Gå til innhold

SAS kabinansatte har en latterlig lav lønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Medianlønn er over 600 000. Inkluderer vi de ned til 600 000 så har vi mer enn halvparten eller majoriteten om du vill.

ja, lavtlønn er vel ca 490 000, og disse får 327 000 i 100% stilling, det er mindre 39 000 mindre enn jeg har fått til nå iår

Lenke til kommentar
Tussi skrev (52 minutter siden):

ja, lavtlønn er vel ca 490 000, og disse får 327 000 i 100% stilling, det er mindre 39 000 mindre enn jeg har fått til nå iår

De får også diett, og sas mener på de får overtid etc. Det er lav lønn, men ganske likt som butikk som er ett relativt tilsvarende yrke ift utdanning.

 

Jeg tror sas sitt største problem er at de sitter på ekstremt mange senior ansatte som har god lønn. Disse tømmer budsjettet til de nyansatte.

Under covid røyk nesten alle de unge og det var bare gamle cabin crew igjen. Det var iallefall min erfaring med å fly i den perioden og etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De får også diett, og sas mener på de får overtid etc. Det er lav lønn, men ganske likt som butikk som er ett relativt tilsvarende yrke ift utdanning.

 

Jeg tror sas sitt største problem er at de sitter på ekstremt mange senior ansatte som har god lønn. Disse tømmer budsjettet til de nyansatte.

Under covid røyk nesten alle de unge og det var bare gamle cabin crew igjen. Det var iallefall min erfaring med å fly i den perioden og etterpå.

de får vel langt mindre sjanse for overtid enn jeg får i min jobb, og jeg tror ansatte i butikk og barnehage har langt høyere lønn enn dette, butikkansatte har vel ihvertfall 2000 mer i mnd enn disse https://www.nhomd.no/arbeidsforhold-og-tariff/tariff/overenskomster/butikkoverenskomsten/

diettgodtgjørelse og overtid er uansett ikke en del av lønnen, men noe man skal ha utenom. Grunnlønnen skal dekke vanlig livsopphold, og å gå på jobb fra tidlig morgen til sen natt, og jobbe opptil 47 timer i uken som noen av de gjør i vanllig turnus, skal lønnes med mer enn man får som ung ufør (hilsen en som har vørt ung ufør)

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (Akkurat nå):

hvem har sagt de må jobbe som flyvertinne? de har da selv signert en arbeidskontrakt. 

Og? betyr det at de skal ha så dårlig lønn? De har signert en arbeidskontrakt ja, og nå har de gått til streik, heldigvis!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

de får vel langt mindre sjanse for overtid enn jeg får i min jobb, og jeg tror ansatte i butikk og barnehage har langt høyere lønn enn dette, butikkansatte har vel ihvertfall 2000 mer i mnd enn disse https://www.nhomd.no/arbeidsforhold-og-tariff/tariff/overenskomster/butikkoverenskomsten/

diettgodtgjørelse og overtid er uansett ikke en del av lønnen, men noe man skal ha utenom. Grunnlønnen skal dekke vanlig livsopphold, og å gå på jobb fra tidlig morgen til sen natt, og jobbe opptil 47 timer i uken som noen av de gjør i vanllig turnus, skal lønnes med mer enn man får som ung ufør (hilsen en som har vørt ung ufør)

Diett er en vesentlig del av reisejobb, uavhengig av hvilken jobb en har. De anstendige reisejobbene har komp tillegg også, for å kompensere for all tiden vekke.

Det er normalt med lavere fastlønn i slike stillinger.

Diett kan fort utgjøre 100 000 ekstra. Og med komp snakker en fort 150-300. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Og? betyr det at de skal ha så dårlig lønn? De har signert en arbeidskontrakt ja, og nå har de gått til streik, heldigvis!

