Gå til innhold

SAS kabinansatte har en latterlig lav lønn


Anbefalte innlegg

ParadiseCity skrev (17 minutter siden):

Du har stilt deg kraftig negativ til både streikerett og at arbeidere organiserer seg så derfor spør jeg deg. Det er et enkelt ja eller nei spørsmål. 

At du ikke klarer å bare lese hva som skrives, men skal bedrive fri tolkning og fantasi kan jeg ikke hjelpe deg med.
Ha en fortsatt fin kveld.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si vilkårene til kabinansatte i SAS kom overraskende på meg. Jeg trodde ærlig talt at de tjente bra som i over middels, ikke minst i SAS, som lenge kritiserte konkurrentenes utflagging/"basebygging" fordi det førte til sosial dumping.

Diett kan ikke likestilles fullt ut som lønn, fordi formålet er å kompensere for en ulempe de har, som høyere kostnader til mat gjerne er når man er ute og reiser.

Er det utenlandsk arbeidsmiljølov som gjelder, siden de ikke får overtid når de jobber ekstra? Det absurde er at jeg som flypassasjer i mange tilfeller får utbetalt erstatning ved de samme forsinkelsene. Er du kabinansatt, kan vel neppe arbeidets art tilsi at det skal behandles som en særlig uavhengig stilling. Støtter selvsagt streiken hvis vilkårene for jobben de gjør, er i nærheten av så ille som beskrevet i media.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (3 minutter siden):

Må si vilkårene til kabinansatte i SAS kom overraskende på meg. Jeg trodde ærlig talt at de tjente bra som i over middels, ikke minst i SAS, som lenge kritiserte konkurrentenes utflagging/"basebygging" fordi det førte til sosial dumping.

Diett kan ikke likestilles fullt ut som lønn, fordi formålet er å kompensere for en ulempe de har, som høyere kostnader til mat gjerne er når man er ute og reiser.

Er det utenlandsk arbeidsmiljølov som gjelder, siden de ikke får overtid når de jobber ekstra? Det absurde er at jeg som flypassasjer i mange tilfeller får utbetalt erstatning ved de samme forsinkelsene. Er du kabinansatt, kan vel neppe arbeidets art tilsi at det skal behandles som en særlig uavhengig stilling. Støtter selvsagt streiken hvis vilkårene for jobben de gjør, er i nærheten av så ille som beskrevet i media.

Flyvende personale er unntatt arbeidsmiljøloven og ligger under luftfartsloven.

Vil si hverdagen som kabinansatt var verre en det media beskriver, en ting er arbeidstid langt over normalen for lav lønn. 
Hverdagen ble enda tøffere når de fant ut at du kunne lande etter midnatt før de to fridagene man hadde, for å så sjekke inn for ny arbeids periode 05.20 første dag. Så i realiteten hadde man 1.5 dager fri.

Uforutsigbar arbeidsplan som man får to uker før perioden begynner (månedsvis), som gjorde at man ikke kan planlegge noe frem i tid var heller ikke veldig gøy i lengden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dagner skrev (2 minutter siden):

Såvidt jeg vet er det bransjestandard verden over at flyvertinner ikke får betalt før dørene stenger og flyet faktisk går fra gate. Ingenting spesielt med SAS akkurat der. 

Mest vanlig i enkelte østeuropeiske flyselskap ala Air Baltic og de få selskapene som har pay2fly for piloter. 
så det er ikke bransjestandarden nei.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MiKA7 skrev (3 minutter siden):

Mest vanlig i enkelte østeuropeiske flyselskap ala Air Baltic og de få selskapene som har pay2fly for piloter. 
så det er ikke bransjestandarden nei.
 

Er du sikker? Litt kjapp googling og det ser ut til at dette er veldig normalt rundtom, selvfølgelig en hel haug med artikler fra statene blant annet.

