D15a5t3r Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Hei. Har en Kia Carnival 2006 diesel som fusker ved gasspådrag. Når jeg skal starte å kjøre ut av et kryss f.eks så er bilen veldig treig til å reagere. Og når den først får kommet i gang og jeg holder jevn gass så fusker den seg oppover i turtall. Forslag til hva dette kan være? Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Har du prøvd å lese ut feilkoder ? fusker sier du, er den tungstartet på kald motor? Er fusking i form av nykking og vibrasjoner eller mener du fusking som i at bilen bare mangler motorkraft? tett diesel filter og eventuelle lekkasjer i retur slanger kan føre til dårlig motorkraft har en ikke feilkoder eller motorlampe som lyser på en diesel bil, så er det som regel diesel tilførsel eller luft tilførsel som er problemet. begynn med det enkleste, skift luft filter og diesel filter. Hjelper ikke dette må du koble på tester i obd2 kontakten og lese ut aktive parametere slik som: temp sensorer, trykk sensor etter turbo, pdf differialtrykk sensor(om bilen har pdf) Lenke til kommentar
D15a5t3r Skrevet 25. august Forfatter Del Skrevet 25. august MAtroxX skrev (2 minutter siden): Har du prøvd å lese ut feilkoder ? fusker sier du, er den tungstartet på kald motor? Er fusking i form av nykking og vibrasjoner eller mener du fusking som i at bilen bare mangler motorkraft? tett diesel filter og eventuelle lekkasjer i retur slanger kan føre til dårlig motorkraft har en ikke feilkoder eller motorlampe som lyser på en diesel bil, så er det som regel diesel tilførsel eller luft tilførsel som er problemet. begynn med det enkleste, skift luft filter og diesel filter. Hjelper ikke dette må du koble på tester i obd2 kontakten og lese ut aktive parametere slik som: temp sensorer, trykk sensor etter turbo, pdf differialtrykk sensor(om bilen har pdf) Jeg har en feilkodeleser, men den er fra jula så ikke det beste, Meectools obdII/eobd + can. Sjekket nå og den viser ingen feilkoder. Den er ikke tungstartet. Fusking så mener jeg nykking, rykk og napp opp i turtall. Tenkte på tett dieselfilter, men har ikke så greie på bil at jeg ønsker å ta det steget før jeg eventuelt vet det litt mer sikkert. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Har bilen partikkel filter? Ta ett bilde av motor rommet ditt Lenke til kommentar
D15a5t3r Skrevet 25. august Forfatter Del Skrevet 25. august MAtroxX skrev (3 minutter siden): Har bilen partikkel filter? Ta ett bilde av motor rommet ditt Sto også i serviceboka at dieselfilteret ble byttet i februar 2022. Lenke til kommentar
D15a5t3r Skrevet 25. august Forfatter Del Skrevet 25. august MAtroxX skrev (5 minutter siden): Har bilen partikkel filter? Ta ett bilde av motor rommet ditt Også litt møkk i luftfilteret, vet ikke om det der kan være nok til at den fusker? Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Det er normalt med litt rusk i filteret kjør en tur uten filteret å prøv men støvsug nedi filter hus først ellers går det rett i turbo Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Dra av motor deksel og send bilde Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Jeg tenker slitte dyser, filter og skjennerelt drivstoff tilførsel. Ett tett luft filter vill gjøre motor effekt treg og uforbrent diesel vill spy ut eksosen. Siden du sier du ikke har aktive feilkoder, er det som oftest slike ting. Da disse feilene sjelden setter kode eller motorlys Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august De har litt å si hvor langt bilen har kjørt på deler som luftfilter, dieselfilter osv. Bytt luftfilter og dieselfilter om det er et par år siden de var byttet. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Svein M skrev (1 minutt siden): De har litt å si hvor langt bilen har kjørt på deler som luftfilter, dieselfilter osv. Bytt luftfilter og dieselfilter om det er et par år siden de var byttet. Ja to år på ett diesel filter kan være nokk det om det er diesel dyr i tanken feks men tette filtere skaper ikke fusking, det blir som oftest bare dårlig motorkraft og svart røyk fra uforbrent diesel Lenke til kommentar
D15a5t3r Skrevet 25. august Forfatter Del Skrevet 25. august MAtroxX skrev (36 minutter siden): Det er normalt med litt rusk i filteret kjør en tur uten filteret å prøv men støvsug nedi filter hus først ellers går det rett i turbo Testet uten filter uten endring. Legger ved et bilde av motor. Lenke til kommentar
D15a5t3r Skrevet 25. august Forfatter Del Skrevet 25. august MAtroxX skrev (31 minutter siden): Jeg tenker slitte dyser, filter og skjennerelt drivstoff tilførsel. Ett tett luft filter vill gjøre motor effekt treg og uforbrent diesel vill spy ut eksosen. Siden du sier du ikke har aktive feilkoder, er det som oftest slike ting. Da disse feilene sjelden setter kode eller motorlys Det høres dyrt ut 😬 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august En comon rail motor ser ikke noe uvanlig har bilen ladetrykk? vist du setter bilen i andre gir med bremsen inne og løser ut og gir gass, hører du noe luft lekkasje ? Lenke til kommentar
D15a5t3r Skrevet 25. august Forfatter Del Skrevet 25. august MAtroxX skrev (6 minutter siden): En comon rail motor ser ikke noe uvanlig har bilen ladetrykk? vist du setter bilen i andre gir med bremsen inne og løser ut og gir gass, hører du noe luft lekkasje ? Kan ikke høre noe uvanlig. Turboen gir også vanlig lyd fra seg Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Uten tilgang til et skikkelig diagnoseapparat som kan lese ut verdier fra diverse sensorer, så blir det bare gjetting. Kan være alt fra vacuumlekkasje til slitte dyser o.l. Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august Vakuum styrt eller elektrisk EGR ventil på denne her? Lenke til kommentar
D15a5t3r Skrevet 25. august Forfatter Del Skrevet 25. august Megane11 skrev (9 minutter siden): Vakuum styrt eller elektrisk EGR ventil på denne her? Det er et veldig godt spørsmål som jeg ikke vet hvordan jeg finner ut av Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august D15a5t3r skrev (2 minutter siden): Det er et veldig godt spørsmål som jeg ikke vet hvordan jeg finner ut av Hadde en Pajero en gang i tiden som var akkurat som du beskriver, tok vinter og to kvartaler å komme opp i fart og satte ingen feilkoder. Den bilen hadde vakuum styrt EGR og vakuum slangen var tett av sot og møkk. En 50 lapp hos Biltema og problemet løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå