingene ville ingen ha tatt en slik jobb.

Så blir man selvsagt mett av opplevelser etter en stund, får familie og forpliktelser. Lønnen følger ikke etter og eventyrlysten er liksom opplevd.

Når det er sagt er selvsagt startlønnen en vits og SAS kommer ALDRI til å bli hva det var om ikke noen med ansvar tar nettopp "ansvar". SAS har blitt sprtøytet full med skattepenger i årevis uten som helst krav. Ansvaret ligger derfor også på myndighetene i Skandinavia som har puttet penger i en bedrift som ikke evner å drive seg selv. Se bare på støtten som oljeindustrien fikk under Corona tiden. Hvem i hedens navn bevilger penger en industri som har verdens mest høytlønnede? De må jo være mentalt forvirret...

Veldig bra at Norge har solgt ut sine aksjer i SAS!

Samtidig er det også sånn at konkurransen i markedet gjør sitt, og der har vi alle litt skyld, som hele tiden ønsker billigere reiser. Det skal selvsagt ikke være slik at skal velge dyrere billetter for å redde et selskap som ikke er konkurransedyktig, men det skulle ikke forundre meg om ikke selv SAS ansatte velger andre selskap pga. pris til sine ferieturer.

Jeg hadde en tante som for mange år siden jobbet i NSB og reiste gratis med tog over alt og gjerne tok med seg familien. De ansatte i NSB hadde også nesten gratis opphold på Rapham Høyfjellshotell hvor hun tok med oss flere ganger i året.

I en markedsøkonomi som de fleste av oss ønsker, i alle fall på visse områder, så fungerer ikke slikt.

Økonomer som har litt mer peiling enn oss sier at dynamikk i markedet ødelegges av statlig inngripen, men det har ikke ledelsen i SAS forstått.

Lenke til kommentar

Ser ut som det dreier seg mest om tillegg for helg og kveld nå, de har fått tilbud om 5,2% som de ser ut til å ta. Men de ønsker tillegg. Det er jo ikke urimelig og veldig normalt i de fleste bransjer. Sas sier selv at det er ikke noe de økonomisk kan bære, og det tror jeg absolutt på.

Hadde streiken kommet neste år hadde det kanskje gått, avhengig av hvordan de gjør det i ny allianse etc.

Nå er det overhengende fare for at SAS bare aksepterer kravene og sparker samtlige ansatte på grunn av manglende penger til drift for disse ansatte. Tviler på noen parter blir fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Ser ut som det dreier seg mest om tillegg for helg og kveld nå, de har fått tilbud om 5,2% som de ser ut til å ta. Men de ønsker tillegg. Det er jo ikke urimelig og veldig normalt i de fleste bransjer. Sas sier selv at det er ikke noe de økonomisk kan bære, og det tror jeg absolutt på.

Hadde streiken kommet neste år hadde det kanskje gått, avhengig av hvordan de gjør det i ny allianse etc.

Nå er det overhengende fare for at SAS bare aksepterer kravene og sparker samtlige ansatte på grunn av manglende penger til drift for disse ansatte. Tviler på noen parter blir fornøyd med det.

Kanskje det hadde vært like greit, og så kunne de som fortsatt var interresert i jobbe der søkt på nytt med de vilkår som tilbys?

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja det er en mulig "løsning", at de får tilbud om å starte i Danmark avdelingen etc.

Det vil jo uansett bli arbeidsplasser hvis man tenker utenfor grensene, men ikke ideelt for Norge. Og hvis det er som det er sagt at man tjener like godt eller bedre på Kiwi så må kanskje drømmene fare?

Det er uansett ikke liv laga om et selskap som SAS ikke er i stand til å overleve på egen hånd.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Tja det er mange yrkesgrupper som har diett. Men for cabin crew kan det utgjøre store andel av inntektene. 1/3 var nevnt av en sas ansatt.

Artikkelen legger til grunn 75% stilling. Jobber hun 100% vil hun ha noe og tjue tusen i måneden? 

Lenke til kommentar

Når man har ubegrenset tilgang på billig arbeidskraft gjennom uregulert masseinnvandring så er det klart enkelt for bedriftene å holde lønningene uføre og mange andre grupper i samfunnet har nå en inntekt som det ikke er mulig å leve et normalt liv på.

Utgiftene stiger rett å slett langt raskere enn det inntektene gjør.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Ja det er en mulig "løsning", at de får tilbud om å starte i Danmark avdelingen etc.

Danske SAS ansatte har en vesentlig bedre lønn en norske ansatte, så tror ikke SAS er så veldig interessert i det..

Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Tja det er mange yrkesgrupper som har diett. Men for cabin crew kan det utgjøre store andel av inntektene. 1/3 var nevnt av en sas ansatt.

Som tidligere SAS ansatt så kan jeg avkrefte 1/3. men på 327.000 i lønn, så er vel +-80.000 i diett før skatt ikke så veldig langt unna heller.

 

Lenke til kommentar
MiKA7 skrev (1 minutt siden):

Danske SAS ansatte har en vesentlig bedre lønn en norske ansatte, så tror ikke SAS er så veldig interessert i det..

Som tidligere SAS ansatt så kan jeg avkrefte 1/3. men på 327.000 i lønn, så er vel +-80.000 i diett før skatt ikke så veldig langt unna heller.

 

1/3 hentet jeg i fra her: https://kakepiken.wordpress.com/2014/05/24/jobben-som-flyvertinne/

Dog ser jeg nå at det er ganske gammelt så mulig det er annerledes nå.

Har de danske tillegg for kveld og helg? Det er det som er spørsmålet nå, ikke lønnen(fast)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

1/3 hentet jeg i fra her: https://kakepiken.wordpress.com/2014/05/24/jobben-som-flyvertinne/

Dog ser jeg nå at det er ganske gammelt så mulig det er annerledes nå.

Har de danske tillegg for kveld og helg? Det er det som er spørsmålet nå, ikke lønnen(fast)

Nei hverken svenske eller danske har noen tillegg. 

I 2014 var nattstoppene generelt lengre unntatt sommeren, som gjorde at man hadde mer diett på den tiden. Etter 2016 ble nattstoppene kortere og kortere.  

Lenke til kommentar
MiKA7 skrev (1 minutt siden):

Nei hverken svenske eller danske har noen tillegg. 

I 2014 var nattstoppene generelt lengre unntatt sommeren, som gjorde at man hadde mer diett på den tiden. Etter 2016 ble nattstoppene kortere og kortere.  

Det er jo tilleggene SAS nå sier de ikke kan bære. Så da er kanskje alternativet å flytte folk over til Sverige/Danmark likevel om foreningene ikke gir seg.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt problemet? Når man søker en jobb får man vel presentert betingelsene og kan velge selv om man vil ta jobben? Det er jo ikke like enkelt å bli cabin crew som kasseoperatør i en matbutikk, så det er jo frivillig?

Hvis man aksepterer vilkårene, uansett hvor dårlige de måtte være, så er det vel et valg man tar selv og ikke noe man kan kilage på etter at man har tatt jobben?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er jo tilleggene SAS nå sier de ikke kan bære. Så da er kanskje alternativet å flytte folk over til Sverige/Danmark likevel om foreningene ikke gir seg.

Fastlønna er såpass mye høyere i Danmark og danske krona er så sterk, så totalt sett vil det være mange ganger dyrere en å gi de norske tillegg. 
 

Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt problemet? Når man søker en jobb får man vel presentert betingelsene og kan velge selv om man vil ta jobben? Det er jo ikke like enkelt å bli cabin crew som kasseoperatør i en matbutikk, så det er jo frivillig?

Hvis man aksepterer vilkårene, uansett hvor dårlige de måtte være, så er det vel et valg man tar selv og ikke noe man kan kilage på etter at man har tatt jobben?

Er veldig mange fler i SAS en bare de yngste. 
Er ansatte som har vært der i 25-30 år og fått lønna redusert i 2012 med lovnader om å få alt tilbake når det gikk bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...