Lenke til kommentar
Dagner skrev (1 minutt siden):

Er du sikker? Litt kjapp googling og det ser ut til at dette er veldig normalt rundtom, selvfølgelig en hel haug med artikler fra statene blant annet.

De jeg har blitt kjent med i min tid i luften fra store amerikanske og europeiske, inkl. Emirates og Aeroflot hadde alle fastlønn. 
men finnes sikkert mange små flyselskap rundtom som har per flytime. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dagner skrev (21 minutter siden):

Såvidt jeg vet er det bransjestandard verden over at flyvertinner ikke får betalt før dørene stenger og flyet faktisk går fra gate. Ingenting spesielt med SAS akkurat der. 

Der er ekstremt dårlig. Man bør få lønn for den tiden man faktisk er tilgjengelig for arbeidsgiver 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MiKA7 skrev (18 minutter siden):

De jeg har blitt kjent med i min tid i luften fra store amerikanske og europeiske, inkl. Emirates og Aeroflot hadde alle fastlønn. 
men finnes sikkert mange små flyselskap rundtom som har per flytime. 

Små og små, i farten kan jeg jo nevne at American airlines (verdens største flyselskap) ikke har betalt boarding, men det skal sies at de er under forhandlinger om det nå.

Endret av Dagner
Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 minutter siden):

Der er ekstremt dårlig. Man bør få lønn for den tiden man faktisk er tilgjengelig for arbeidsgiver 

Dessverre et problem i både luftfart og sjøfart, og muligens andre bransjer som ikke følger arbeidsmiljøloven. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke en feil, det er oppført under din lønn på skatteetaten sine sider. En betaler også skatt på dette. 

Ett eksempel jeg så fra en flyvertinne i sas var ca 1/3 diett. Eller fort 150k+. Eller en god porsjon av det de blir betalt.

Diett er fortsatt, og selv beskrevet hos skatteetaten, som en utgiftsgodtgjørelse og ikke lønn. Strengt tatt betaler du bare skatt på deler av dietten din om dere får diett over satsene som er satt hos skattedirektoratet. 

 

 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (8 timer siden):

At du ikke klarer å bare lese hva som skrives, men skal bedrive fri tolkning og fantasi kan jeg ikke hjelpe deg med.
Ha en fortsatt fin kveld.

Du kan jo hjelpe til med et enkelt svar. At du nekter å svare på det er jo utrolig avslørende, det sier jo også litt om hva slags menneskesyn du har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Tussi said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jQ3zge/flyvertinne-henriette-simone-arheim-31-har-ikke-raad-til-aa-passe-hunden-min

Startlønnen for ansatte i kabin er 327 000 i året, det er over 50 000 mindre enn ufaglærte tjener i helsevesenet etter lønnsoppgjøret. https://www.fagforbundet.no/ks/

 

Dette er mennesker med ansvaret for sikkerhet ombord på fly, i krise på fly etc, og de har nesten ingen tillegg med evnen til å få lønnen betydelig opp. 

Vanvittig! En streik jeg virkelig støtter. At nøkkelpersonell med ansvar for sikkerhet skal tjene så dårlig må jo nesten være en sikkerhetstrussel. All ære til dem som har orket å jobbe under slike forhold og med slike lønnsforhold. Nå bør det være deres tur. Pilotene fikk sitt og mer enn det

327k i startlønn synes jeg ingen skal klage på. At det er nøkkelpersonell med ansvar for sikkerhet er et dårlig argument for høyere lønn. Lønn bør i liten grad påvirkes av slike faktorer.

Nesten halvparten av oss har et yrke med mye ansvar og mye avhenger på dem.

 

Lønnen skal gjenspeile den innsatsen. Hvis det kreves mange års utdanning bør lønnen være høy. For å ta et eksempel, en slik person som hjelper skolebarn over veien (vi har ikke hatt dem ikke i Norge men vi kunne hatt det). Har ikke den personen et enormt stort ansvar? Jau det har han/hun men det er ikke et arbeid som etter min mening fortjener mer enn minimiumslønn.

 

En som opererer mekaniske maskiner (herunder alt som går på hjul, kraner og alt annet) har et kjempestort ansvar. Tenk hvis noe som henger i stroppen faller ned og treffer noe eller noen? Eller kanskje en litt uheldig håndbevegelse fører til skader for 20 millioner.

 

Lærerne har et enormt høyt ansvar fordi de skal utdanne og forme fremtidens vaksne. De skal også passe på at barna er trygge og ikke gjør noe som er farlig i skoletiden. Det er ikke et lønnsargument og jeg tror ikke engang lærerne selv har brukt det som argument. De skal ha lønn etter utdannelsen.

 

Et annet punkt er ekstra betalt for ubekvemt arbeid. Det kan være nødvendig for at rekruttering ikke er et problem.

Et annet punkt er konkurranse i arbeidsmarkedet. Hvis man ikke finner arbeidssøkere kan bedre lønn hjelpe.

Det siste jeg hørte på nyetene var at rekruttering ikke var et problem, mange ønsker å være kabinpresonell.

 

Det er forsikringer over alt. Den enkelte arbeider med stort ansvar skal ikke betale for uhell og skade. De skal ikke ha ekstra lønn.

De er heller ikke tvunget inn i yrket.

 

 

14 hours ago, Tussi said:

Utfra det jeg har lest andre steder er lønnen under det unge uføre får. Og det er ikke så voldsomt mye. 

Etter mitt syn, et selskap som ikke betaler sine ansatte er enn uføre får, har ikke livets rett

Det er mer enn min trygd. De skal ikke klage, selv jeg klager ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (11 timer siden):

Diett er fortsatt, og selv beskrevet hos skatteetaten, som en utgiftsgodtgjørelse og ikke lønn. Strengt tatt betaler du bare skatt på deler av dietten din om dere får diett over satsene som er satt hos skattedirektoratet. 

 

 

Nei skatteetaten fører diett under lønn her: 

https://www.skatteetaten.no/skjema/mine-inntekter-og-arbeidsforhold/

 

Det er også en frivillig ordning, så sas kan droppe den om de vill. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (15 timer siden):

Det er en veldig forenkling og avsporing å argumentere for at disse ansatte selv velger å jobbe for Sas. Jeg tviler på at de fleste ansatte her er så priviligerte at de vasser i jobbtilbud. Valget er nok heller å kjempe for bedre vilkår, eller å gå arbeidsledig. Noe de færreste ønsker. Kudos for å gå på jobben og bidra til samfunnet når man kunnet tjent bedre på å være en gratispassasjer. 

Er man veldig priviligert fordi man klarer å finne hvilken som helst jobb? Du kan vel omtrent jobbe som hva som helst og knapt klare å tjene dårligere enn dette.

Valget er ikke nødvendigvis ikke å kjempe for bedre arbeidsvilkår eller gå ledig, men kjempe for arbeidsvilkår og deretter gå ledig  - fordi du dealer med en selskap som er på randen av konkurs.

Det sagt, mener jeg at streik er en viktig rettighet og det er de har all rett til å streike for bedre lønn. Men det er noe med å velge riktig tidspunkt også, en ting er selskaper som går med overskudd men det er en reel risiko for konkurs og de mister jobben hvis SAS må øke utgiftene sine. Hvis man synes det er grei risiko å ta, så er det bare å kjøre på. 



 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (9 timer siden):

Du kan jo hjelpe til med et enkelt svar. At du nekter å svare på det er jo utrolig avslørende, det sier jo også litt om hva slags menneskesyn du har.

Nå får du ta deg en bolle, for du oppfører deg om et troll og ikke noe annet. Ingen her er pålagt å svare på noe som helst!
Jeg har IKKE skrevet noe som antyder noe som helst om mitt menneskesyn.

Du må slutte med dine fantasier, og holde deg til fakta. Hvis du ikke klarer å forstå hva jeg mente med følgende seting så skal jeg prøve å forklare.

".....Organisert eller ikke."
Det betyr ikke annet enn at det er organisjonsfrihet i Norge, og jeg aner ikke om alle kabinansatte i SAS er organisert eller ikke. Ikke noe mer, og ikke noe mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Oknok said:

327k i startlønn synes jeg ingen skal klage på. At det er nøkkelpersonell med ansvar for sikkerhet er et dårlig argument for høyere lønn. Lønn bør i liten grad påvirkes av slike faktorer.

327k er elendig lønn med tanke på at man ofte må tåle dårlige arbeidstider, overnattinger borte o.l. Når det er sagt kan jo ikke SAS overleve med å gi mye bedre betingelser når man opererer i et globalt marked der andre også får like dårlig lønn. Det viser vel bare at flyreiser har blitt altfor billige.

En streik nå kunne vel knapt komme på et dårligere tidspunkt, så skal ikke se bort fra at dette blir kroken på døra for SAS. Som kabinansatt ville jeg nok heller da ha skaffet meg noe utdannelse og gått over i en annen jobb.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Uansett hvor spennende det kan virke så skjønner jeg ikke at folk gidder å begynne som flyvert, man skal selvfølgelig like det man holder på med, men til syvende og sist har man en jobb for å tjene penger. Jeg kommer ikke på en eneste jobb som jeg i det hele tatt kunne vurdert for en så lav lønn. Det er ingen hemmelighet at dette ikke er et veldig lukrativt yrke og jeg får virkelig ikke håpe det er folk som i 2024 plutselig får hakeslepp når de begynner i en jobb og finner ut hvor dårlige betingelser de har. 

Så kan vi nok også takke oss selv der vi jubler for billige flyreiser og lavprisselskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (19 minutter siden):

327k er elendig lønn med tanke på at man ofte må tåle dårlige arbeidstider, overnattinger borte o.l. Når det er sagt kan jo ikke SAS overleve med å gi mye bedre betingelser når man opererer i et globalt marked der andre også får like dårlig lønn. Det viser vel bare at flyreiser har blitt altfor billige.

En streik nå kunne vel knapt komme på et dårligere tidspunkt, så skal ikke se bort fra at dette blir kroken på døra for SAS. Som kabinansatt ville jeg nok heller da ha skaffet meg noe utdannelse og gått over i en annen jobb.

Kroken på døra er nok usannsynlig da de nettopp har blitt kjøpt opp, men at de norske får fortsette tviler jeg på om de ikke gir etter snart.

Det er på høy tid at folk betaler det flyreiser koster og ikke latterlige lokketilbud. Det har ødelagt hele bransjen. Vi går mot ett marked der de presser mest mulig folk inn i flyet i de mest ukomfortable plassene og de ansatte er enten underbetalt eller delt/helvis automatisert

Lenke til kommentar
Dagner skrev (5 minutter siden):

Uansett hvor spennende det kan virke så skjønner jeg ikke at folk gidder å begynne som flyvert, man skal selvfølgelig like det man holder på med, men til syvende og sist har man en jobb for å tjene penger. Jeg kommer ikke på en eneste jobb som jeg i det hele tatt kunne vurdert for en så lav lønn. Det er ingen hemmelighet at dette ikke er et veldig lukrativt yrke og jeg får virkelig ikke håpe det er folk som i 2024 plutselig får hakeslepp når de begynner i en jobb og finner ut hvor dårlige betingelser de har. 

Så kan vi nok også takke oss selv der vi jubler for billige flyreiser og lavprisselskaper.

Det er ikke så værst for en person uten noen kompetanse. Da er mulighetene begrenset.

I dette yrket får en mulighet til å reise en del, selv om de fleste reisene bare er stress og snu deg i hotell døra. 

Men med diett er ikke lønnen så værst likevel. Rundt en halv million fra start og øker såklart med ansiennitet og bedre ruter/type godkjenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...