Tja, spørs om det blir så heldigvis. SAS sliter skikkelig om dagen. Fortsetter dette er det fort kroken på døra for alle norske. Da har de god lønn da!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Diett er en vesentlig del av reisejobb, uavhengig av hvilken jobb en har. De anstendige reisejobbene har komp tillegg også, for å kompensere for all tiden vekke.

Det er normalt med lavere fastlønn i slike stillinger.

Diett kan fort utgjøre 100 000 ekstra. Og med komp snakker en fort 150-300. 

Tja, de har uansett 15-30% lavere lønn enn de med samme jobb i norwegian...

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tja, spørs om det blir så heldigvis. SAS sliter skikkelig om dagen. Fortsetter dette er det fort kroken på døra for alle norske. Da har de god lønn da!

vel, en skal ikke se bort fra at de kan få langt bedre forhold som ufaglært hos oss... Og vi jobber bare hver 3 helg, ikke 3 helger i mnd

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Tja, de har uansett 15-30% lavere lønn enn de med samme jobb i norwegian...

Ja, og dette tror jeg som sagt har noe med at sas har enormt mange seniorer som tømmer budsjettet. Noe Norwegian har i langt mindre grad.

Forøvrig også sannsynligvis skapt av fagforeninger når en sa opp masse folk under covid etc.

 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

vel, en skal ikke se bort fra at de kan få langt bedre forhold som ufaglært hos oss... Og vi jobber bare hver 3 helg, ikke 3 helger i mnd

Ja det er mange plasser en kan tjene mer penger, ingen tvil om det. 

Men en skal ikke glemme at SAS mer eller mindre er konkurs. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja, og dette tror jeg som sagt har noe med at sas har enormt mange seniorer som tømmer budsjettet. Noe Norwegian har i langt mindre grad.

Forøvrig også sannsynligvis skapt av fagforeninger når en sa opp masse folk under covid etc.

 

Men, hvis eldre kabinansatte tømmer budsjettete burde de kanskje løfte de lavest lønte før de gav pilotene 20% lønnsøkning eller hva de fikk?

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Men, hvis eldre kabinansatte tømmer budsjettete burde de kanskje løfte de lavest lønte før de gav pilotene 20% lønnsøkning eller hva de fikk?

Tja, nå kjenner jeg ikke til hva du refererer til her. Men piloter er nødvendig kompetanse og den er vanskelig å få fatt på. Så det er mer vilje for å gi de mer penger.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Diett kan fort utgjøre 100 000 ekstra. Og med komp snakker en fort 150-300. 

Ikke så utrolig svært å måtte spise sin flymat-lunsj på en krakk rett ved toalettet til passasjerene, vet ikke om jeg hadde verdsatt det til 100k..
 

Det de får av overtid og tillegg var vel et fast beløp på 1500kr mnd, ikke så veldig svært, og da har man kun en helg fri per måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (1 minutt siden):

Ikke så utrolig svært å måtte spise sin flymat-lunsj på en krakk rett ved toalettet til passasjerene, vet ikke om jeg hadde verdsatt det til 100k..
 

Det de får av overtid og tillegg var vel et fast beløp på 1500kr mnd, ikke så veldig svært, og da har man kun en helg fri per måned.

Leste nettopp ett innlegg fra en sas ansatt. Hun sa at ca 1/3 var diett for de. Det øker jo lønnen vesentlig. Og en snakker fort 150 000 per år. Og en får ikke diett for å spise flymat i flyet, da har du missforstått meningen med diett.

Hvor har du de 1500 i fra? Har jeg ikke komt over.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Salvesen. said:

Hvor har du de 1500 i fra? Har jeg ikke komt over.

Trodde det var Aftenposten, men i så fall er den moderert. Der står det nå 
 

Quote

For nasjonale helligdager, for eksempel alle de røde dagene i mai, er det et tillegg på 1500 kroner pr. dag hvis de er i luften. Stand by eller pålagte kurs på slike røde dager gir ikke slike tillegg.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Xjowkm/sas-ansatte-streiker-for-bedre-betaling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...