ProphetSe7en Skrevet 25. august Rapporter Del Skrevet 25. august Men jevne mellomrom dukker det opp artikler om folk som nå drar ferier de aldri ville hatt råd til, og alt på grunn av bonuspoeng de sparer opp i hverdagen. Så jeg lurer rett og slett på hvor mye poeng kan en spare ved bruk av omveksling av trumf, riktig Mastercard osv for en familie på 2v og 2b med helt normalt forbruk på ting. Er det noe en kan klare å få til en reise for to i løpet av ett år, eller må det spares i flere år før det er nok poeng oppstart til en tur for 2? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 25. august Rapporter Del Skrevet 25. august Jeg er selv "bonusjeger" - og jeg kan si med en gang; at dette er en ganske tidkrevende hobby dersom du begynner helt fra bunn. Med familie og små barn; er man heller ikke fleksibel nok til å fult ut utnytte disse bonuspoengene. Da en helt viktig faktor her; er fleksibilitet. Det jeg derimot kan anbefale; er å spare via Trumf alene, med automatisk overføring til EB-poeng. Har man 10 000 poeng gir det en t/r reiste innenriks i Norge. 360 Trumf-kroner = 371 Trumf-kroner gir dermed nok poeng til en innenriks billett. Ofte koster disse billettene flere tusen kroner, på kort varsel, men det er overraskende lett å bestille med bonus-poeng. Disse artiklene på VG Pluss og lignende; er nok langt i fra realiteten for de fleste mennesker. Det er svært tidkrevende, og "flytende" da alt forandrer seg på kort varsel, i forhold til T&C - og hva som er fungerer, og ikke fungerer. Dette er langt i fra noe for vanlige folk, og er nok en nerdete-aktivitet for de som har stor fleksibilitet, og ikke er bundet så mye av familie og barn. Men du verden så gøy det kan være også.... Skal man virkelig få gang på bonuspoeng-oppsparing, må man ty til litt "manufactured spending" - noe som er i gråsonen av hva som er tillatt, uten at det er direkte ulovlig. Et eksempel: Ha et MC/Amex kort som gir bonuspoeng, kjøpe noe som utløser poeng - som man igjen kan veksle inn i penger/verdier, som man da fører tilbake på kredittkortet. Et typisk eksempel er å bruke en tredjeparts betalingsløsning, ved å betale noe med MC som gir deg direkte penger tilbake. Men hva som fungerer her er ofte "hysj hysj". Så har du tjenester som Bill Kill der du kan betale regninger med kredittkort (mot relativt heftige gebyr) som også utløser bonuspoeng, men grunnet de skyhøye gebyrene lønner det seg kun for de som har Amex Elite. Kunne skrevet mye mye mer. Men det er unødvendig. Da det allerede finnes et hav av guider der ute. Bare å google seg frem. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. august Rapporter Del Skrevet 25. august Om du bruker tid på å sette deg inn i det og systematisk bruke kortene riktig sted vil du med flere kredittkort uten årsavgift og normalt pengebruk klare minst én ikke for ektravagant tur i økonomi plus med opphold i Europa per år. Har du i tillegg betalt kredittkort og over snittet forbruk kan du få finansiert én mer luksuriøs tur i Business utenfor Europa per år. Har du det samme, men i tillegg klare å betale for jobbens resturantbesøk, kursopphold og annet gjennom ditt kort kan dette gi flere luksuriøse turer i Business til eksotiske destinasjoner per år. Det er disse "luringene" du leser om i avisartikler. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 26. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. august Å bruke forskjellige kort til ulikt bruk skal en klare å få til, samme med automatisk omveksling av trumf til eb. Hvor lenge er poeng gyldig? Om vårt forbruk hadde tillatt en tur annenhvert år for meg og samboer så hadde det vært helt topp. Får lese litt om mulighetene, hvilke kort en må ha osv Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. august Rapporter Del Skrevet 26. august De fleste kort gir ikke Trumspoeng og det lønner seg ikke nødvendigvis å veksle Trumfpoeng inn i EB-poeng. Om du tenker på trumfVisa så lønner det seg ikke lengere å bruke det kortet, ikke engang i butikkene til Norgesgruppen. Ikano Visa gir mere opptjening der. Om du er Diamant eller Pandion utløper ikke ekstrapoeng, ellers etter 4 år. Husk at EB-poeng kan devalueres eller helt miste verdi over natten. De fleste kort uten årsavgirt begrenser bonus til 2-3000 per år så man bør uansett ha flere. Og mange har gått til null opptjening utenom der hvor de er best og da tjener bankene på sløve folk som tror de kan bruke ett eneste kort overalt. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. august Rapporter Del Skrevet 26. august (endret) Riktig som @Milhouse85 sier at fleksibilitet til å bruke poengene er viktig for å få de fete turene. Med Amex companion ticket (reis 2 for 1) og flittig bruk av viatrumf.no når vi skal kjøpe noe, så sparer vår familie på 2v2b (4år- 8år) opp 1 tur for 2 personer med business class til et annet kontinent i året. Companion ticket For å få companion ticket så krever det 150k i omsetning på amex kortet i kalenderåret. Med all handing av matvarer for 4 stk på Kiwi bruker vi over 100.000,- bare der, så det er null stress å få til. Med litt timing av slike companion tickets, og tid på research så sparte vi opp poeng i litt under 2 år, og fikk reist til NY på business class alle 4 i familien ifjor sommer i fellesferien. Reiser vi har flydd på business siste 8år siden vi begynte med dette. Alle flygninger er business class Miami 2pers Katmandu 2 pers NY 4 pers Sri Lanka 2 pers Og har nok poeng til en interkontinental flygning i business som vi skal bestille for neste år. Oppskriften vår er Alt forbruk som går an går over amex. Spesielt matvarer på Kiwi, slik at man får både brukt amex og får trumf. Alle større innkjøp gjøre i butikker som tar amex. Viatrumf på hoteller og nettkjøp. Har kun 1 kredittkort SAS Amex Premium. med tilleggskort til kona. koster 1620 i året. Så dette betyr at vi kun kjøper klær, mat, sykler, elektronikk, byggevarer, reiser på steder som tar Amex. Hvis varen ikke finnes i en butikk som tar Amex velger vi en tilsvarende vare. Hvis en vare koster litt mer i en butikk som tar Amex, så betaler vi litt mer for varen. Dette er jo intensjonen til disse bonusprogrammene, men føler vi får nok tilbake til at det er verdt å legge om forbruksmønsteret sitt litt. Skal sies at i løpet av disse årene så har vi pusset opp huset, så da var det ca. 500000 ekstra i forbruk over kortet i løpet av disse årene ift. normal forbruk. Så vi handler religiøst i butikker som Elkjøp Jula Biltema Kiwi Meny XXL Kid Coop OBS OBS bygg Maxbo IKEA De alternative kjedene kikker vi ikke på når vi skal gjøre innkjøp. En av de største irritasjonsmomentene er at vi ikke kan bruke Oda e.l. Ingen tjenester for hjemkjøring av matvarer tar amex. Så det er den største tidstyven med å holde på med dette. Endret 26. august av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Chr1stian Skrevet 26. august Rapporter Del Skrevet 26. august 22 minutes ago, bzzlink said: Riktig som @Milhouse85 sier at fleksibilitet til å bruke poengene er viktig for å få de fete turene. Med Amex companion ticket (reis 2 for 1) og flittig bruk av viatrumf.no når vi skal kjøpe noe, så sparer vår familie på 2v2b opp 1 tur for 2 personer med business class til et annet kontinent i året. Med litt timing av slike companion tickets, og tid på research så sparte vi opp poeng i litt under 2 år, og fikk reist til NY på business class alle 4 i familien ifjor sommer. Oppskriften vår er Alt forbruk som går an går over amex, spesielt matvarer på Kiwi, slik at man får både brukt amex og får trumf. Alle større innkjøp gjøre i butikker som tar amex. Viatrumf på hoteller etc. Har kun 1 kredittkort SAS Amex Premium. med tilleggskort til kona. koster 1620 i året. This is the way. Er ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Ekstrapoeng (poeng du kan bruke på å reise) er gyldige i 5 år fra de er opptjent. Lenke til kommentar
paatur Skrevet 26. august Rapporter Del Skrevet 26. august For meg er ViaTrumf største inntjeningen for EB poeng. skal fly en bussniess tur om par uker til central Afrika med Etiophian Airlines og hadde Busniess tur retur Shanghai med SAS i november i fjor, begge på EB poeng. NB. Når man skal finne bonus billetter er det ofte veldig få tilgjengelig fra Oslo, men ofte masse tilgjengelig fra stor byer i Europe. Turen om et par uker går fra Madrid isteden fra Oslo.. Men det er ofte veldig store forskjell i gebyr man må betale, London har ekstremt høyr gebyr på bonus billetter Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. august Rapporter Del Skrevet 26. august Chr1stian skrev (38 minutter siden): This is the way. Er ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Ekstrapoeng (poeng du kan bruke på å reise) er gyldige i 5 år fra de er opptjent. Den kan man brenne seg på. Poeng er gyldig ut opptjeninssperioden + 4 år ifølge Punkt 3.9 i vilkår for Eurobonus. https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/vilkar-og-betingelser/ 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 26. august Rapporter Del Skrevet 26. august Som @bzzlink skriver. Kan nevne at i sommer hadde Meny (som tar Amex) 30% Trumf bonus på hele Jacob's utvalget de har (200+ varer). Så det ble mye Jacob's produkter på oss i sommer. (Jeg glemmer ofte å bruke ViaTrumf, der har jeg gått glipp av mye poeng.... usj) Bare dette alene er 47 000 EB-poeng... så kommer poengene jeg får fra Amex og andre utenom dette. Amex har gode kampanjer for nye kunder, men verd å nevne at Elite-kortet deres koster 6000 kr,- i året (!) bare å eie. Jeg er ikke fornøyd med Amex, hadde nettopp en sak hos Finanstilsynet som jeg vant - så etter at jeg er ferdig med mine 12 måneder (som man forplikter seg til, pga oppgradering til Silver) - så gidder jeg ikke mer. Jeg er ikke så komfortabel med Amex, da kundeservicen deres er mildt sagt ræva. Mye bedre å bruke norske banker. Men får se da, hva som skjer neste uke når de går over til SkyTeam. 1 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 28. august Rapporter Del Skrevet 28. august Husk på at SAS (og alle de andre) ikke driver veldedighet! Samme gjelder butikker, banker og kredittkortselskap. Svært mange påstår at de tjener på disse programmene. At de får goder og fordeler, uten å betale markedspris for det. Og ja; kanskje har nettopp du klart dette. Men i snitt klarer ikke folk det. Totalt sett tjener korttilbyder og flyselskapene penger på slike programmer. Hvis ikke hadde de ikke holdt på med det! SAS er i en svært presset bransje, med svært små marginer. De hadde aldri i verden holdt på med EuroBonus, om det ikke var for at de fleste kundene ender opp med å gi SAS større inntekter på dette viset. 😉 --- Jeg synes forøvrig det virker stressende å låse seg såpass til én aktør. Hvis man først begynner å samle EuroBonus, så er det (vel?) temmelig dumt å fly med Norwegian, KLM eller et hvilket som helst annet selskap? Selv flyr jeg såpass sjeldent, at jeg da heller foretrekker å velge det billigste alternativet der og da, i stedet for å prøve å maksimere poengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå