Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kia Carnival 2006 fusker


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Kia Carnival 2006 diesel som fusker ved gasspådrag.

 

Når jeg skal starte å kjøre ut av et kryss f.eks så er bilen veldig treig til å reagere. Og når den først får kommet i gang og jeg holder jevn gass så fusker den seg oppover i turtall.

 

Forslag til hva dette kan være? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å lese ut feilkoder ?

fusker sier du, er den tungstartet på kald motor?

Er fusking i form av nykking og vibrasjoner eller mener du fusking som i at bilen bare mangler motorkraft?

 

tett diesel filter og eventuelle lekkasjer i retur slanger kan føre til dårlig motorkraft

har en ikke feilkoder eller motorlampe som lyser på en diesel bil, så er det som regel diesel tilførsel eller luft tilførsel som er problemet. 
 

begynn med det enkleste, skift luft filter og diesel filter. Hjelper ikke dette må du koble på tester i obd2 kontakten og lese ut aktive parametere slik som: temp sensorer, trykk sensor etter turbo, pdf differialtrykk sensor(om bilen har pdf) 

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd å lese ut feilkoder ?

fusker sier du, er den tungstartet på kald motor?

Er fusking i form av nykking og vibrasjoner eller mener du fusking som i at bilen bare mangler motorkraft?

 

tett diesel filter og eventuelle lekkasjer i retur slanger kan føre til dårlig motorkraft

har en ikke feilkoder eller motorlampe som lyser på en diesel bil, så er det som regel diesel tilførsel eller luft tilførsel som er problemet. 
 

begynn med det enkleste, skift luft filter og diesel filter. Hjelper ikke dette må du koble på tester i obd2 kontakten og lese ut aktive parametere slik som: temp sensorer, trykk sensor etter turbo, pdf differialtrykk sensor(om bilen har pdf) 

Jeg har en feilkodeleser, men den er fra jula så ikke det beste, Meectools obdII/eobd + can. 

Sjekket nå og den viser ingen feilkoder. 

Den er ikke tungstartet. Fusking så mener jeg nykking, rykk og napp opp i turtall. Tenkte på tett dieselfilter, men har ikke så greie på bil at jeg ønsker å ta det steget før jeg eventuelt vet det litt mer sikkert. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker slitte dyser, filter og skjennerelt drivstoff tilførsel. Ett tett luft filter vill gjøre motor effekt treg og uforbrent diesel vill spy ut eksosen. 
 

Siden du sier du ikke har aktive feilkoder, er det som oftest slike ting. Da disse feilene sjelden setter kode eller motorlys

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

De har litt å si hvor langt bilen har kjørt på deler som luftfilter, dieselfilter osv.

Bytt luftfilter og dieselfilter om det er et par år siden de var byttet.

Ja 

to år på ett diesel filter kan være nokk det om det er diesel dyr i tanken feks 

 

men tette filtere skaper ikke fusking, det blir som oftest bare dårlig motorkraft og svart røyk fra uforbrent diesel

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (36 minutter siden):

Det er normalt med litt rusk i filteret 

 

kjør en tur uten filteret å prøv

 

men støvsug nedi filter hus først

ellers går det rett i turbo

Testet uten filter uten endring. 

Legger ved et bilde av motor.

20240825_150326.jpg

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker slitte dyser, filter og skjennerelt drivstoff tilførsel. Ett tett luft filter vill gjøre motor effekt treg og uforbrent diesel vill spy ut eksosen. 
 

Siden du sier du ikke har aktive feilkoder, er det som oftest slike ting. Da disse feilene sjelden setter kode eller motorlys

Det høres dyrt ut 😬

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (6 minutter siden):

En comon rail motor

ser ikke noe uvanlig 

har bilen ladetrykk?

 

vist du setter bilen i andre gir med bremsen inne og løser ut og gir gass, hører du noe luft lekkasje ?

 

Kan ikke høre noe uvanlig. Turboen gir også vanlig lyd fra seg

Lenke til kommentar
D15a5t3r skrev (2 minutter siden):

Det er et veldig godt spørsmål som jeg ikke vet hvordan jeg finner ut av

Hadde en Pajero en gang i tiden som var akkurat som du beskriver, tok vinter og to kvartaler å komme opp i fart og satte ingen feilkoder. Den bilen hadde vakuum styrt EGR og vakuum slangen var tett av sot og møkk. En 50 lapp hos Biltema og problemet løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...